Word je vaak wakker tijdens het slapen? 5 Tips om dit te voorkomen!

geplaatst in: Slaaptips | 0

Een vrouw die bij een venster staatBen je op zoek naar een oplossing voor vaak wakker worden tijdens slaap?

Dat zit er dik in als je op deze pagina bent terecht gekomen.

Het kan zomaar zijn dat je de laatste tijd zó vaak wakker hebt gelegen dat je helemaal doodop bent.

Je snakt er naar om weer eens een lange nacht goed diep door te slapen.

Dan heb ik goed nieuws voor je want die mogelijkheid is binnen handbereik.

Je zult er wel wat voor moeten doen, er is namelijk geen wonderpilletje voor.

De andere kant van de medaille is dat als je eenmaal hebt geleerd hoe je weer door kan slapen, je hier de rest van je leven van profiteert.

Lees dus snel verder als je zo snel mogelijk weer wilt doorslapen zonder vaak wakker te worden.

Is vaak wakker worden tijdens slaap altijd fout?

Het is natuurlijk ontzettend lastig als je vaak wakker wordt tijdens het slapen.

Je bent de volgende dag niet goed uitgerust waardoor je niet je normale bezigheden kan oppakken.

Kijk, een nachtje of twee slecht slapen, dat kan de beste overkomen.

Dat is misschien even vervelend, maar daar kom je wel weer overheen.

Erger wordt het als je het nachtenlang achter elkaar hebt.

Overdag heb je dan veel minder energie en ben je prikkelbaar of zelfs erg chagrijnig. Niet leuk voor jezelf en niet leuk voor de mensen om je heen.

Waarom meermaals wakker worden natuurlijk kan zijn

Toch is het niet altijd foute boel als je zo nu en dan ’s nachts wakker wordt.

Zo is het heel gebruikelijk dat een mens zo’n 5 keer per nacht heel even wakker wordt.

Bijvoorbeeld als je een andere slaaphouding aanneemt, of de deken verlegt.

Dit is een gewoonte die in de mens ingebakken is, van vroeger, om zichzelf te beschermen. Men kon dan even checken of de omgeving veilig genoeg was om rustig door te slapen.

Tip: Wil je leren hoe je iedere nacht weer lekker kan doorslapen? Dan is het boek over Perfect Slapen een goede oplossing voor je. Er is momenteel een korting actief, klik hier >>

’s Nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen

Maar het wordt pas slecht voor je als je meermaals wakker wordt en het vervolgens niet lukt om weer in slaap te vallen.

Als dit langer dan een week duurt, is de kans groot dat je last krijgt van één of meerdere van de volgende symptomen:

  • Concentratieproblemen
  • Angstig
  • Besluiteloosheid
  • Depressief
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Pijn in de rug
  • Zwaarder worden
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Slechte spijsvertering

Herhaaldelijk wakker worden en niet meer kunnen inslapen kan er voor zorgen dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Omdat je slecht slaapt kan je niet meer helder en positief denken en daardoor ga je liggen piekeren en lig je nog langer en/of vaker wakker.

En zo kan het van kwaad tot erger komen.

Wakker worden na 4 uur slaap

Er zijn mensen die standaard iedere nacht wakker worden nadat ze 4 uur geslapen hebben.

Misschien heb je hier ook wel last van en vraag je je af hoe je dit kan doorbreken.

Mijn advies is om dan rustig verder te lezen, want ook voor jou zijn de tips van toepassing om vaak wakker worden tijdens de slaap tegen te gaan.

Je moet weten dat dit in de meeste gevallen te maken heeft met je biologische klok.

Als je lichaam er eenmaal aan gewend is om na 4 uur slaap wakker te worden, dan zal dit niet zomaar veranderen.

Daar moet je structureel aan gaan werken.

Na 2 uur slapen weer wakker worden

Als je nog maar net slaapt en na 2 uren slapen weer wakker wordt, dan is er ook iets niet in orde.

Want ook al val je daarna weer snel in slaap, je komt niet helemaal goed in je REM slaap.

Dit is een fase in je slaap waarin je heel erg diep slaapt en je spieren zo ontspannen zijn dat het lijkt alsof ze verlamd zijn.

Dus ook al ben je maar heel kort wakker, ook in deze situatie kan je last krijgen van de eerder genoemde symptomen, simpelweg doordat je niet genoeg uitrust.

Wat je kan doen bij licht slapen en snel wakker zijn

Als je last hebt van licht slapen en snel wakker zijn, dan slaap je te waakzaam.

Zaken die je slaap verstoren kunnen er bij het minste of geringste voor zorgen dat je ontwaakt.

Wat je hierbij kan doen is kijken naar je bedtijden.

Je moet er namelijk voor zorgen dat de tijd dat je wakker ligt ten opzichte van de tijd dat je in bed ligt niet te lang is.

Zo moet je er voor zorgen dat je in ieder geval 80% van de tijd dat je in bed ligt, slaapt.

Als dat bij jou niet het geval is, kan je eens een paar nachten proberen om korter in bed te gaan liggen.

De druk om te gaan slapen wordt dan groter en na een tijdje gaat je lichaam er aan wennen om beter door te slapen.

Nadien kan je de tijden dat je in bed ligt weer langzaam gaan opbouwen.

Een vrouw met een beker koffie in haar handen

Heeft wakker worden ’s nachts een betekenis?

Hier is veel over te vinden op het internet.

Opvallend is dat vooral veel namen als Cosmopolitan, Libelle en Jan-magazine hierover schrijven. Het leest lekker weg, maar je moet het vooral met een korreltje zout nemen.

De betekenis van ’s nachts wakker worden die mij het meest aanspreekt gaat over de zogenaamde orgaanklok.

Deze theorie is niet wetenschappelijk bewezen, maar het klinkt wel erg aannemelijk.

De gedachte achter de orgaanklok komt uit China, waar ze in de geneeskunde het over 12 organen hebben die stuk voor stuk helpen met het leveren van energie aan het lichaam.

Daarbij houden de organen een vast ritme aan waarin ze dit doen, iedere dag weer.

Ze hebben dus een periode waarin ze heel erg actief energie produceren en een periode waarin dit nauwelijks het geval is.

’s Nachts wakker worden van je lever (echt!)

Als een orgaan niet helemaal fit is, maar het is wel zijn tijd om energie te produceren, dan voelt je lichaam dat als pijn.

Dat kan bijvoorbeeld doordat een orgaan overbelast is (zoals een lever) maar ook als een orgaan om wat voor reden dan ook niet goed functioneert (denk aan een blaasontsteking).

Van deze pijn kan je ’s nachts wakker worden.

Maar ook overdag kan je hier hinder van ondervinden.

Dit zijn de organen  waar je tijdens het slapen wakker van zou kunnen worden:

  • Galblaas: van 23:00 tot 01:00
  • Lever: van 01:00 tot 03:00
  • Longen: van 03:00 tot 05:00
  • Dikke darm: van 05:00 tot 07:00
  • Maag: van 07:00 tot 09:00

Mocht je lever niet in orde zijn, dan kan het zomaar zijn dat je iedere nacht tussen 01:00 en 03:00 wakker wordt.

’s Nachts wakker worden van je lever kan dus echt.

5 Tips om vaak wakker worden tijdens slaap te stoppen

Hieronder een paar tips die je direct kan toepassen om NIET meer vaak wakker te worden tijdens het slapen.

Het beste kan je ze allemaal toepassen voor het meeste resultaat, maar pik er in ieder geval de tips uit die op jou van toepassing zijn.

Tip 1: ’s Nachts niet meer plassen

Als je er even niet om denkt kan het voorkomen dat je voor het slapen gaan nog een groot glas drinken drinkt.

Natuurlijk moet je dan geheid midden in de nacht plassen.

Nu is dit op zich niet erg, maar je lichaam kan hier aan gaan wennen. Ook als je dan niet vlak voor het slapen drinkt, wordt je toch wakker, zogenaamd om te moeten plassen.

Als dit patroon ontstaat, ben je verder van huis.

Je kan dit voorkomen door niet meer te drinken voor het slapen gaan, maar als je al in het patroon zit is er ook een oplossing.

Dit is door juist wel water te drinken, vermengd met onbewerkt zout.

Het onbewerkt zout zorgt er voor dat je lichaam vocht vast houdt en je dus niet hoeft te plassen.

Tip 2: Je stressniveau verlagen

Stress kan er voor zorgen dat als je ’s nachts wakker wordt, je niet verder kan slapen.

Doordat je hoofd zo vol zit, gaat’ie direct beginnen met malen zodra er de kans voor is.

Dat maakt dat je niet meer kan inslapen en zomaar een half uur tot een uur wakker ligt.

Je kan stress tegengaan door overdag aan yoga of meditatie te doen. Overigens hoeft dit helemaal niet zweverig te zijn!

Toch is er ook een directe oplossing.

Als je ’s nachts wakker ligt van de stress en je maar niet kan stoppen met malen, dan kan je ademhalingsoefeningen doen.

Dit is een bewezen techniek om rustig te worden en weer lekker verder te kunnen slapen.

Tip 3: De juiste temperatuur in je slaapkamer

Als je te warm slaapt, is de kans veel groter dat je ’s nachts wakker wordt.

Nu hoef je niet direct een airco aan te schaffen of een thermosstaat in je kamer te hangen.

Het grootste gedeelte kan je al opvangen door gebruik te maken van de juiste dikte van je pyjama en de dikte van je dekens.

Mocht je dit al hebben gedaan, dan is een temperatuur in de slaapkamer van 16 tot 18 graden het beste om lekker in door te kunnen slapen.

Tip 4: Alcohol is goed voor inslapen maar niet voor doorslapen

Iedereen die wel eens een stevige borrel heeft gedronken weet dat je er goed van kunt inslapen.

Je bent zomaar weg.

Het wordt niet voor niets ook wel een slaapmutsje genoemd.

Toch zit er een groot nadeel aan en dat is dat je er ook makkelijk van wakker wordt.

Je REM slaap waarin je lichaam het meest ontspant wordt er namelijk door verstoort, en daardoor slaap je veel minder diep.

Grote kans dus dat je niet goed uitgerust bent als je de volgende ochtend opstaat.

Het beste kan je een paar uur voordat je gaat slapen geen alcohol meer drinken.

Tip 5: Minder beeldscherm in de avond

Misschien had je dit vermoeden al langer, maar het licht van een laptop, tablet of smartphone is niet goed vlak voor het slapen.

Dit wordt ook wel blauw licht genoemd, en het remt de aanmaak van melatonine af.

Dit is een hormoon dat je slaperig maakt, en wat normaal gesproken steeds meer wordt aangemaakt naarmate de avond vordert.

Natuurlijk zou je ene blauw licht filter kunnen gebruiken, maar veel beter is het om helemaal niet meer naar een beeldscherm te kijken na 20:00.

Dan kunnen ook je gedachten tot rust komen en daardoor slaap je veel makkelijker in.

Bonustip: Leren hoe je weer lekker door kan slapen

7 stappen methodeIk kan me goed voorstellen dat als je al een tijdje vaak wakker wordt ’s nachts, je op zoek bent naar een structurele oplossing. 

Die kan je vinden in het boek Perfect Slapen in 7 Stappen. 

In dit boek krijg je een stappenplan toegereikt waarmee je gaat leren wat voor jou de ideale manieren zijn voor een goede, ononderbroken nacht. 

Zelf heb ik veel aan dit boek van William van der Klaauw gehad, en ik weet zeker dat ook jij er beter van gaat slapen. 

Klik op de link hieronder om direct met het boek en de bijbehorende bonussen aan de slag te gaan. 

Ja, ik wil weer lekker doorslapen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.