Moet je steeds maar slaap inhalen? De 3 beste manieren om dit te doen

geplaatst in: Slaaptips | 0

slaap inhalenOp welke manier kun je het beste slaap inhalen?

Werkt bijvoorbeeld overdag slapen het beste of kun je beter de volgende dag wat langer blijven liggen?

Soms is het gewoon heel erg nodig om slaap in te halen.

Het lukt niet veel mensen om iedere dag evenveel te slapen, vooral niet als je bijvoorbeeld kinderen hebt.

Of als je onregelmatig werkt.

Dan is slaap inhalen van groot belang om goed te kunnen blijven functioneren.

Hoe je dit het beste kan doen lees je in dit artikel!

Slaaptekort opbouwen ‘overkomt’ je vaak

Het kan zomaar voorkomen dat je achter de tv zit, een leuke film kijkt en de tijd helemaal vergeet.

Voor je het weet is het 12 uur, en dat terwijl je er morgenochtend weer om 6 uur uit moet.

Daarnaast vallen de meeste mensen niet direct in slaap als ze op bed liggen, dus effectief krijg je slechts 5,5 uur slaap in zo’n nacht.

En aangezien een mens gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig heeft om overdag goed te kunnen functioneren, heb je een slaaptekort opgebouwd.

Overigens kan te weinig slaap ook komen door:

  • Veel werken
  • Kinderen die je wakker houden
  • Of domweg niet kunnen slapen

Wat slaaptekort met je doet

concentratieproblemenJe moet over slaaptekort niet te licht denken, want al na één nacht slapen ga je er de nadelen van ondervinden:

  • Je kunt je minder goed concentreren
  • Ook je geheugen is minder scherp
  • Je bent sneller prikkelbaar
  • Je lichaam krijgt een lagere weerstand

Bij langdurig slaaptekort (chronisch slaaptekort) kun je zelfs van de volgende punten last gaan krijgen:

  • Diabetes
  • Beroertes
  • Hartaandoeningen
  • Te hoge bloeddruk

Dus als je te weinig slaap krijgt, moet je er zo snel mogelijk weer van af zien te komen. Want hoe meer slaapachterstand je oploopt, hoe erger het effect ervan op je dagelijks leven is.

Je kunt het wel zien als een weegschaal die aan de verkeerde kant doorslaat.

Slaap inhalen is hierbij dus van groot belang.

Maar hoe kan je dat het beste doen en moet je evenveel slaap inhalen als je achterstand? Komt het zo precies?

Kun je slaap inhalen?

Je zult er eerst achter moeten zien te komen waar het slaaptekort door komt.

Het kan zomaar zijn dat je last hebt van een slaapstoornis waar je eerder nooit wat van gemerkt hebt. Je kunt hier de 16 meest voorkomende slaapstoornissen ontdekken.

Als je er niet zeker van bent wat de oorzaak is, kun je ook altijd naar de huisarts gaan.

Slapen is namelijk essentieel voor je gezondheid, dat moet je daarom ook echt wel serieus nemen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je om wat voor reden dan ook veel later op bed bent gekomen waardoor je te weinig geslapen hebt. In dat geval kun je dit heel goed oplossen door de nacht er na op tijd naar bed te gaan om zo de verloren uren weer in te halen.

De klok-van-12 mythe ontkracht

slaaptijdEr is een mythe die zegt dat alle uren die je voor 12 uur middernacht slaapt, dubbel tellen.

Dat zou suggereren dat als je van 20:00 tot 24:00 zou slapen, je in feite al 8 uur slaap te pakken zou hebben.

Je voelt al wel aan dat dit niet kán kloppen…

De periode waarin je slaapt is wel belangrijk, maar dit is niet gebonden aan de uren van de klok.

Waar je rekening mee moet houden is dat er 5 fasen zijn waar je in je nachtelijke slaap doorheen gaat:

  1. Overgangsfase tussen wakker zijn en slapen (duur: 3-5 minuten)
  2. Diepere slaap (duur: 30-40 minuten)
  3. Begin van diepe slaap
  4. Diepe slaap
  5. REM slaap of droomfase

Het moment van meeste herstel

Het is wel zo dat je deze rij aan fasen ongeveer 6 tot 8 keer per nacht doorloopt.

Daarbij is de diepe slaap waarin je lichaam het meeste hersteld in de eerste ‘rondes’ het langst en wordt deze korter naarmate de nacht vordert.

De droomfase daarentegen wordt juist steeds langer gedurende de nacht.

Je kunt daarbij grofweg stellen dat de eerste 4 uren van je slaap het belangrijkste zijn voor je lichaam om te herstellen.

Maar of je die uren nu vóór de klok van 12 slaapt of er na, dat maakt dan niet uit.

De 3 Beste manieren van slaap inhalen

Stel dat je net als ik 8 uur per nacht slaap nodig hebt.

En je slaapt een nacht 6,5 uur, dan heb je een achterstand van 1,5 uur. Als je de volgende nacht 7 uur slaapt, is het opgebouwde slaaptekort 2,5 uur. Je kunt de achterstand dus bij elkaar optellen.

Maar is zowel lichaam als je geest pas weer helemaal de oude als alles weer recht staat? 

Als je kijkt naar de 5 slaapfasen waar ik het zojuist over had, dan kun je dien dat er een bepaalde periode in je nachtrust is dat je lichaam echt hersteld. 

Ga je bijvoorbeeld lang uitslapen, dan zit je juist veel langer in de droomfase, wat je niet wilt als je eerste doel slaap inhalen is. 

Wat je veel beter kan doen is eerder naar bed gaan. Dan pak je meer van de diepe slaap mee. 

voeten bed

Geen weegschaal

Het werkt dus niet helemaal als een weegschaal, je kunt niet domweg de ingehaalde huren tegen de verloren uren wegstrepen.

Maar slaap inhalen moet in dat geval wél een prioriteit worden om weer goed te kunnen functioneren.

Er zijn 3 manieren waarmee slaap inhalen goed werkt:

  1. Powernaps
  2. Eerder naar bed gaan
  3. Iedere nacht evenveel slapen

1. Powernaps om slaap in te halen

Slaap inhalen door middel van powernaps houdt in dat je overdag een poosje gaat slapen. 

Je moet daarbij wel langer slapen dan je slaapachterstand is, omdat je slaaptijd nodig hebt om in de diepe slaap te komen. 

De powernap waar je het beste van hersteld duurt minstens 90 minuten. Dat is namelijk de tijd die nodig is om tot aan de diepe slaap te komen, er lang genoeg in te zitten om er van te profiteren en er weer uit te komen. 

Als je tussendoor wakker wordt (gemaakt) dan heb je er geen profijt van gehad. Sterker nog, dan ga je je alleen maar meer moe voelen. 

Je kunt het beste een powernap doen tussen 1 en 3 in de middag. 

Je lichaam is namelijk zo afgestemd dat je op dat moment in een dip komt als het om de energie gaat. Je komt dan het makkelijkst in slaap. 

Maar mocht je voor slaap inhalen overdag geen 1,5 uur de tijd hebben, dan kun je beter eerder naar bed gaan in de avond.

vrouw ligt

2. Eerder naar bed gaan om slaap in te halen 

Zelf ervaar ik dit als de beste manier om slaap in te halen.

Er zitten namelijk een paar voordelen aan:

  • In de ochtend heb ik de meeste energie, die tijd hoef ik dan niet te missen
  • In de avond doe ik niet zo veel nuttigs meer, die tijd kan ik beter missen
  • Ik voel me meer uitgerust als ik eerder naar bed ga dan wanneer ik lang uitslaap in de ochtend
  • Mijn biologische klok wordt minder uit balans gebracht bij een uur eerder slapen en eventueel een uur langer doorslapen in plaats van 2 uur langer uitslapen

Overigens komen de ervaringen die ik persoonlijk heb ook zo in onderzoeken naar boven. 

Je kunt beter eerder gaan slapen dan heel lang uitslapen. Vooral voor de lange termijn, als je kijkt naar je biologische klok. Deze wordt namelijk heel langzaam uit balans gebracht, je moet er meerdere nachten ongeregeld voor slapen.

Maar daarna kan je deze ook maar weer heel langzaam ín balans brengen.

Dat gaat niet met één nachtje slaap inhalen.  

3. Iedere nacht evenveel slapen om slaap inhalen te voorkomen

Ook voor slapen geldt: Rust, reinheid en regelmaat. 

Dit klinkt misschien oersaai, want wie heeft er niet eens een feestje waarbij je laat op bed komt? 

Uitzonderingen zijn er altijd, maar om te voorkomen dat je telkens slaap moet inhalen, kun je het beste op vaste tijden naar bed gaan en opstaan. 

Dan moet daar natuurlijk wel genoeg tijd tussen zitten om aan voldoende slaap te komen 😉

Dit is juist ook goed voor de biologische klok waar ik het in punt 2 over had. 

Structureel slaap inhalen voorgoed voorkomen

Misschien ben je wel iemand die maar achter de feiten aan blijft lopen als het om slaap inhalen gaat. 

Als je net weer een beetje bijgeslapen hebt, zit er wéér een slechte nacht tussen en begint het hele riedeltje van voren af aan. 

Om moe van te worden…

Als je hier voorgoed van af wilt, dan is de methode ‘Perfect Slapen in 7 Stappen‘ een echte aanrader. 

Daarmee leer je beter slapen in jouw specifieke situatie en wordt structureel slaap inhalen verleden tijd. 

Bekijk even of het wat voor je is, want een goede nachtrust brengt zo veel meer plezier in het leven!

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.