Waarom je slaaphouding niet deugt + hoe je wél moet liggen!

geplaatst in: Slaaptips | 0

slaaphoudingWat is de beste slaaphouding?

Die vraag komt vaak voorbij als ik met mensen over slapen praat.

Je kunt er oneindig over discuseren, maar het is natuurlijk iets wat je jezelf aangewend hebt. De één slaapt in die houding lekker, de ander in een andere houding.

Maar is dat het antwoord op de vraag? 

Nou, deels.

Het gaat gedeeltelijk om voorkeur, maar er zijn ook bepaalde theorieën over.

Deze wil ik graag met je delen zodat je nooit meer hoeft te twijfelen over je slaaphouding.

Kun je die tijd weer besteden om nog meer te leren over goed slapen, erg belangrijk!

Weet je wel welke slaaphouding je hebt?

Allereerst val het niet mee om een bepaalde slaaphouding aan te nemen.

Want de houding waarmee je in slaap valt is natuurlijk niet persé de houding waarin je ook de rest van de nacht doorbrengt.

Veel mensen draaien en woelen veel meer in bed dan ze zelf door hebben.

En weet jij met welke houding je iedere morgen wakker wordt? Vaak gebeurd dit ongemerkt en ga je zodra je wakker wordt in een bepaalde houding liggen om rustig verder wakker te worden.

bedpartner

Er achter komen

Als je het echt wilt weten zou je het je bedpartner kunnen vragen.

Vaak weten zij het beter dan jijzelf.

Een andere manier is jezelf een nachtje opnemen op video, hoewel het een uitdaging is om dat in het donker te doen.

Waarschijnlijk is dit wel een eye-opener, al was het alleen al omdat je een kijkje krijgt in de tijd dat je wel leeft, maar verder maar heel weinig van af weet.

Slaaphouding 1: Op je zij

Dit is de meest voorkomende slaaphouding van de drie slaaphoudingen. Waarschijnlijk omdat het gewoon lekker ligt (ja, ik slaap zelf ook op mijn zij 😉 ).

Je kunt hierbij in verschillende posities liggen, bijvoorbeeld met je benen opgetrokken of juiste helemaal recht.

Wel of niet met kussen.

Meestal ligt men met de benen iets opgetrokken en de armen naar de richting waarin je ligt.

Hieronder zet ik de voor- en nadelen voor je op een rij.

Voordelen van slapen op je zij

  • Het is goed voor stress, rugpijn en slaapapneu
  • Het kan er voor zorgen dat zuurbranden en maagzuur verminderd
  • Bij een zwangerschap kan deze houding er voor zorgen dat het bloed beter gaat stromen

Nadelen van slapen op je zij

  • De maag en de longen kunnen extra druk te verduren krijgen
  • Soms kun je je arm niet goed kwijt waardoor de kans bestaat dat je er op gaat liggen waardoor je met een slapende arm wakker wordt (ben me wel eens rot geschrokken!)
  • Je ligt voor langere tijd op een schouder waardoor deze spieren in de verdrukking kunnen komen
  • Dit kan tot nekklachten en tot klachten in de schouder leiden
  • Vanwege lange tijd met het gezicht op één zijde liggen kunnen hierdoor rimpels ontstaan in het gezicht, maar ook boven de borsten

wat is de beste slaaphouding

Slaaphouding 2: Op je rug

Uit onderzoek is gebleken dat slapen op je rug de beste en meest gezonde slaaphouding is. 

Hiervoor hebben ze een behoorlijk goede onderbouwing waar ik me veel bij kan voorstellen.

Voordelen van slapen op je rug

  • Je lichaam wordt goed ondersteund omdat je het ondersteuningsoppervlak en gewichtsverdeling optimaal (zo groot mogelijk) is
  • Bij rugligging wordt je wervelkolom niet gedwongen in rare kronkels te gaan liggen
  • Je wervelkolom houdt dus de meest natuurlijke stand aan
  • Je matras is minder snel een slecht matras vanwege de goede drukverdeling
  • Rimpels in je huid komt minder snel voor omdat de huid strak blijft liggen en niet ingedeukt wordt
  • Daarnaast geef je je huid hiermee de ruimte om goed te kunnen ventileren

Nadelen van slapen op je rug

  • Je krijgt sneller last als je aan slaapapneu lijdt
  • Je gaat sneller snurken als je op je rug slaapt
  • Je kan eerder pijn krijgen onder in je rug bij een verkeerd matras

Slaaphouding 3: Op je buik

Er zijn niet veel mensen die op hun buik slapen. 

Volgens onderzoekers is dit dan ook de minst goede houding om te slapen, en dat kun je ook wel terugzien aan de nadelen vergeleken met de voordelen. 

Voordelen van slapen op je buik

Nadelen van slapen op je buik

  • Je beweegt je hoofd voortdurend van links naar rechts waardoor de wervelkolom het zwaar te verduren krijgt
  • Dit doe je omdat je anders niet goed kan ademhalen, maar het geeft wel grote kans op hoofd- en nekpijn
  • Verder is de kans groter dat je gaat tandenknarsen, dat het gevoel in je handen weg kan raken en dat je pijn in zenuwen krijgt

voeten slapen

Hoe kun je je slaaphouding veranderen?

Als je het idee hebt dat je in de verkeerde houding slaapt, dan wil je natuurlijk je slaaphouding veranderen. 

Dit zal niet zomaar gaan, omdat je al je hele leven in een bepaalde houding hebt geslapen. 

Waar je ten alle tijde bij iedere slaaphouding voor moet zorgen is dat je wervelkolom zo recht mogelijk ligt.

Bij de natuurlijke houding zit er een klein beetje een kromming in je wervelkolom, dit moet zo blijven.

Als je bijvoorbeeld geen hoofdkussen gebruikt als je op je zij ligt, dan komt er een rare knik aan de bovenkant in je wervelkolom, wat dus niet de bedoeling is.

vrouw dekenTips bij slaaphouding veranderen naar zijslapen

Zijslapen is een goede slaaphouding bij nekklachten en nekpijn.

Als je op je zij wilt slapen dan kan het helpen om met je hoofd op een kussen te slapen.

Eventueel kun je nog met een kussen tussen je benen en knieën slapen zodat je minder snel omrolt.

Tips bij slaaphouding veranderen naar rugslapen

Als je op je rug wilt gaan slapen, kun je het beste zonder kussen slapen. 

Kun je echt niet zonder een kussen? Kies dan voor een zo dun mogelijk kussen. Je hebt dan de minste kans dat er een rare knik in je wervelkolom komt terwijl je slaapt. 

Als je koste wat het kost op je rug wilt slapen kun je op je buik aan je pyjama een klein balletje naaien. 

Als je dan toch op je buik draait tijdens het slapen, ligt dit niet lekker en ga je vanzelf weer omdraaien op je rug. 

Verder is een goed matras bij deze slaaphouding extra belangrijk omdat je sneller last van je (onder)rug kan krijgen en de ondersteuning gelijkmatig moet zijn. 

Tips bij slaaphouding veranderen naar buikslapen

buik slapen

Hiervoor zijn eigenlijk geen tips te geven, want naar deze slaaphouding veranderen zou niet verstandig zijn gezien de nadelen. 

Het wordt niet voor niets als de slechtste slaaphouding beoordeelt. 

Aan de andere kant, als je nu op je buik slaapt en je hebt nergens last van, dan zou je dit gewoon kunnen blijven doen. 

Wat je wel kan doen is proberen zonder kussen of met een zo dun mogelijk kussen te slapen. 

Je nekwervels worden daarmee zo veel mogelijk ontlast. 

Stappenplan om beter te gaan slapen

Misschien heb je het idee hebt dat je slaapproblemen niet bepaald aan je slaaphouding liggen.

Dan is het zaak om stapsgewijs aan de slag te gaan om er van af te komen.

Hiervoor kun je de methode ‘Perfect Slapen in 7 Stappen‘ gebruiken. 

Je leert dan precies waar de problemen in jouw situatie zitten en je gaat er ook direct aan werken. 

Kijk even of het wat voor je is, een goede nachtrust is onbetaalbaar. 

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.