Niet kunnen slapen? 10 tips om dit voortaan te voorkomen

geplaatst in: Slaaptips | 0

niet kunnen slapenNiet kunnen slapen is erg irritant.

Je ligt maar in je bed te draaien en telkens als je het idee hebt dat je in slaap valt gebeurd het toch niet.

Soms is het zelfs zo dat je echt supermoe bent, en toch niet in slaap kan vallen.

Als je hier ook last van hebt, ben je niet de enige. Naar schatting heeft 25%(!) van de Nederlanders te kampen met slaapproblemen.

Zelf heb ik er ook zo nu en dan last van, maar gelukkig weet ik nu hoe je ze kan oplossen.

In dit artikel geef ik je tips die mij persoonlijk ook helpen om die vervelende momenten door te komen en toch in slaap te vallen als het domweg niet lukt.

Niet kunnen slapen tips

Misschien heb je hier ook wel eens last van:

  • Je licht ’s nachts wakker en je weet niet waarom
  • Je kunt niet in slaap komen als je in bed ligt
  • Je bent overdag super chagrijnig omdat je niet lekker hebt geslapen
  • Je kunt je aandacht niet bij je werk houden en je voelt je niet helemaal fit

Met de onderstaande ‘niet kunnen slapen tips’ kun je er voor zorgen dat dit verleden tijd is.

Zeg nou niet direct dat dit niets voor je is maar probeer het uit. Ik weet zeker dat het je heel wat waard is om weer uitgerust op te kunnen staan.

De juiste hoeveelheid daglicht

Als je de hele dag in een ruimte bent waarin alleen maar kunstlicht is, dan kan dat zomaar eens de oorzaak zijn van het niet kunnen slapen.

Daglicht zorgt er in eerste instantie voor dat onze biologische klok goed blijft lopen.

Als je ’s morgens wakker wordt, is het daarom goed om met daglicht op te staan. Je lichaam weet dan dat het moet gaan ‘opstarten’.

Zorg er daarom voor dat je meerdere keren per dag daglicht meepakt. Dit zijn situaties waarin je extra alert hierop moet zijn:

  • Als je in een fabriek werkt (vooral met onregelmatige ploegendiensten)
  • Als je de hele dag op een groot kantoor zit
  • Als je verslaafd bent aan gamen of andere bezigheden achter een scherm

Soms moet je we voor langere tijd het daglicht mijden. Zorg dan dat je tussendoor minimaal 10 minuten even naar buiten gaat, het liefst nog wat langer.

Je lichaam weet dan dat het nog steeds overdag is waardoor het ook beter in de rust-modus kan komen als het daadwerkelijk nacht wordt.

daglicht

Ga op het juiste moment naar bed

Misschien ben je gewend om op een bepaalde tijd naar bed te gaan.

Maar je lichaam kijkt niet naar de klok aan de muur, maar naar z’n biologische ritme. Als buiten de schemer invalt, gaat je lichaam hierop reageren door melatonine aan te maken.

Dit is een stof die er voor zorgt dat je moe wordt.

Als je hier niet aan toe geeft en lekker wakker blijft of zelfs nog een kop koffie drinkt om er voor te zorgen dat je wakker blijft, ga je in tegen het ritme dat je lichaam graag wil volgen.

Ga je hier juist in mee, en meer kijkt naar de momenten waarop het donker en licht wordt, dan kan het zomaar het einde betekenen van het niet kunnen slapen.

Drink dit niet na drieën

Wat je moet zien te voorkomen is dat je nog cafeïne binnen krijgt na 3 uur in de middag.

Cafeïne kan na 0,5 tot 2,5 uur nog in werking treden, waarna het tot wel 6 uur in je lichaam aanwezig blijft.

De cafeïne geeft je namelijk energie en dit werkt de drang naar slapen tegen. Niet kunnen slapen kan in direct verband staan met een teveel aan cafeïne in je lichaam.

De bekendste cafeïne houdende drank is natuurlijk koffie, maar er zijn meer drankjes waarin cafeïne zit:

  • Koffie
  • Decafé
  • Thee
  • Energy drankjes
  • Cola

Als vervanger kun je denken aan bijvoorbeeld thee dat getrokken is uit kruiden. Ook kun je gewoon water drinken natuurlijk.

De juiste temperatuur in je slaapkamer

Heb je altijd de verwarming in je slaapkamer aanstaan? Dan kan dit zomaar de oorzaak zijn van het niet kunnen slapen.

Je moet je lichaam namelijk de kans geven om af te koelen als je gaat slapen.

  • Als je vaak last hebt van nachtmerries, dan kan het zijn dat je slaapkamer te warm is.
  • Als je last hebt van doorslaapproblemen, kan een te koude slaapkamer hiervan de oorzaak zijn.

Wat ik zelf altijd doe is dat ik met sokken aan naar bed ga en als ik dan ’s nachts wakker wordt om te plassen doe ik mijn sokken uit. Op die manier wordt je lichaam op een meer natuurlijke manier warm gehouden dan een warme omgeving.

Het zelfde kun je doen met een extra dekentje of een plate.

De perfecte omgevingstemperatuur voor je slaapkamer is 17 graden. Dit heeft ook te maken met het feit dat je lichaamstemperatuur een paar graden daalt in de nacht.

Als je slaapkamer dan te warm is, kan dit niet en kun je niet lekker slapen.

ventilatie

Relaxt in slaap vallen

Niet kunnen slapen heeft vaak te maken met te veel spanning in je hoofd en lichaam.

Dit kan komen door alles wat je die dag hebt beleefd, maar ook door iets wat je enorm bezig houdt. Je kunt niet stoppen er over na te denken…

Je raakt er door gestrest en gaat er van piekeren. Echte voeding voor niet kunnen slapen.

Om dit te voorkomen zijn er een aantal dingen die je kan doen:

  • Sporten overdag of aan het begin van de avond, daardoor maak je je hoofd leeg en je spieren worden flink gespannen waarna ze weer ontspannen
  • Doe wat minder lampen aan of dim ze, hierdoor wordt sneller natuurlijke melatonine aangemaakt
  • Maak een lijst met acties die je de volgende dag wilt doen, zo is je hoofd leeg en weet je zeker dat je niets vergeet
  • Bepaal voor jezelf een vast ritueel voor het slapen gaan. Je lichaam kan dan wennen aan wat je doet voor je gaat slapen en weet dat het slaapmoment er aan zit te komen

Geen schermen meer vlak voor het slapen

Veel mensen hebben de gewoonte om de avond door te brengen voor een beeldscherm.

Is het niet de televisie dan is het wel een laptop of tablet. Natuurlijk zitten we ook steeds meer naar onze smartphones te staren.

Er komt een bepaald blauw licht van al deze schermen die ons lichaam opmerkt als daglicht. Oftewel, je biologische klok krijgt de indruk dat het nog geen avond is of alweer de volgende ochtend en dat je wakker moet blijven!

Als je daarbij ook nog kijkt naar beelden die veel impact op je maken is het een dubbele reden voor niet kunnen slapen.

Je hoofd wordt daar namelijk onrustig van, vaak ongemerkt.

Als je safe wilt spelen en er voor wilt zorgen dat beeldschermen geen slaapproblemen kunnen veroorzaken, kijk er dan minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer naar.

Minder kleren aan

Als je gaat slapen dan kun je het beste zo min mogelijk kleren aantrekken.

Er is veel onderzocht als het om slapen gaat en daaruit is gebleken dat hoe minder kleren je aanhebt, hoe beter je slaapt.

Zelf vind ik het helemaal niet prettig om naakt onder de lakens te kruipen, en voor mensen zoals ik wordt aangegeven dat je dan zo luchtig mogelijke kleren aan moet doen.

Zelf draag ik daarom altijd een ruim t-shirt en een boxershort.

Drink alcohol met mate (Huh?!)

Niet kunnen slapen zou op het eerste gezicht niet door alcohol kunnen komen.

Als je namelijk alcohol hebt gedronken, en helemaal als je net wat te veel op hebt, slaap je vaak snel en lang. Dat komt doordat het lichaam goed ontspant na het drinken van alcohol.

Het nadeel is dat je er niet diep van gaat slapen.

Je rust er dus veel minder van uit en dat merk je vaak ook wel de dag erna. Je voelt je wat wazig en minder fit.

alcohol en slapen

Niet intensief bewegen voor het slapen

Natuurlijk is sporten gezond voor je, maar doe dit aan het begin van de avond zodat je nog tijd hebt om bij te komen.

Anders is je lichaam nog helemaal in de ‘rush’ van het intensief bewegen en dat werkt het niet kunnen slapen in de hand.

Dit zijn dingen die je qua bewegen nog wel kan doen voordat je gaat slapen:

  • Een rondje met de hond lopen
  • Rustige yoga oefeningen
  • Een rondje fietsen

Het gaat er om dat je niet te intensief beweegt.

Hierbij wil ik nog één aantekening maken; Het hebben van seks kan intensief zijn, maar dit val niet onder de ‘verboden’ activiteiten.

Je raakt er namelijk juist ontspannen van waardoor je nadien goed kan slapen. Ook de hormonen die hierbij vrij komen zorgen er voor dat je een goed nachtrust hebt.

Gebruik geen wekker (Nouja…)

Een wekker zorgt er voor dat je biologische klok wordt onderbroken.

Anders was je namelijk gewoon door blijven slapen totdat je lichaam vond dat je genoeg uitgerust was.

Maar ik kan me voorstellen dat je niet zonder wekker kan. Je moet toch op tijd op je werk zijn of bij afspraken!

Het volgende probleem dat niet kunnen slapen kan veroorzaken is dat je wel je wekker zet, maar hem telkens laat ‘snoozen’. Je wekker gaat dan af, maar jij drukt op de knop die er voor zorgt dat hij 5 of 1o minuten later weer afgaat.

Hoe vaker je op een ochtend snoozt, hoe meer je slaap- waakritme door de war komt.

Telkens als je weer in slaap valt zeg je eigenlijk tegen je lichaam dat het tijd is om te slapen. Er moeten slaaphormonen aangemaakt worden!

Maar eigenlijk is dit helemaal niet het geval, want je moet opstaan. Het beste kun je direct opstaan als je wekker afgaat. (Dat is ook het beste voor je afspraak 😉 )

Gegarandeerd van je slaapproblemen af

Misschien heb je bovenstaande tips al eens geprobeerd.

Of misschien ben je al veel verder gegaan en heb je eigenlijk alles al geprobeerd om beter te slapen.

Dan is het nu tijd om het eens grondig aan te pakken. Dit kun je doen door gebruik te maken van de 7 Stappen Methode.

Hiermee leer je hoe je perfect kan slapen. Het is ene methode die al voor duizenden mensen heeft gewerkt.

Het is geen wonderpilletje, je moet er wel wat voor doen.

Als jij bereid bent om aan je nachtrust te werken, dan nodig ik  je uit om naar de methode te kijken en je er in te verdiepen.

Je loopt geen enkel risico, check het zelf.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.