5 Tips om niet meer wakker te liggen vanwege de angst om te slapen

geplaatst in: Slaaptips | 0

angst om te slapenHeb je angst om te slapen en wil je daar graag van af komen?

In dit artikel bespreek ik de verschillende soorten angst waar je last van kan hebben.

Ook geef ik je oplossingen om van die angsten af te kunnen komen, want een goede nachtrust is essentieel.

Overigens hoef je je als volwassene niet te schamen dat je angstig bent om in te slapen.

Hoewel veel kinderen hier last van hebben, komt het ook bij veel volwassenen voor.

Vaak hebben ze niet eens in de gaten dat het angst is wat er tussen hen en een goede nachtrust in staat.

Lees dus snel verder en kom het naadje van de kous te weten!

Waarom angst om te slapen GOED is

vrouw met stressLaten we direct even duidelijk maken dat angst om te slapen niet alleen gaat over beesten onder je bed.

Veel kinderen bedenken dit omdat ze het eens op tv hebben gezien of er bang mee zijn gemaakt.

Angst om te slapen komt bij volwassenen veel vaker voor in de vorm van stress.

Alles wat ze overdag hebben meegemaakt, bijvoorbeeld op het werk of in hun sociale leven, kan wakker liggen veroorzaken.

En terwijl je wakker ligt, denk je aan de dag van morgen, en ben je bang dat je te weinig zult slapen om weer optimaal te kunnen presteren.

Wat je morgen dan ook te doen hebt.

Natuurlijk verschijnsel

Die angst is niet iets wat je weg moet stoppen. Het is namelijk een natuurlijk verschijnsel wat is ingebouwd in de mens.

En dat is maar goed ook.

Angst zorgt er namelijk voor dat je in levensbedreigende situaties de juiste dingen doet.

Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij je plotseling in het water valt. Vanwege de angst die je voelt reageer je door te spartelen en zwembewegingen te maken zodat je snel weer bij de kant komt.

Dit soort angst heeft iedereen wel eens gevoelt.

Je kan ook angsten voor andere dingen hebben:

  • Bang zijn voor honden
  • Last hebben van faalangst
  • Bang zijn dat je relatie verbroken wordt

Wil je leren hoe je volledig kan ontspannen? Gebruik Yoga Nidra, dat krijg je de voordelen van yoga zónder de yogahoudingen >>

De oorzaken van je angsten

Soms is het direct duidelijk waar je bang voor bent. Die angst is dan gegrond en kan je ‘eenvoudig’ aanpakken door dat waar je bang voor bent weer vertrouwd mee te raken.

Maar het kan ook minder duidelijk zijn waarvoor je angstig bent.

Neem nou het voorbeeld van het monster onder het bed.

Dit kan natuurlijk helemaal niet, maar de angst is er wel. Je moet dan zien te achterhalen waar die angst wél op gegrond is. Wat is er de reden voor?

De gevolgen van je angsten

Een man aan het douchenDe gevolgen van angst worden pas echt een probleem als het je hele leven gaat beïnvloeden.

Als je bang bent om vies te zijn (smetvrees) en daarom 10 keer per dag gaat douchen. Bijvoorbeeld omdat je vroeger nooit schone kleren van je moeder kreeg.

Maar de angsten kunnen er ook voor zorgen dat je niet meer in slaap kan komen.

En als je structureel te weinig slaapt, dan gaat je dat op den duur opbreken.

Als je hele leven wordt beïnvloed door je angst, dan raad ik je aan om een huisarts te raadplegen. Die weet wat je moet doen en hoe je er weer van af kan komen.

Angst = Stress = Niet slapen

Als je last van angst hebt, dan veroorzaakt dit stress. En stress zorgt er voor dat je alert bent.

Denk maar eens aan het moment dat je een toets moet maken.

Dat is dan gezonde stress, want het zorgt er voor dat je helder kan nadenken. Dat je je kan focussen op de vragen en de antwoorden.

Maar als je een overdosis aan stress hebt, dan blijf je in opperste staat van paraatheid hangen.

Je ligt dan op bed en wilt gaan slapen. Maar vanwege de stress hoor je ieder geluidje, voel je elke trilling in het huis en ruik je alles wat de lucht van buiten meevoert.

Dit kan je bang maken en wakker houden. Het kan je angst om te slapen geven.

En je hoofd helpt daarbij niet mee, want die verzint er ook nog allerlei dingen bij.

En juist als je last hebt van stress, is het moeilijker om te relativeren en kun je al deze gedachten en prikkels maar moeilijk uitzetten.

De enige oplossing bij niet kunnen slapen door angst

Niet kunnen slapen door angst heeft eigenlijk maar één oplossing:

Ontspanning.

De spanning moet er af. Je hoeft daarbij niet eens direct ‘je angst onder ogen te zien’ of ‘je angst om niet te kunnen slapen overwinnen’.

Het gaat om het moment zelf, het naar bed gaan en inslapen.

Daar kan je je op voorbereiden door in de periode – bijvoorbeeld een uur of anderhalf – van tevoren te beginnen met ontspannen:

  • Lees bijvoorbeeld een makkelijk boek of tijdschrift
  • Ga ontspanningsoefeningen doen
  • Of neem een warme douche

angst in letters

Angst om niet te kunnen slapen overwinnen?!

Dit zijn allerlei acties die ervoor zorgen dat je je gedachten verzet en je lichaam de tijd geeft om te ontspannen.

Vooral als je gewend bent om tot vlak voor het slapen gaan nog te werken, de administratie te doen of intense tv-programma’s te kijken, zal dit veel meer rust geven.

Natuurlijk gaat dit niet in één keer vlekkeloos, het is een proces waar je lichaam en geest aan moet wennen.

Maar op den duur zul je merken dat het steeds makkelijker gaat.

Het kan dan zomaar zijn dat je angst om niet te kunnen slapen overwinnen zónder diepgaande methodes tóch is gelukt.

Kies eenvoudig één of meerdere tips hieronder uit waar jij je het beste bij voelt.

Wil je leren hoe je volledig kan ontspannen? Gebruik Yoga Nidra, dat krijg je de voordelen van yoga zónder de yogahoudingen >>

Tip 1: Lees iets waarvan je ontspant

Denk bijvoorbeeld aan een grappig boek, of iets anders wat makkelijk wegleest zoals een tijdschrift.

Het gaat er om dat je je gedachten verzet zodat je niet hoeft te denken aan de andere zaken die je in beslag kunnen nemen. Je hoeft even niet te denken aan de zorgen van de dag van morgen.

Je krijgt hierdoor minder stress in je lichaam en daardoor minder angst om te slapen.

Als je dan ook nog liggend in je bed een nabeschouwing doet over wat je net hebt gelezen, dan krijgen andere stressvolle gedachten geen kans om terug te keren.

Tip 2: Luister ontspannende muziek

muziek luisterenIedereen ontspant weer door verschillende soorten muziek.

Het is alleen wel zo dat je met rustige muziek beter kunt inslapen.

Ook al kun je goed je gedachten verzetten door drukke muziek, het kan er wel voor zorgen dat het in je hoofd blijft hangen en daardoor niet kan slapen.

Overigens kan het ook een praatprogramma zijn waar je naar luistert, zolang het onderwerp maar lekker luchtig is.

Tip 3: Doe ontspanningsoefeningen

Hierbij hoef je niet te denken aan moeilijke yogahoudingen.

Er is bijvoorbeeld al heel veel te doen met alleen het beïnvloeden van je ademhaling. 

Je richt je aandacht dan helemaal op je lichaam en je ademhaling waardoor je stressvolle gedachten buiten beeld komen. 

Als je hier meer over wilt weten dan kan ik je Yoga Nidra aanbevelen

Hiermee bereik je een hele intense ontspanning door het toepassen van yogatechnieken, zonder dat je er de yogahoudingen bij hoeft te doen. 

Voor veel mensen met slaapproblemen en angst om niet te kunnen slapen is dit een oplossing gebleken. 

Yoga Nidra Bekijken

Tip 4: Ga een blokje om

Wandelen voor het slapen gaan kan heel erg kalmerend werken en een goede manier zijn om stressvolle gedachten los te laten. 

Dit kan ook voor jou werken doordat:

  • Je even uit de omgeving van je huis bent
  • Door lichaamsbeweging je hoofd ook ‘los’ kan komen 
  • De buitenlucht er voor zorgt dat je je loom gaat voelen en zin in slapen krijgt

Je kan er ook voor kiezen om overdag te gaan sporten of extra te gaan bewegen. 

Hierdoor kan je je hoofd leeg maken en ben je in de avond lichamelijk ook echt moe. 

Ga niet meer ’s avonds sporten, of in ieder geval niet meer binnen 3 uur voordat je gaat slapen.

Dan is je lichaam nog te veel bezig met de inspanning die het geleverd heeft en daardoor wordt het alleen maar moeilijker om in te slapen. 

Tip 5: Het juiste voedsel

Koek en chocoladeHet is niet verstandig om binnen 3 uur voor het slapen nog een zware maaltijd te eten.

Je lichaam is dan nog te veel bezig met het verwerken van het voedsel waardoor inslapen alleen maar lastiger wordt. 

Om je rustig te voelen kan je wel een lekkere kruidenthee drinken zoals Slaap Lekker Thee of een kopje warme melk. 

Verder is het verstandig om geen koolhydraatrijk voedsel te eten voordat je naar bed gaat.

Koolhydraten zorgen er namelijk voor dat je veel energie krijgt, en dat wil je niet om lekker en ontspannen te kunnen slapen. 

Hierin zitten veel koolhydraten:

  • Koek
  • Snoep
  • Chips 
  • Gebak
  • Frisdrank
  • Alcohol

Een stappenplan om beter te leren slapen

7 stappen methodeAls je je angst bij inslapen of je angst om niet te kunnen slapen overwinnen of kwijtraken wilt, dan zul je hier wat aan moeten gaan doen. 

De beste methode is daarvoor Perfect Slapen in 7 Stappen. 

Hiermee ga je stapsgewijs met je slaapproblemen aan de gang en krijg je allerlei praktische handreikingen.

Je zult merken dat je binnen een paar weken al beter gaat slapen. 

Mocht dit niet het geval zijn, dan kan je gewoon je investering terugvragen. 

Er zit namelijk een 90 dagen(!) niet-goed-geld-terug garantie op waardoor je geen enkel risico loopt.

Ja, Ik wil van mijn slaapangst af!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.