De oorzaak van slecht in slaap komen + 8 Tips om het te voorkomen

geplaatst in: Slaaptips | 0

slecht in slaap komenHeb jij last van slecht in slaap komen? In dit artikel krijg je tips om direct lekker te slapen.

Het kan er namelijk voor zorgen dat je nachtrust aanzienlijk verkort wordt, ook al ga je wel op tijd naar bed.

Dit kan zo nu en dan eens gebeuren, maar bij regelmatig slecht in slaap komen kun je serieuze problemen krijgen.

Je kunt je niet meer concentreren overdag, door bijvoorbeeld hoofdpijn.

Daardoor kan je je werk niet meer goed doen en ook deelnemen in het verkeer kan gevaarlijk worden.

Slecht slapen kan zo je leven langzaam maar zeker verwoesten en dat moet je zien te voorkomen.

Lees snel verder om te ontdekken hoe je dit doet!

De gevolgen van moeilijk in slaap komen

Vrouw in een bedWe slapen allemaal wel eens slecht. Bijvoorbeeld vanwege een gebeurtenis, of omdat de buren veel lawaai hebben.

Maar er zijn ook veel mensen die iedere avond slecht in slaap komen.

Daardoor slapen ze veel te kort, want ze vallen veel te laat in slaap en in veel gevallen slapen ze ook te licht waardoor er niet goed uitgerust wordt.

En dat terwijl goed slapen bij de eerste levensbehoeften van een mens hoort.

Als je slaapt, dan hersteld je lichaam van de dag die je hebt gehad om zo de volgende dag weer fris en fruitig te kunnen beginnen.

Je lichaam heeft deze rust dus hard nodig om goed te kunnen functioneren.

De gevolgen van de gevolgen

Als je last hebt van structureel moeilijk in slaap komen, kunnen dit de gevolgen zijn:

  • Een burn-out ligt op de loer
  • Je krijgt last van ernstige stress
  • Je krijgt last van kleine of grote lichamelijke klachten

Je kunt je wel voorstellen dat dit grote gevolgen voor zowel je sociale leven als je werkende leven gaat hebben.

Veel mensen die langdurig last hebben van stress of een burn-out worden een ander mens en zijn zichzelf niet meer.

Ze hebben een ernstig gebrek aan energie en zien er tegenop om ook maar iets te gaan doen.

Wanneer slaap je te weinig?

Een gemiddeld persoon slaapt ongeveer een derde van zijn hele leven. Dat is dus gemiddeld zo’n 8 uur per dag.

Dat slaap belangrijk is, heeft ook onderzoek aangetoond.

Als je in slaap valt, dan nemen de activiteiten van je hersenen steeds meer af. Ook is er steeds minder reactie op wat er buiten het lichaam gebeurd.

Dit zegt natuurlijk iets over het belang van slapen en waarom je het zo broodnodig hebt.

Toch heeft niet iedereen evenveel slaap nodig.

Gemiddelde van 8 uur

Een rode wekkerJe kent vast ook wel een voorbeeld van iemand die met 5-6 uur per nacht prima de dagen doorkomt en zijn of haar werk daarmee goed kan doen.

En dat terwijl een anders pas na 10 uur slapen echt goed uitgerust is.

Maar de meeste mensen hebben toch wel het gemiddelde van 8 uur per nacht nodig om goed te kunnen functioneren.

Het kan zomaar zijn dat je altijd minder slaapt, en toch goed functioneerd.

Probeer dan eens structureel langer te gaan slapen, het kan zomaar zijn dat je dan nóg meer energie hebt.

Slaap je echt te weinig?

Hoewel je soms het idee kan hebben de hele nacht wakker te hebben gelegen, hoeft dit in werkelijkheid niet zo te zijn.

Onderzoekers hebben aangetoond dat je wel het gevoel kan hebben dat je amper hebt geslapen, maar dat in de meeste gevallen er altijd een paar uurtjes slaap is geweest.

Juist ’s nachts lijkt de tijd vaak stil te staan en kan een uur wakker zijn een halve nacht lijken.

Naar mijn mening maakt het veel verschil of je het heel vervelend vind om een moment wakker te zijn, of dat je het gewoon accepteert.

Lees daarover ook mijn artikel ‘De enige manier waarop slapeloosheid en stress voorgoed verdwijnen‘.

In de medische wereld wordt pas van een slaapprobleem gesproken als iemand structureel slecht slaapt.

De gevolgen moeten zich dan uiten in dagelijks ongemak als prikkelbaarheid, slaperigheid en moe zijn. Je kan je dan niet meer concentreren en normaal je werk doen.

Wil je direct beter leren slapen? Gebruik dit 7 Stappen Plan >>

Oorzaak van niet in slaap kunnen komen

Slecht in slaap komen heeft altijd een oorzaak.

Het slapen op zich heb je namelijk zelf niet in de hand. Dit is iets wat vanzelf gebeurd, net zoals het kloppen van je hart en ademhalen vanzelf gaan.

Ik zal je een opsomming met oorzaken geven zodat je voor jezelf kan bedenken of dit op jou van toepassing is:

  • Lawaai in de omgeving van je slaapkamer
  • Een partner die snurkt of veel in bed beweegt
  • Te veel koffie drinken of roken voordat je gaat slapen
  • Een zware/zoete/zoute maaltijd vlak voor het slapen gaan
  • Onregelmatig slapen door lang uitslapen en lang opblijven
  • Klachten van lichamelijke aard zoals jeuk, pijn of benauwdheid
  • Je bent op een leeftijd gekomen waarop je minder slaap nodig hebt
  • Er is iets ernstigs gebeurd zoals een overlijden of ontslag op je werk
  • Te actief geweest met werken of sporten vlak voordat je gaat slapen
  • Verstoring van je dag-nachtritme door ploegendiensten of vliegreizen (jetlag)
  • Je bent ergens enorm opgewonden over zoals een vakantie die nabij is of een feest

Een man met rimpels

Niet in slaap komen zónder oorzaak?!

Soms kan het lijken alsof er helemaal geen oorzaak is waarom je niet in slaap komt.

Maar ook als een spannende of verdrietige gebeurtenis al lang voorbij is kan het slechte slapen blijven.

Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je een angst hebt ontwikkeld voor je slaapproblemen.

Wat als ik vannacht weer slecht slaap?

Dan ben ik morgen wéér moe en kan ik wéér mijn werk niet goed doen…

Dit soort gepieker houdt je dan wakker wat de kans op slecht in slaap komen natuurlijk alleen maar vergroot.

Onduidelijke oorzaak

Het kan ook zijn dat je je echt niet meer kan herinneren waarom je slecht slaapt.

Omdat je er bijvoorbeeld aan gewend bent geraakt, zo kan je er last van hebben sinds je een kind was.

Daarnaast kan het ook in ‘vlagen’ aanwezig zijn.

Dat je alleen bepaalde periodes het hebt, en dat het meestal vanzelf weer overgaat.

Toch is het zo dat in de meeste gevallen bij diep graven altijd een oorzaak van niet in slaap kunnen komen te vinden is die aangepakt kan worden.

Is slecht in slaap komen altijd foute boel?

vrouw met kussen
Even wat slaap inhalen

Nee, gelukkig niet.

Zo nu en dan een keer moeilijk in slaap komen kan geen kwaad.

Je kan dan makkelijk een keer weer slaap inhalen en soms krijg je de beste ideeën als je de slaap niet kan vatten.

Moet je wel pen en papier klaar hebben liggen op je nachtkastje 😉

Je moet je pas echt zorgen gaan maken als je overdag moeite krijgt met functioneren.

Slecht in slaap komen in de overgang

Daarnaast kunnen vrouwen die in de overgang zitten ook last hebben van slecht in slaap komen.

Dit komt met name doordat er hormonale veranderingen in hun lichaam plaats vinden.

De hormonen hebben namelijk veel invloed op de kwaliteit van je slaap, en als die ontregelt zijn, is je slaappatroon ook ontregelt.

Gelukkig is dit maar tijdelijk, hoewel de overgang bij de ene vrouw meer tijd in beslag kan nemen als bij de andere vrouw.

Slecht in slaap komen als je zwanger bent

Ook als je zwanger bent kan je last hebben van moeilijk in slaap komen.

Vooral als je in de laatste weken van je zwangerschap zit, kan je buik enorm in de weg zitten. Het is dan soms moeilijk om een goede slaaphouding te vinden.

Daarnaast kan de placenta flink tegen je blaas drukken waardoor je telkens moet plassen.

Dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Lees voor meer tips het artikel ‘7 Tips waardoor slecht slapen tijdens je zwangerschap verleden tijd is‘.

Het moge duidelijk zijn dat slecht in slaap komen als je zwanger bent ook slechts tijdelijk is 😉

Wil je direct beter leren slapen? Gebruik dit 7 Stappen Plan >>

zwanger slapen

8 Tips om in slaap te komen

Hieronder geef ik verschillende tips om in slaap te komen.

Ik heb ze onderverdeelt in tips die je zelf kan uitvoeren en situaties waarin je beter een arts kan raadplegen.

Gelukkig kan je heel veel zelf doen voordat je een arts dient te raadplegen.

1. Doe geen middagdutjes

Zorg er voor dat je overdag wakker blijft en geen middagdutjes doet of indommelt.

Anders heb je grote kans dat tegen bedtijd slecht in slaap kan komen.

Dit kan lastig zijn als je iedere dag in een warme trein, tram of bus moet zitten. Probeer dan voor jezelf manieren te vinden om wakker te bijven zoals muziek luisteren of een boek lezen.

2. Eet voor het slapen gaan niet meer

Je kan het beste 3 uur voordat je gaat slapen niets meer eten.

Zo komt je lichaam echt tot rust en hoeft het niet hard aan de slag om een maaltijd te verwerken.

Mocht je toch honger krijgen voor het slapen gaan, eet dan iets zonder koolhydraten, zoals een stuk komkommer.

3. Drink ’s avonds geen koffie meer

Een beker koffieVoor veel mensen geldt dat ze beter slapen als ze na het avondeten geen cafeïne meer binnen krijgen.

Cafeïne zorgt er namelijk voor dat je energie krijgt, en het is juist de bedoeling dat je tot rust komt.

Als alternatief kan je kiezen voor cafeïnevrije koffie.

4. Matig met alcohol

Deze tip om in slaap te komen kan misschien wat tegenstrijdig klinken.

Want van alcohol val je toch juist snel in slaap?

Dat klopt, maar je wordt er ook veel sneller wakker van omdat je er minder diep door slaapt. Daardoor rust je veel minder uit, je doorloopt niet de hele slaapcyclus.

5. Zorg voor ontspanning in de avond

Wat je vooral niet moet doen is tot vlak voor het slapen gaan aan het werk zijn.

Of televisie kijken.

Of snel nog even een wasje draaien en ophangen.

Veel beter kan je nog even een korte wandeling maken of een hete douche nemen.

6. Neem de tijd voor slapen

Als je zorgt dat je op tijd in bed ligt, hoef je je niet meer druk te maken of je wel genoeg slaap krijgt.

Daar kunnen ook vaste tijden van naar bed gaan en opstaan heel goed bij helpen.

Het wordt dan een gewoonte en gewoonten kosten veel minder moeite.

7. Gebruik eenvoudige hulpmiddelen

gehoorbeschermingAls je een partner hebt die veel geluid maakt tijdens het slapen of soms last hebt van lawaai uit de omgeving gebruik dan oordopjes.

Het is altijd fijn om ze in huis te hebben ‘voor het geval dat’.

Je kunt goede oordopjes hier kopen, ze zijn niet duur >>

8. Blijf niet in bed liggen

Als je echt niet in slaap kan komen en na een uur nog steeds ligt te woelen, sta dan op.

Ga iets doen wat je gedachten afleid en waarvan je gaat ontspannen. Lees een grappig boek of drink een (klein) kopje thee.

Ook rustige muziek kan soms helpen.

Als je maar even uit je bed bent en iets anders aan je hoofd hebt. Kies echter niet voor een beeldscherm!

Wanneer je beter naar de dokter kan gaan

in de volgende situaties kan je de tips om in slaap te komen negeren en moet je echt even een arts raadplegen:

  • Als je lichamelijke klachten hebt en daardoor slecht in slaap komt
  • Als je de tips om in slaap te komen meerdere malen hebt geprobeerd, maar niets helpt
  • Als je overdag niet meer goed kan functioneren door je slaapproblemen
  • Als je slaappillen slikt en je wilt daarmee stoppen

Nog veel meer praktische tips om in slaap te komen

7 stappen methodeAls je behalve dit artikel nog meer praktische tips om in slaap te komen wilt hebben dan kan ik je een stappenplan aanraden. 

Dit heet Perfect Slapen in 7 Stappen.

Hierin ga je stapsgewijs aan de slag met je slaapprobleem en leer je hoe makkelijk in slaap komen kan. 

Want het hoeft niet moeilijk te zijn, je hoeft er niet tegenop te zien, je hoeft er niet dagelijks mee te strijden. 

Makkelijk in slaap is mogelijk.

Investeer in je slaap en dus in je gezondheid. 

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.