Een zenuwachtig gevoel bij wakker worden? In 4 stappen er van af!

geplaatst in: Slaaptips | 1

Een jongen die heel hard schreeuwtHeb je last van een zenuwachtig gevoel bij wakker worden en wil je er van af?

Die kans is groot als je op deze pagina terecht bent gekomen.

Misschien heb je geen idee hoe je aan dat nerveuze gevoel komt en vraag je je af of je iets ernstigs onder de leden hebt.

Het is in ieder geval erg irritant, want je kan er niet normaal door functioneren, en in sommige gevallen kan het nogal wat bijwerkingen hebben.

Denk bijvoorbeeld aan diarree, hoofdpijn en niet kunnen werken of autorijden.

Gelukkig is er heel goed wat aan te doen.

Lees dus snel verder als je weer zonder zenuwen en stress wakker wilt worden in het vervolg!

Help! Ik heb last van zenuwen bij wakker worden

Als je elke ochtend zenuwachtig opstaat, dan is er duidelijk iets aan de hand.

We kennen allemaal wel het gevoel van zenuwen als er iets belangrijks staat te gebeuren op een bepaalde dag.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Jarig zijn
  • Op vakantie gaan
  • Naar een nieuwe school gaan
  • Een belangrijke presentatie moeten geven

Het is iets spannends waar je al tijdenlang naar hebt uitgekeken en de spanning die hierbij hoort is volkomen natuurlijk. Het helpt je zelfs om extra alert te zijn.

Bijvoorbeeld dat je niets vergeet om mee te nemen op vakantie of dat je de presentatie heel goed in je hoofd hebt zitten.

Tip: Stress is in de meeste gevallen de onderliggende oorzaak van zenuwen. Bekijk deze online cursus om gegarandeerd van je stress af te komen >>

Langdurig last, iedere ochtend

Maar als je élke ochtend zenuwachtig bent, dan ben je op den duur niet meer alert, maar gaat het je verlammen en in de weg zitten.

Je lichaam krijgt een overdosis spanning en stress te verwerken en kan die op den duur niet meer aan.

Dit is wat je daarbij kan voelen:

  • Je voelt je nerveus
  • Je voelt je gestresst
  • Je voelt je opgejaagd
  • Je hebt een blok in je maag
  • De zenuwen gieren door je lijf
  • Je hebt last van hartkloppingen

Er zit op dat moment veel onrust in je lichaam en de redenen hiervan kunnen verschillend zijn.

Ook kan het meerdere oorzaken hebben die een versterkende werking op elkaar hebben waardoor je nog meer last krijgt van zenuwen bij wakker worden.

Al jarenlang wakker met opgejaagd gevoel

Bij sommige mensen is dit slechts tijdelijk, een paar dagen, maar er zijn er ook die er maanden en soms zelfs jarenlang last van hebben.

Het zit je normale functioneren overdag flink in de weg want het enige waar je aan kan denken is dat irritante gevoel.

Dit gevoel overheerst en het geeft je het idee dat je er helemaal aan overgeleverd bent.

Het kan zomaar zijn dat je telkens wakker wordt met een opgejaagd gevoel omdat je heel veel dingen te doen hebt.

Dit drukt enorm op je schouders en telkens als je wat afgerond hebt ligt er weer een lange lijst van andere dingen die moeten worden gedaan.

Hoe kom je toch aan dit zenuwachtige gevoel?

De oorzaak van zenuwachtig gevoel bij wakker worden

Een zenuwachtig gevoel bij wakker worden kan meerdere oorzaken hebben.

Je zult dus voor jezelf moeten ontdekken wat bij jou de reden is dat je er last van hebt.

Dit zal niet meevallen omdat ook meerdere dingen tegelijk kunnen spelen die hier invloed op hebben.

Het kan daarbij zomaar zijn dat een aantal dingen die vrij onbelangrijk lijken, samen een groter probleem zijn gaan vormen en elkaar daarbij ook nog eens versterken.

Hierbij kan je denken aan zaken als:

  • Hoge werkdruk
  • Algemene zorgen
  • Zorgen over een hypotheek
  • Problemen in een relatie met iemand
  • Een verslaving aan koffie, energiedrank of zoetigheid

Is het alleen je persoonlijkheid?

Natuurlijk is de één hier vatbaarder voor dan de ander.

Het kan echter zomaar zijn dat je er nooit last van hebt gehad, maar doordat het is gaan opstapelen heb je er nu wel last van gekregen.

Hoe je bent en hoe je in elkaar steekt kan dus meespelen, maar ook de bovengenoemde punten moet je niet onderschatten.

Denk bijvoorbeeld aan lange to-do lijsten op je werk waarbij er naast je eigen drive om het goed te willen doen ook nog eens extra druk komt van je leidinggevende.

Je kan je ook in het algemeen zorgen maken om bijvoorbeeld de ellende in de wereld. Of lokaal, wat moet er komen van al die hangjeugd in de straat?

Als je geldzorgen hebt, kan dat (ongemerkt) op je drukken.

Je wilt bijvoorbeeld promotie maken op je werk om wat meer financiële lucht te hebben. Of je bent bang dat je auto die met geleend geld is gekocht, stuk gaat.

Geld voor reparatie heb je momenteel helemaal niet.

Miscommunicatie in relaties

Daarnaast kunnen zelfs de kleinste oneffenheden in een relatie zorgen voor een onrustig gevoel.

Het kan zomaar zijn dat jij het gevoel hebt dat er iets niet goed zit tussen jullie, terwijl dit in werkelijkheid helemaal niet zo is.

Misschien heb je elkaar wel verkeerd begrepen…

Dit zijn allemaal voorbeelden van punten die per stuk of samen (gestapeld) kunnen zorgen voor een zenuwachtig gevoel bij wakker worden.

Een nerveus gevoel zonder reden, kan dat?

Zoals ik al eerder aangaf kan het zijn dat je karakter zo is dat je snel nerveus wordt.

Maar ook als je hier mee te kampen hebt is er altijd een reden waarin je nerveus wordt.

Het hoeft maar een kleine afwijking te zijn in het normale patroon van wat voor jou ‘normaal’ is.

Je krijgt dan bijvoorbeeld bij het opstaan al een nerveus gevoel in de maag omdat over een paar weken de straat wordt afgesloten en je via een andere route naar je werk moet rijden.

Toch heeft ook dit een achterliggende reden waar je achter moet zien te komen.

Een vrouw die een sigaret aan het roken is

In 4 stappen het zenuwachtig gevoel weghalen

Je kan dit in een paar stappen bereiken, ik zal ze met je doornemen.

Overigens zijn zenuwen die je hebt een gevoel van stress. Stress zorgt er in veruit de meeste gevallen voor dat je je zenuwachtig voelt. 

Stap 1: Acceptatie van het gevoel

Wat je als eerste moet doen is stoppen met het vechten tegen het zenuwachtige gevoel.

Dat voelt tegenstrijdig en zal ook als een moeilijke opdracht voor je zijn.

In de praktijk betekend dit dat je moet leren om het gevoel er gewoon te laten zijn.

Doe net alsof je er niets om geeft.

Het overkomt je.

Ja, nou en?

Hoe drukker je je er over maakt, hoe intenser het gevoel aanwezig zal zijn. Voorkom dat.

Als dit je gelukt is ga je naar stap twee.

Stap 2: Ontdek waar het gevoel zit

In deze stap ga je nadenken over waar de onrust in je lichaam zit.

Het kan bijvoorbeeld heel duidelijk in je buik zitten of in je handen. Ook kan het in je handen zitten of heel duidelijk in je hoofd.

Bedenk daarbij of het gevoel sinds kort aanwezig is of dat je er al langer last van hebt.

En hoe lang dan, wanneer is het ontstaan?

Ga dus na, zonder nog in oplossingen te denken, waar het gevoel zit en op welk moment je er aan gekomen bent.

Stap 3: Het gevoel aanpakken

Als je weet waar het gevoel zit en hoe lang het er al zit, kan je ook bedenken hoe het er gekomen is.

Ga bijvoorbeeld de lijst met voorbeeld-oorzaken van zenuwachtig gevoel bij wakker worden eens na die eerder in dit artikel zijn opgenoemd.

Als er iets speelt waar je direct actie op kan ondernemen om het te verhelpen, doe dat dan direct.

Bijvoorbeeld een actielijstje afwerken.

Maar dat is het meest simpele voorbeeld, want in veel gevallen is het niet iets wat je zomaar even kan afvinken.

Denk bijvoorbeeld aan problemen in relaties of geldproblemen.

Afleiding geeft lucht

Zorg in dat geval voor iets wat je kan afleiden. Iets waarmee je je gedachten kunt verzetten.

Ook dit doe je niet zomaar, dit is iets wat je vaker moet doen om het te leren.

Op den duur kan je ook daadwerkelijk je gedachten verzetten en niet meer denken aan het gevoel wat je zo bezig hield.

Ga bijvoorbeeld sporten zoals hardlopen, of ga wandelen in het bos (neem bijvoorbeeld een hond!), of doe klusjes in huis zoals stofzuigen of opruimen.

Ga niet achter een scherm zitten, want dan is je lichaam niet in actie.

Het helpt vaak enorm om iets te gaan doen, iets actiefs.

Je gedachten worden dan afgeleid en daardoor kan je makkelijker positief gaan denken in plaats van negatief.

Het is in dat geval ook veel makkelijker om in te zien dat je niet altijd met dat zenuwachtige gevoel zal blijven zitten.

Stap 4: Bewust werken aan je zenuwen

Als je stap 3 onder de knie hebt, of die al een paar keer doorlopen hebt, dan kan je aan stap 4 beginnen. 

Het is natuurlijk niet zo dat je de ene stap helemaal afrond alvorens je naar de volgende kan, in de praktijk lopen ze in elkaar over of moet je soms zelfs een stapje terug doen. 

Bij stap 4 gaat het er om dat je voorkomt dat je het gevoel van zenuwen opnieuw gaat voeden en groter maken. 

Bedenk daarvoor goed wat je zenuwen en het gevoel van stress kunnen aanwakkeren en ga dit beheersen. 

Controle krijgen over wat je doet

Als je bijvoorbeeld veel snoept, probeer hier dan controle over te krijgen. 

Ga niet ineens helemaal niet meer snoepen, want dan maak je het jezelf veel te moeilijk. Begin met duidelijke regels, bijvoorbeeld tussen de vaste maaltijden door 1 snoepmoment. 

En als je het heel druk hebt, maak dan bijvoorbeeld een actielijst voor iedere dag. 

Zet daar alleen haalbare acties op. 

Het kan zijn dat je nog moet leren wat je op een dag moet doen, dus als het te veel is, zet er de volgende dag wat minder op. 

Zet daarbij wel voor jezelf een vaste tijd waarin je de acties moet afronden, want iedereen heeft ook tijd voor rust nodig op een dag. 

Imperfectie is toegestaan!

Weet dat dit een leerproces is en dat je het niet direct helemaal goed doet. 

Je mag dus fouten maken en een terugval hebben!

Weg met dat zenuwachtig gevoel om niks!

Cover van online cursus nooit meer zorgen of stressIk kan me goed voorstellen dat je wel wat hulp kan gebruiken om te voorkomen dat je je iedere ochtend zenuwachtig voelt bij het wakker worden en daarna.

Omdat constante zenuwachtigheid in de meeste gevallen een gevolg van stress is, is het slim om het ook daar aan te pakken. 

Dit kan met de online cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei.

Hierin leer je:

  • Positiever denken
  • Meer ontspannen te leven
  • Je zelfvertrouwen te vergroten
  • Minder zorgen maken iedere dag
  • Hoe je je innerlijke rust kan terugkrijgen

Ja, Ik wil zonder zenuwen wakker worden!

  1. Frank

    De term angst (en paniekstoornis) wordt hierboven helemaal niet genoemd.
    Dat is waarom ik iedere ochtend opnieuw als een soort “adrenalinebom” wakker wordt. De zenuwen gieren je door de keel. De adrenaline en cortisolen spiegel zijn in de ochtend bovendien het hoogst. Vaak zijn deze akelige klachten in de latere avond afgezakt. De bij regelmaat ondraaglijke klachten gaan bij mij bovendien gepaard met hevige angst, spierspanningshoofdpijn, agitatie (hevige onrust) en dissociatie. Ten slotte speelt in mijn geval de afbouw van de verslavende benzodiazepines ook een belangrijke rol. Ademhalingsoefeningen, bewegen, afleiding zoeken, yoga, mindfullness en cognitieve gedragstherapie zijn veel genoemde methodes om de klachten te verminderen of er zelfs helemaal vanaf te komen. Daarnaast is er vaak een link met overprikkeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.