Ontdek welke 5 Fasen je ’s nachts doorloopt + 2 Belangrijkste momenten

geplaatst in: Slaaptips | 0

slaapcyclusAls je ’s nacht slaapt, dan doorloop je een zogenaamde slaapcyclus.

Iedere nacht weer ga je door verschillende fasen die er samen voor zorgen dat je de volgende ochtend uitgerust kan opstaan.

Als je het puur theoretisch bekijkt zouden we het met zo’n 4 tot 5 uur iedere nacht kunnen doen…

Ik denk dat je net als ik versteld zal staan over hoe slapen nou precies werkt. Er gebeurd namelijk heel wat in de tijd dat je even van de wereld bent en slaapt.

Lees snel verder als je benieuwd bent naar wat je allemaal doet tijdens je slaapcyclus!

Hoe een slaapcyclus precies werkt

Als je gaat inzoomen op de slaapcyclus die we iedere nacht doorlopen, dan is dat er niet één, maar zijn het wel 5 achter elkaar.

Afhankelijk van allerlei omstandigheden zijn het 4 tot 5 slaapcyclussen waarbij een slaapcyclus ongeveer 90 tot 120 minuten in beslag neemt.

Het hangt er dus ook vanaf hoe lang je slaapt.

Iedere cyclus ziet er bijna het zelfde uit met de fasen die er in zitten en ze komen direct achter elkaar aan.

Elke slaapcyclus heeft namelijk 5 fasen welke voor iedere cyclus precies het zelfde zijn en ook volgen ze elkaar op dezelfde manier op.

Verschil tussen de cyclussen

Toch zit er een verschil in de cyclussen en dat is de duur van de fasen in de cyclus.

Ik hoop dat je me nog volgt 😉

Hoe langer of korter een bepaalde fase duurt, hoe beter of slechter je slaapt, maar ook het nut van zo’n fase kan daarmee groter of juist minder groot worden.

Dat we allerlei fasen tijdens het slapen doorlopen, dat wist ik al. Maar dat we dit 4 tot 5 keer iedere nacht doen was voor mij compleet nieuw.

Het is toch wonderlijk wat we allemaal doen terwijl we op bed liggen en eigenlijk helemaal geen benul hebben van de wereld om ons heen…

Ik hoop dat mijn verhaal niet te complex is geworden.

Ik zal hieronder uitleggen wat iedere van de 5 slaapfasen van de slaapcyclus inhoudt.

slaap fasen

De 5 fasen van een slaapcyclus

Je kun de fasen als volgt groeperen:

  • Fase 1 en fase 2 vallen onder de lichte slaap
  • Fase 3 en fase 4 zijn de diepe slaap
  • Fase 5 is de droomslaap

Samen vormen ze een slaapcyclus.

Eerste fase – NREM1

In deze fase die als eerste start gaat het om het in slaap vallen.

De sluimerige toestand waar je in verkeerd en waarbij je op den duur je ogen sluit. Dit is wat er dan gebeurd:

  • Je hersenen gaan in ruststand en werken minder hard
  • Ook je ogen worden rustig en bewegen veel minder dan overdag (Ja, ze bewegen ook als je je oogleden hebt gesloten)
  • Je bent maar een klein aantal minuten in deze fase, vaak 1 tot 3 minuten
  • Als je 5 slaapcyclussen doorloopt in een nacht is deze eerste fase 2 tot 5% van wat je die nacht slaapt

Deze fase gaat pas in als je daadwerkelijk in slaap valt. Als je nog weet dat je wakker bent, dan telt die tijd dus niet mee voor deze fase.

Tweede fase – NREM2

Als je in de tweede fase komt dan kun je pas echt over slapen spreken. Het is nog geen diepe slaap, je slaapt in deze fase behoorlijk licht.

Soms heb je wel eens dat je op bed ligt en denkt dat je niet hebt geslapen. Als je dan op de klok kijkt, is er toch een half uurtje voorbij.

Je bent dan in de tweede slaapfase van de slaapcyclus geweest.

Deze fase duurt zo’n 50 minuten wat ongeveer 45 tot 55% van je totale slaap in een nacht is.

Derde fase – NREM3

hartslagWaar je in de tweede fase nog in een lichte slaap zat ga je nu naar een diepere slaap.

Maar voordat je daar aankomt ga je door de derde fase. Het is een soort overgangsfase dit toch 3 tot 8 minuten kan duren.

Dit is wat er in je lichaam gebeurd:

  • Je gaat regelmatiger ademhalen
  • Het ritme van je hartslag gaat naar beneden
  • De spieren in je lichaam komen tot rust, je ontspant

De derde fase beslaat zo’n 3 tot 8% van je nachtrust.

Vierde Fase – NREM4

Als je uit de overgangsfase komt (derde fase) ga je echt diep slapen in de vierde fase.

Zowel het ritme van je adem halen als die van je hart zijn nu zo ver gedaald als het maar kan. In deze fase komt je lichaam weer op krachten, een erg belangrijke fase dus.

Je slaapt zo diep in deze fase dat als je toch wordt gewekt, je even niet meer weet waar je bent of wat er om je heen gebeurd.

Een vervelend ogenblik om wakker gemaakt te worden…

Deze vierde fase van de slaapcyclus duurt ongeveer 15 tot 19 minuten, dit is 15 tot 20% van wat je in een nacht slaapt.

Vijfde fase – REM-slaap

In de vijfde fase ben je aan het dromen.

Dit hoeft niet bewust te gebeuren, het is vooral het bij langs gaan in je hoofd van alles wat je die dag hebt gedaan en de indrukken die je hebt opgedaan.

Dit is wat er gebeurd:

  • Je ogen bewegen heel veel (achter je oogleden)
  • Je arm- en beenspieren zijn heel erg ontspannen
  • Je haalt ongelijkmatig adem
  • Het ritme van je hart is onrustig
  • Je hebt een verhoogde bloeddruk

De meeste van deze gebeurtenissen in je lichaam zijn behoorlijk intensief en kosten dan ook best wat energie.

Toch is deze fase erg belangrijk voor het herstellen van je mentale gesteldheid.

De REM-slaap fase neemt zo’n 18 tot 24 minuten in beslag, dit is ongeveer 20 tot 25% van je nachtrust.

REM-slaap

Na de 5e fase van de slaapcyclus

Ok, nu hebben we alle vijf de fasen gehad, hoe nu verder?

Nou, dan begin je vrolijk opnieuw 😉

Als je de slaapcyclus hebt doorlopen word je heel even wakker. Meestal heb je dit zelf niet eens in de gaten. Je slaap vervolgens weer in en gaat verder met de volgende slaapcyclus.

Je begint weer bij de eerste fase om zo het rijtje weer af te gaan.

De 2 belangrijkste delen van je nachtrust

Je hebt dus 4 tot 5 slaapcyclussen per nacht. De fasen van iedere cyclus verschillen in tijdsduur in vergelijking met de zelfde fase in een andere cyclus.

Zo breng je in de eerste 3 cyclussen de meeste tijd door in de fasen waarin je het diepst slaapt.

In de 4e en soms ook 5e cyclus ben je langer in de fasen waarin je licht slaapt en waarin je droomt.

Het is niet voor niets dat de eerste 3 slaapcyclussen samen ook wel de kernslaap genoemd wordt. Je moet daarbij niet vergeten dat je ook in de droomslaap bent geweest in deze eerste 3 fasen.

In de diepe slaap ben je namelijk vooral bezig met lichamelijk te herstellen en in je droomslaap herstel je mentaal.

De twee laatste cyclussen, slaapcyclus drie en vier, worden samen de resterende slaap genoemd.

Hoeveel slaap heb jij nodig?

Als je het alleen met de kernslaap zou doen, zou je dus met 4 of 5 uurtjes slaap af kunnen.

Dit zijn dan de eerste 3 cyclussen waarin je zowel je lichaam als geest aan het herstellen is.

Hoe kan het dan dat je toch nog moe bent als je maar 5 uurtjes hebt geslapen? Is onze tijd zo anders dan toen de mens op aarde kwam?

De laatste 2 cyclussen worden niet voor niet de resterende tijd genoemd, oorspronkelijk was dit niet nodig. Waarschijnlijk is het zo dat we nu meer rust nodig hebben omdat we meer moe zijn.

We leven natuurlijk ook veel ‘sneller’ dan vroeger.

Doen meer dingen op een dag, voelen ons ook ‘drukker’.

Het zou erg interessant zijn om te onderzoeken of er een levensstijl mogelijk is waarin je terug kan naar die 5 uurtjes slaap per dag. Dat je dan voldoende uitgerust zou zijn met genoeg energie om er weer tegenaan te kunnen.

Het is wel zo dat als je kijkt naar hoeveel slaap je over het algemeen nodig hebt, dit een goede graadmeter is voor hoe goed je met je energie omgaat door de dag heen.

energiek

Zo veel mogelijk doen op een dag

Toch denk ik niet dat je moet streven naar een betere efficiëntie van je energie. Dat je dingen anders gaat doen of andere dingen gaat doen om maar met minder slaap af te kunnen.

Het gaat er namelijk om dat je goed in je vel zit en dingen doet waar je energie van krijgt.

Als dat betekend dat je daar 8 of 9 uur slaap voor nodig hebt, dan is dat nou eenmaal zo.

Wat heb je er aan als je maar 5 uur slaap nodig hebt maar zonder plezier leeft? Daar gaat iedereen aan onderdoor!

Het is daarom voor jezelf belangrijk dat je WEET hoeveel slaap je nodig hebt. Daar kun je dan rekening mee houden iedere dag.

Je kunt dan iedere slaapcyclus die je nodig hebt goed bij langs gaan en daar de tijd voor nemen.

Beter leren slapen

Dat betekend natuurlijk wél dat de je tijd die je voor je nachtrust neemt, zo goed mogelijk moet gebruiken.

Als je iedere slaapcyclus niet goed doorloopt (om welke reden dan ook) dan kun je lang hebben geslapen, maar evengoed niet lekker uitgerust wakker worden.

Je kunt een beetje blijven aanmodderen en zelf proberen uit te zoeken wat de beste methode voor je is om lekker te slapen.

Wat je ook kan doen is kijken of de Perfect Slapen in 7 Stappen methode iets voor je is.

Hierin ga je leren welke stappen je zelf kan zetten om de kwaliteit van je nachtrust te verhogen.

Hierin staan zo veel handvaten dat je kan kiezen welke je toepast in jouw persoonlijke omstandigheden. Wat mij betreft een echte aanrader.

Klik op de link hieronder om direct deze methode en het bijbehorende boek te bekijken.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.