12 tips voor als je niet kan slapen – ook direct toepasbaar!

geplaatst in: Slaaptips | 0

Wat moet je doen als je niet kan slapenWat moet je doen als je niet kan slapen? Moet je dan juist in bed blijven liggen of moet je er uit gaan?

Moet je kruidenthee gaan drinken of moet je een slaappilletje nemen?

Als je wakker ligt omdat je niet kan slapen, zijn er verschillende dingen die je kan doen.

Maar niet alles werkt bij iedereen.

Daarnaast moet je je afvragen of je vaak niet kan slapen of dat het sporadisch is.

Het ene geval vraagt een andere aanpak dan het andere.

In dit artikel ga ik je veel tips geven waarmee je direct aan de slag kan, zowel voor de korte als de lange termijn.

Lees snel verder als je antwoord wilt op de vraag ‘Wat moet je doen als je niet kan slapen?’

Wat moet je doen als je niet kan slapen? DIRECTE oplossingen

Als je op dit moment niet kan slapen en naar een snelle oplossing zoekt, dan heb ik hem hier voor je.

Eerlijk gezegd zijn het er veel meer dan één, maar niet iedereen is het zelfde en niet voor iedereen werkt het zelfde.

Kies daarom de oplossing er uit die het beste bij je past en pas hem toe.

Denk er wel om dat je op dit moment misschien wat suf bent of gefrustreerd omdat je niet kan slapen. Een oplossing kan er dan te simpel voor woorden uitzien, maar pas hem dan toch toe.

Morgen ben je jezelf dankbaar omdat het je toch gelukt is om in slaap te vallen!

Tip 1: Irritante geluiden wegwerken

ventilatorSoms zijn er van die geluiden in je omgeving waar je niets aan kan doen.

Buren die een feestje hebben en waarvan je de stemmen door de muur heen hoort. Of geluiden die van de straat komen, voorbij rijdende auto’s, motoren, scooters.

Vooral als je in de stad woont kun je hier veel last van ondervinden.

Nu kun je er voor kiezen om een bommelding bij het feestje van de buren te doen of de complete straat af te laten zetten.

Maar dat is gewoon niet handig en kost je waarschijnlijk meer dan alleen je nachtrust…

Beter zorg je er voor dat je het geluid niet meer hoort. Niet iedereen heeft oordopjes in huis, maar misschien wel een ventilator.

Die kun je in je slaapkamer zetten en zachtjes laten brommen.

Dit geluid is vaak slaapverwekkend en maskeert de omgevingsgeluiden. Als je niet in de tocht wil liggen draai je hem gewoon naar de muur.

Tip 2: Malende gedachten wegwerken

Soms zit je steeds maar weer te denken aan wat er de afgelopen dag is gebeurd. En wat er morgen allemaal nog gedaan moet worden.

Misschien heb je het superdruk en zijn er erg veel dingen die op je to-do lijst staan.

Daarnaast zit je aan alle details te denken die daarbij komen kijken. Heel. Erg. Veel. Details.

Je wordt er helemaal gek van! En daar komt nog eens bij dat je dus niet kan slapen. Hoe moet dat morgen ooit goed komen als je nog zo veel te doen hebt?

Je hebt het misschien al wel door, je zit te malen, en je maak het op deze manier alleen maar erger.

Er zit maar één ding op om dit te kunnen stoppen; Je moet het malen doorbreken. Dit kun je het beste doen door je hoofd leeg te maken. Dit zijn de stappen die je kan doorlopen:

  • Stap uit bed
  • Ga naar de woonkamer en pak pen en papier
  • Schrijf alles wat er in je hoofd zit op papier
  • Maak eventueel ook direct een planning wat je wanneer gaat doen als het om acties gaat
  • Kruip weer in je bed met een leeg hoofd

Je zult merken dat de wetenschap dat je je gedachten hebt vastgelegd je zal helpen om te stoppen met malen.

Het zal je nu niet meer gebeuren dat je het vergeet, dus je kan rustig gaan slapen!

Tip 3: Werkt rustgevende thee drinken echt?

Sommige theesoorten zorgen voor rust in je hoofd.

Vaak worden vooral theesoorten aangeraden die gebaseerd zijn op de volgende kruiden en planten:

  • Kamille
  • Rooibos
  • Valeriaan
  • Passiebloem

Zelf geloof ik er niet zo in dat juist kruidenthee er voor kan zorgen dat je rustig wordt en direct wel kan slapen.

Waar ik wel in geloof is dat het verzetten van je gedachten en even uit bed gaan je kan helpen om weer te slapen.

Om de thee klaar te maken moet je immers uit je bed stappen, water koken, inschenken, thee laten trekken en rustig nippend opdrinken.

Hierdoor ben je even met heel iets anders bezig wat niet veel inspanning vraagt en er voor zorgt dat je weer zin in je bed kan krijgen.

kop thee

Tip 4: Een warme douche nemen

Het kan zomaar zijn dat je lichaamstemperatuur te laag is om goed in slaap te kunnen vallen.

Wat je daar direct aan kan doen is een hete douche nemen.

Omdat je daarna warmer bent geworden weet je lichaam dat het tijd is om te gaan slapen en zal er dan veel sneller aan toe geven.

Vergeet niet je haar ook goed droog te maken, want dit kan erg snel afkoelen en dan alsnog voor veel kou zorgen.

Tip 5: Een alternatief voor schaapjes tellen

Misschien ken je het wel uit stripverhalen of tekenfilmpjes: Schaapjes tellen om in slaap te komen.

Hoewel dit echt kan werken is hier ook een alternatief voor, en dat is in gedachten je te focussen op iets wat je heel leuk vind om te doen of te hebben.

Stel, je zou graag een nieuw huis willen hebben, dan voor jezelf alle details van dat huis:

  • Hoeveel kamers heeft het?
  • Hoe ga je iedere ruimte inrichten?
  • Zit er ook een tuin bij en hoe ziet die er uit?
  • Hoe zorg je er voor dat je je hobby’s kan uitvoeren in dat huis?

Dergelijke details kun je natuurlijk ook bedenken voor je droomvakantie; je droomauto en je droompartner. Kortom, je kunt je op alles focussen wat je maar leuk vind om te doen of te hebben als je met de vraag worstelt ‘ Wat moet je doen als je niet kan slapen’.

Tip 6: Zo kun je mediteren in bed

Heb je al eens gemediteerd?

Het is bij uitstek iets wat je goed in bed kan doen. Daarnaast is het heel erg simpel, maar niet makkelijk.

Misschien klinkt dat tegenstrijdig, ik zal uitleggen hoe het werkt:

  • Ga languit in bed liggen, met je armen langs je lichaam
  • Doe je ogen dicht en probeer aan niets te denken
  • Ook niet aan het feit dat je nergens aan mag denken, dus helemaal aan niets
  • Als je dit in het begin moeilijk vind, concentreer je dan op je ademhaling en denk verder nergens aan
  • Tel je ademhalingen, hoe vaak adem je in, hoe vaak adem je uit
  • Denk verder nergens anders aan. Nergens!

Je zult merken dat als je dit eenmaal onder de knie hebt, je hoofd snel leeg wordt en je sneller zal kunnen inslapen.

mediteren

Wat moet je doen als je niet kan slapen? TERMIJN oplossingen

Als je niet kan slapen, heeft dit vaak oorzaken die dieper liggen dan wat je op dat moment voelt.

Het heeft meestal met zaken uit het dagelijks leven te maken, dingen die je eet, doet (of juist laat) en hoe fit je geestelijk bent.

Daarom hierbij tips die je kunt toepassen op je dagelijks leven waardoor je ’s avonds makkelijker kan in slapen en ’s nachts beter doorslaapt.

Tip 7: Hou (tijdelijk) een dagboek bij

Door een poosje bij te houden wat je overdag allemaal doet en hoe je je voelt, kun je later analyseren waar het aan kan liggen.

Je kunt dan dus zaken heel gestructureerd aanpakken en ontdekken wat voor jou wel en niet werkt.

Ik kan bijvoorbeeld wel tegen je zeggen dat je iedere avond om 10 uur naar bed moet gaan, maar misschien slaap jij wel veel beter als je iedere avond om 12:00 gaat slapen.

Dit zijn zaken die je in je dagboek kan gaan noteren:

  • Hoe je hebt geslapen (incl. tijden van naar bed gaan en opstaan)
  • Hoe je je overdag voelt
  • Eventuele lichamelijke klachten (hoe klein ook)
  • Wat je de dag door hebt gegeten en gedronken

Het kan zomaar zijn dat je na een week of 3 een patroon gaat waarnemen.

Probeer goed te kijken naar wat er is gebeurd op dagen dat je goed hebt geslapen.

Mocht je er op deze manier zelf niet uitkomen, dan zal dit dagboek hele waardevolle informatie zijn voor een dokter of specialist. Het is dus zeker niet voor niets!

Tip 8: Breng structuur aan

Misschien vind je het wel heel lastig om iedere avond op tijd naar bed te gaan.

Bedenk dan dat structuur aanbrengen niet voor jezelf bedoelt is, maar voor je lichaam.

Je lichaam heeft namelijk een slaap-waakritme dat zich maar moeilijk laat aanpassen. Als je bijvoorbeeld iedere dag op verschillende tijden gaat slapen, raakt dit ritme helemaal in de war.

En dat terwijl je slaap-waakritme belangrijk is omdat het er voor zorgt dat je je op een gegeven moment slaperig gaat voelen en dus makkelijker inslaapt.

Als dit slaap-waakritme in balans is, gaat je lichaam je helpen met inslapen, om pas na een bepaalde tijd weer wakker te worden.

Er zullen altijd momenten zijn dat je van je ritme af moet wijken. Met een feestje bijvoorbeeld.

Voor een keer is dat niet erg, maar als je gewoon weekend hebt, probeer het dan niet te bont te maken.

Ga hooguit een uur later op bed en een uur later uit bed. Anders ga je je slaap-waakritme weer verstoren. Je moet er dus wel wat voor over hebben om goed te kunnen slapen…

Tip 9: Doe dit niet in je slaapkamer

tv slaapkamer
Géén TV in je slaapkamer!

Als je in je slaapkamer allemaal andere dingen gaat doen die niets met slapen te maken hebben, dan kan dit je nachtrust enorm verstoren.

Dit moet je dus niet in je slaapkamer gaan doen:

  • Stukken voor je werk doornemen
  • Met je laptop in bed om Social Media te checken of iets af te maken
  • Televisie kijken

Al deze dingen doe je maar buiten je slaapkamer.

Als je het zo aanpakt, dan is de slaapkamer altijd een plek waar je gaat slapen.

Omdat je die plek dan ook met slapen associeert, weet je verstand dat het tijd is om te gaan slapen, en kan het in de ruststand komen. Het hoeft niet meer alert te zijn omdat de kamer ook gebruikt kan worden voor allerlei ‘drukke’ zaken.

Tip 10: Zorg dat je ook fysiek moe bent

Vooral als je een zittend beroep hebt kun je je heel moe voelen aan het einde van de dag.

Toch is dit vooral een moe gevoel in je hoofd en niet zozeer in je lichaam.

Uit onderzoek is gebleken dat je beter slaap als je ook fysiek moe bent. Sporten of simpelweg meer bewegen kan je hier goed bij helpen.

Je kunt daarvoor naar een sportschool gaan om zo aan je beweging te komen. Dit hoeft natuurlijk niet, je kunt ook:

  • Op de fiets naar je werk gaan in plaats van met de auto
  • Een hond kopen die je wel MOET uitlaten
  • Je auto wat verder weg parkeren van je werk, van je huis of van afspraken en de rest gaan lopen
  • De trap nemen in plaats van de lift/roltrap
  • In je pauze een rondje gaan wandelen in plaats van aan een tafel gaan zitten

Zomaar wat voorbeelden die aantonen dat het helemaal niet zo spectaculair hoeft te zijn als het om meer bewegen gaat.

Vergeet niet dat je dit overdag moet doen. Zorg er voor dat je 3 uur voordat je gaat slapen niet meer intensief beweegt, je lichaam kan zich dan instellen voor de nachtrust.

Tip 11: Ga minder koffie drinken

Deze tip geldt niet voor iedereen, maar als je hem nog niet geprobeerd hebt zeker even doen.

Vooral als je een fervent koffiedrinker bent kan het zomaar zijn dat de grote hoeveelheden cafeïne in je lichaam er voor zorgen dat je niet goed slaapt.

Het zal misschien niet meevallen om het helemaal uit je leven te bannen. Je zou het zo kunnen aanpakken:

  • Probeer iedere week overdag een kop koffie minder per dag te drinken
  • Drink daarbij  in de eerste week geen koffie meer na 20:00
  • In de tweede week geen koffie meer na 18:00
  • En in de derde week geen k0ffie meer na 15:00

Toch is de beste manier om van een verslaving of gewoonte af te komen om er direct helemaal mee te stoppen.

Bij langzaam afbouwen is de kans veel groter dat je niet doorzet of opgeslokt wordt door de waan van de dag.

koffie

Tip 12: Ga op de juiste manier met licht om

Uit onderzoek is gebleken dat als je ’s avonds te lang in te veel kunstlicht zit, je slechter kan inslapen.

Je gaat dan te snel van licht naar donker waardoor je lichaam zich niet heeft kunnen voorbereiden op het rusten, het slapen dus.

Er zijn twee dingen die je kan doen aan het licht in je woonkamer:

  1. De lampen vervangen voor lampen met minder wit en fel licht en meer warm licht
  2. Zet dimmers op je lampen zodat je ze steeds iets zachter kunt zetten naarmate de bedtijd vordert

Bonustip om voorgoed van je slaapproblemen af te komen

Ik hoop dat ik met deze tips het antwoord op de vraag ‘Wat moet je doen als je niet kan slapen’ heb beantwoordt.

Het valt namelijk niet mee om op eigen houtje van je slaapproblemen af te komen.

Mocht je nog steeds met de handen in het haar zitten, dan raad ik je de methode Perfect Slapen in 7 Stappen aan.

In deze methode ga je gestructureerd aan de slag met je slaapproblemen.

Je zult ontdekken dat er een ingenieus systeem in je lichaam aanwezig is dat er voor zorgt dat je lekker kan slapen.

Je gaat met name leren hoe je dat zelf kan beïnvloeden zodat je een goede nachtrust weer in eigen handen kan nemen.

Klink op de link hieronder om alles over deze methode te ontdekken!

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.