3 manieren om van je doorslaapproblemen af te komen

geplaatst in: Slaapstoornissen | 0

doorslaapproblemenAls je te kampen hebt met doorslaapproblemen, dan wordt je midden in de nacht wakker en het lukt je niet om verder te slapen.

Vaak ben je dan meerdere uren achter elkaar wakker. Je kunt dit één keer per nacht hebben, maar ook vaker.

Soms gaat dit samen met inslaapproblemen, maar dat hoeft zeker niet. 

Er zijn genoeg mensen die heel goed kunnen inslapen, maar wél moeite hebben met doorslapen.

Je wordt wakker, ligt steeds maar te draaien in je bed, gaat er even uit om wat water te drinken en gaat weer liggen.

Maar inslapen lukt gewoon niet.

In dit artikel vertel ik hoe je van deze slaapproblemen af kan komen, wat helemaal niet zo moeilijk zal blijken te zijn…

Vaak heeft het met oorzaken te maken die je op het eerste gezicht niet zou opmerken.

Waarom doorslaapproblemen vaak zo ‘Sneaky’ zijn

Je hebt niet ‘zomaar’ een doorslaapprobleem, deze ontstaan vaak ongemerkt.

Zelf noem ik doorslaapproblemen altijd ‘sneaky bastards’ omdat je er pas achterkomt dat ze zijn ontstaan als je er al last van hebt.

De oorzaken van slaapproblemen zijn behoorlijk uiteenlopend en hieronder ga ik de 3 belangrijkste met je doornemen:

  1. Te veel stress overdag
  2. Een te hoge lichaamstemperatuur
  3. Psychologische problemen

Beter Slapen Methode Bekijken

1. Te veel stress overdag als oorzaak

Als je in de ochtend wakker wordt, komt je lichaam als het goed is in de wakker-modus. Je wordt alerter en bent ‘bij de les’.

Dit wordt bovenal veroorzaakt door het hormoon cortisol.

Dit hormoon is vooral in de ochtend actief om je een goede start van de dag te geven.

Het is niet voor niets dat de meeste mensen in de ochtend de meeste energie hebben om dingen aan te pakken, op welk gebied dan ook.

In de loop van de dag neemt de hoeveelheid cortisol af en in de avond moet het zover gedaald zijn dat je lekker in slaap valt en pas weer wakker wordt als je wekker gaat.

In de nacht wordt er dan juist het hormoon melatonine aangemaakt wat er voor zorgt dat je goed kan slapen.

Mensen met te veel stress aan hun hoofd maken de hele dag door te veel cortisol aan, waardoor ze ’s avonds een overschot hebben en last van doorslaapproblemen krijgen.

stress

Cortisol overschot

Hierdoor weet je dat je te veel cortisol aanmaakt:

  • Je hebt slaaptekort door slaapproblemen
  • Je bent ook overdag moe ondanks voldoende slaap
  • Je krijgt overgewicht ondanks gezond voedsel
  • Je hebt vaker last van griepjes en andere kleine ziektes
  • Je hebt sneller last van pijn in je hoofd en in je rug
  • Je hebt zo nu en dan last van angstaanvallen

Zo kun je ontstressen

Als je te veel cortisol in je lichaam hebt, zul je er voor moeten zorgen dat je minder last hebt van stress overdag.

Natuurlijk zal de stress niet van de ene op de andere dag helemaal compleet verdwijnen. Hij is er ook stilletjes aan gekomen.

Deze ‘sneaky bastard’ smoor je de kiem in door hem op dezelfde mnaier aan te pakken als hij bij jou heeft gedaan: Regelmatig iets doen waardoor het verminderd.

Ga dus elke dag iets doen waar je van ontspant, bijvoorbeeld:

  • Met de kinderen een half uurtje buiten spelen
  • Met de hond een blokje om
  • Zoek een hobby waarmee je helemaal de tijd vergeet
  • Ontspan door te shoppen
  • Ga lekker sporten (als je dat leuk vind om te doen!)

Niemand zal tegen je zeggen dat je dit soort dingen moet gaan doen, daar zul je zelf tijd voor vrij moeten maken.

Als je je doorslaapproblemen wilt aanpakken (en alle problemen die daar uit voortvloeien) dan ben je toch voldoende gemotiveerd als je weet dat je hierdoor je energie weer terug gaat krijgen?!

Beter Slapen Methode Bekijken

2. Een te hoge lichaamstemperatuur als oorzaak

De meeste mensen denken dat ons lichaam 24 uur lang dezelfde temperatuur aanhoudt.

Dat is ook niet zo gek, want zo wordt het op veel scholen onderwezen…

Toch kan je temperatuur de hele dag door zo’n twee graden meer of minder worden, het schommelt dus.

Over het algemeen werkt het zo:

  • In de morgen begin je met een lichaamstemperatuur van ongeveer 36 graden
  • Rond het middaguur is deze een graadje warmer geworden; 37 graden
  • In de avond, zo rond 10 uur is je lichaam nog warmer geworden, ongeveer 38 graden
  • In de nacht daalt je lichaamstemperatuur weer tot het uiteindelijk om een uur of 4 in de ochtend weer ongeveer 36 graden is

Doordat je ’s nachts zo afkoelt kun je ook beter en dieper slapen.

Mocht je lichaam deze schommeling in temperatuur niet hebben, en je dus niet afkoelt, kun je ook minder goed diep slapen met doorslaapproblemen tot gevolg.

Je wordt dan sneller wakker, bijvoorbeeld omdat je partner zich omdraait in z’n slaap of omdat iemand bij de buren de voordeur iets te hard dicht doet.

Als je dan eenmaal wakker bent is het ook lastiger om weer in slaap te vallen.

Je lichaam is dan domweg nog te warm om goed te kunnen slapen.

warm slapen

Meer bewegen voor de juiste lichaamstemperatuur

Al je overdag veel stil zit, dan is de kans dat je ’s nacht slechter slaapt ook groter.

In het algemeen bepalen de zaken die je overdag uitvoert de kwaliteit van je nachtrust.

Gelukkig kun je daar ook wat aan doen 😉

Als je bijvoorbeeld overdag intensief gaat bewegen, zul je ook beter slapen in de nacht die daar op volgt.

Zo kunnen doorslaapproblemen goed met meer bewegen aangepakt worden.

De beweging die je overdag uitvoert stuwt de temperatuur van je lichaam namelijk op. En als je dan in de avond naar je bed gaat, dan zal je lichaamstemperatuur ook weer beter gaan zakken.

Dat is precies wat je nodig hebt voor een lekkere diepe slaap waarin je niet tussentijds wakker wordt.

Overigens werkt het natuurlijk ook mee dat als je overdag intensieve lichamelijke inspanning doet, je in de avond sneller en meer moe bent.

Dit soort beweging werkt het beste

Als je bijvoorbeeld een sport gaat doen wat vooral een ‘duursport’ is, dan ga je daar zeker moe van worden.

Ook je lichaamstemperatuur zal er van gaan stijgen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hardlopen
  • Fietsen
  • Zwemmen

Wat echter nog veel beter werkt voor je doorslaapproblemen is krachttraining.

Door je spieren voor korte tijd flink te belasten met bijvoorbeeld je eigen lichaamsgewicht (opdrukken) of met behulp van losse gewichten (dumbells), bereikt je lichaam een hogere temperatuur.

Ook zal je lichaam met deze manier van bewegen beter weer afkoelen in de avond.

Krachttraining kan echter wel blessuregevoelig zijn als je het niet op de juiste manier uitvoert. Mijn advies is dan ook om dit in een sportschool te doen.

Daar heb je goede apparaten die je vaak forceren om de oefeningen op een bepaalde (goede) manier te doen. En anders is daar goede begeleiding te krijgen van (personal) trainers.

Mocht je toch thuis willen trainen, dan zou je eens naar dit programma kunnen kijken.

sporten

3. Psychologische problemen als oorzaak

Tot slot wil ik het nog met je hebben over zaken tussen je oren die voor doorslaapproblemen kunnen zorgen.

Eén daarvan is een veelvoorkomende en misschien niet eens iets waar je zelf direct aan zou hebben gedacht.

Het is dan ook een ‘sneaky bastard’ pur sang!

Waar ik het over heb is eenzaamheid. Naast eenzaamheid kunnen andere psychologische problemen ook doorslaapproblemen als gevolg hebben. Maar van eenzaamheid is het met onderzoek aangetoond.

Je bent eenzaam als je niet de relatie met mensen hebt die je graag zou willen hebben.

Het kan dus zomaar zijn dat je getrouwd bent, veel zogenaamde vrienden hebt en toch eenzaam bent. Bijvoorbeeld omdat ze je niet snappen of omdat je jezelf altijd anders voordat dan je in werkelijkheid bent.

Het kan ook zo zijn dat je gewoon weinig mensen om je heen hebt met wie je regelmatig optrekt.

Beter Slapen Methode Bekijken

Hoe je eenzaamheid kan oplossen

Gelukkig is er een remedie voor eenzaamheid.

Je hoeft er niet voor naar een praatgroep ;), maar je zul wel de handen uit de mouwen moeten steken en actie moeten ondernemen.

Ik zal je een aantal handreikingen geven die voor veel mensen een uitweg zijn uit hun isolement. Schiet het niet bij voorbaat al af, maar probeer het gewoon eens:

Op de koffie

Maak eens een praatje met je buren,en vraag of ze zin hebben in ‘een bakkie’. Hoe zou je het zelf vinden als iemand dat aan jou vroeg?

Heel vaak weten mensen helemaal niet wie er naast hen of bij hen in de straat woont omdat ze het zogenaamd te druk hebben. Maar voor leuke mensen hoef je meestal helemaal niet ver te kijken, ze kunnen gewoon in de buurt wonen.

Je zult merken dat goed contact met je buren op meerdere fronten positief kan uitwerken.

buren

Wordt vrijwilliger

Kijk eens in je dorp of in je wijk wat er allemaal georganiseerd wordt. Bepaal welke bezigheden je het leukste vind en vraag of ze nog hulp kunnen gebruiken.

Dit hoeft echt niet gelijk allemaal heel officieel te zijn, je kunt er ook in groeien.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Voetbalclubs
  • Tennisclubs
  • Jeu de boules clubs
  • Theatervereniging
  • Basis- of middelbare scholen
  • Buurtverenigingen

Er zijn zo veel clubs en verenigingen die puur op vrijwilligers draaien. Het is erg dankbaar werk en er is altijd wel wat te doen, er is niet snel te veel ondersteuning.

En je komt er op een leuke en makkelijke manier in contact met mensen uit alle lagen van de samenleving.

Zelf op een club gaan

Als je zelf wilt gaan sporten, dan kun je dit heel anoniem doen in een sportschool.

Of op eigen houtje gaan hardlopen of zwemmen.

Je kunt deze activiteiten natuurlijk ook in club- of verenigingsverband gaan doen.

Het leuke daarvan is dat je er allemaal komt om iets actiefs te gaan doen, maar dat het ondertussen ook heel erg leuk en gezellig kan zijn met de andere leden.

En natuurlijk zorgen de activiteiten er ook nog eens voor dat je ’s avonds beter kan slapen 😉

Beste manier voor doorslaapproblemen oplossen

Als je problemen met doorslapen hebt, is dit natuurlijk erg vervelend.

Behalve bovenstaande oplossingen zijn er nog meer oplossingen die er voor kunnen zorgen dat je je broodnodige nachtrust weer terug krijgt.

Je bent echt niet de enige die last heeft van doorslaapproblemen, er zijn talloze mensen die ’s nacht wakker liggen.

Dit helpt jou natuurlijk niet verder, maar het is wel de reden dat er een 7 stappen methode is ontwikkeld waarmee je beter leert slapen.

Mocht je er echt doorheen zitten en graag je nachtrust weer terug krijgen, dan is dit echt een aanrader.

Bekijk de methode en de werking ervan via de link hieronder.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.