Wat je moet doen als je erg moe bent maar niet kan slapen

geplaatst in: Slaaptips | 0

moe maar niet kunnen slapenIk hoor het wel vaker van mensen; Moe zijn maar niet kunnen slapen.

Als je moe bent maar je kan niet slapen, kan het volgende aan de hand zijn:

Je lichaam is wel uitgeput, maar je bent nog niet aan slaap toe.

Veel mensen hebben niet in de gaten dat er een verschil zit tussen vermoeidheid en je slaperig voelen.

Vaak wordt in beide gevallen gezegd dat je je ‘moe’ voelt.

Wat het verschil precies is ga ik je in dit artikel uitleggen, maar ook wat je in beide gevallen kan doen om het weg te nemen.

Als je dus lekker wilt slapen en van je vermoeidheid af wilt, moet je zeker verder lezen!

Wanneer ben je vermoeid (en niet zozeer slaperig)?

Als je vermoeid bent dan is dat iets wat je in je hele lichaam voelt.

Je hebt gewoon niet meer de energie om bijvoorbeeld op de fiets naar de winkel te gaan of zelfs maar een glas drinken uit de keuken te halen als je op de bank zit.

Overigens werkt het niet alleen door in je fysieke gesteldheid, ook mentaal kan je goed merken dat je vermoeid bent.

Je kunt niet meer zo helder denken als normaal en daardoor kost alles veel meer energie en moeite.

In feite kun je dus niet meer 100% functioneren als je last hebt van vermoeidheid.

Als je overdag last hebt van vermoeidheid, wil dat niet zeggen dat je ook de hele dag zin in slapen hebt. En ook niet dat je op ieder moment van de dag wel in slaap zou kunnen vallen.

Als dit wel het geval is dan heb je naast vermoeidheid ook last van slaperigheid.

Wat je kan doen aan vermoeidheid

vermoeidheidIedereen heeft wel eens een dag dat je meer last hebt van vermoeidheid hebt dan anders.

Vooral als je de dag er voor grote fysieke inspanningen hebt geleverd kan dit voor komen. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je hebt een extra zware training gehad op de sportschool
  • Je hebt iemand helpen verhuizen en bent niet gewend aan fysieke inspanningen
  • Je hebt een beroep waarbij je veel fysiek werkt moet doen en gisteren moest je iets extra zwaars doen

Bij dit soort vermoeidheid wat je soms kan voelen helpt het vooral om goed uit te rusten.

Hiermee bedoel ik niet dat je veel moet slapen, maar je lichaam rust gunnen in de vorm van weinig fysieke inspanning. Een goede en lange nachtrust kan daar natuurlijk wel aan bijdragen.

Het gaat er om dat je beseft dat als je vermoeid bent, dat dit te maken heeft met hoeveel energie je hebt.

Bij chronische vermoeidheid

Bovenstaande voorbeelden van vermoeidheid kunnen zo nu en dan een keer voor komen.

Maar je kunt je ook veel langer achter elkaar vermoeid zijn.

Je blijft je dan vermoeid voelen, terwijl je voor je idee toch veel uitrust en daar ook echt de tijd voor neemt.

In dat geval is het goed om er mee naar een huisarts te gaan of een specialist te bezoeken.

Je kan je doorlopend vermoeid voelen met de volgende oorzaken:

  • Door een jetlag
  • Een slaapapneu
  • Door narcolepsie
  • Vanwege diabetes
  • Het verkeerde eten
  • Problemen met je hart
  • Een allergische reactie
  • Last van rusteloze benen
  • Structureel te weinig slaap
  • Te weinig bloed in je lichaam
  • Afwijkingen aan je hormonen
  • Een afwijking aan je schildklier
  • Doordat er drugs gebruikt wordt
  • Je werkt onregelmatig (ploegendienst)
  • Het chronische vermoeidheidssyndroom
  • Doordat je depressief bent of last hebt van een burn out

Misschien krijg je hiermee al een idee waardoor eventuele chronische vermoeid bij jou komt.

Ik wil benadrukken dat het belangrijk is dat je in alle gevallen een huisarts raadpleegt. Je kunt er altijd nog voor kiezen om er wel of niet mee aan de slag te gaan.

huisarts

Wanneer ben je juist slaperig (en niet zozeer vermoeid)?

Normaal gesproken zorgt slaperigheid er voor dat je van wakker zijn naar slapen gaat.

Ik zeg ‘normaal gesproken’ want als je gezond bent werkt dit ‘systeem’ heel goed en heb je geen moeite met in slaap vallen.

Of slaperigheid bij jou zijn werk goed doet is van de volgende punten afhankelijk:

  • Waar je bent
  • Of je biologische klok goed loopt
  • Hoe gezond je bent (mentaal en fysiek)
  • Hoe je de laatste paar nachten hebt geslapen

Ben je extreem slaperig?

Als je extreem slaperig bent dan kun je op ieder moment op de dag in slaap vallen.

Dit kan nog variëren in ongecontroleerd in slaap vallen, dus daadwerkelijk in slaap vallen op een willekeurig moment (EDS), en heel hard je best moeten doen om niet in slaap te vallen.

Vooral als je er zelf geen controle over hebt kan dit hele ongewenste situaties opleveren, denk bijvoorbeeld aan deelname in het verkeer of tijdens de uitvoering van je werk.

Als dergelijke ongecontroleerde slaperigheid een paar maanden achter elkaar aanhoud, kun je spreken van een chronische aandoening.

Je dokter zal het dan hebben over één van de volgende termen:

  • Overmatige slaperigheid overdag
  • Hypersomnia
  • Excessive Daytime Sleepiness (EDS)

Als je merkt dat je hier last van hebt, laat het dan niet op z’n beloop.

Het kan namelijk direct invloed hebben op alles wat je doet, en je kunt jezelf er mee in gevaar brengen.

Daarnaast is het ook voor de lange termijn onverstandig als je er niets mee doet. De kans op een beroerte en ziekten aan het hart worden er namelijk groter door.

Ook kan je er sneller door dood gaan…

Genoeg reden dus om er mee naar de dokter te gaan!

Moe maar niet kunnen slapen voorgoed verhelpen

Als je nooit meer last wilt hebben van moe zijn maar niet kunnen slapen, dan zul je daar aan moeten werken.

Ik kan me echter voorstellen dat je dat lastig vind en niet weet waar je moet beginnen.

Met het stappenplan van Perfect Slapen in 7 Stappen heb je een handleiding die je zelf op jouw situatie kan toepassen.

Dit is een onderbouwde methode waarbij je per stap gericht aan de slag gaat met je slaapproblemen en jezelf aanleert hoe je er af kan komen.

Het gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag, het is een proces.

Klik op de link hieronder om direct de methode te bekijken. Je weet dan ook gelijk of het iets voor jou is of niet.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.