Heb je last van licht slapen? 6 tips voor dieper slapen

geplaatst in: Slaapstoornissen | 0

licht slapenHeb je last van licht slapen en wil je weten hoe je hier af komt?

In dit artikel ga ik je precies vertellen hoe het komt dat je licht slaapt en wat je er aan kan doen.

Licht slapen kan er voor zorgen dat je wel lang slaapt, maar toch ’s ochtends erg moe wakker wordt.

Het gevolg daarvan zijn concentratieproblemen, maar ook dat je prikkelbaar en chagrijnig kunt zijn.

Het kan je leven enorm gaan beïnvloeden als je hier te lang last van houd en het zelfs chronische eigenschappen gaat krijgen.

Om dit te voorkomen of om uit de neerwaartse spiraal van licht slapen te komen kun je onderstaande tips direct gebruiken!

Hoe kun je licht slapen herkennen?

Als je wel de hele nacht hebt liggen slapen maar in de ochtend toch moe wakker wordt is er iets aan de hand.

Licht slapen kán hier de oorzaak van zijn, maar er zijn meer mogelijkheden.

Eén van de symptomen van licht slapen is dat je van ieder geluidje direct wakker wordt. Bijvoorbeeld omdat:

  • Er een vrachtwagen voor het huis lang rijdt
  • Je partner uit bed stapt om even naar het toilet te gaan
  • De buurvrouw een bad neemt en je het water hoort stromen
  • Een van de kinderen in de aangrenzende slaapkamer in z’n slaap praat

Daarnaast kan het zijn dat je niet alle slaapfasen goed doorloopt.

Om dit te begrijpen moet je weten welke slaapfasen er zijn.

Deze slaapfasen kunnen de oorzaak zijn

De volgende slaapfasen doorloop je iedere nacht meerdere malen, dit wordt ook wel je slaapcyclus genoemd:

  • Fase 1: Je gaat van wakker zijn naar slapen
  • Fase 2: Je slaapt licht en kan nog van ieder geluidje wakker worden
  • Fase 3: Net als bij fase 1 is dit een overgangsfase maar nu van licht slapen naar diep slapen
  • Fase 4: Dit is de diepe slaap fase
  • Fase 5: Wordt de REM-slaap genoemd, hierin droom je en verwerk je (onbewust) alles wat de afgelopen dag is gebeurd

Fase 4, de diepe slaap fase, samen met de REM-slaap uit fase 5 zorgen er voor dat je echt uitrust en hersteld.

Het kan dus zijn dat je kort slaap en toch een uitgerust gevoel hebt. Je hebt dan een relatief lange tijd in slaapfase 4 en 5 doorgebracht.

Lees hier meer over de slaapfasen en de slaapcyclus >>

Lang slapen en toch moe

daar staat tegenover dat je lang kan slapen en toch moe bent.

Je raad het al, dan heb je te weinig slaapfase 4 en 5 gehad en relatief veel slaap doorgebracht in fase 2, de licht slapen fase.

Er zijn veel mensen die onbewust licht slapen en daardoor moe wakker worden maar dit niet weten maar het gewoon typeren als ‘een slaapprobleem’.

 

slaapkwaliteit

In de bovenstaande grafiek kan je goed zien wat een goede nachtrust is en wat er in een nacht is gebeurd als je moe wakker wordt.

De onderste grafiek geeft aan dat je vaak wakker wordt (awake) en breng je maar weinig tijd door in de slaapfase 4 en 5, de REM-slaap. De fasen dus die er voor zorgen dat je goed uitrust en hersteld.

Het kan zomaar zijn dat jij last hebt van licht slapen volgens de onderste grafiek!

6 Tips tegen licht slapen

Als jij last hebt van licht slapen en daardoor niet uitgerust kunt opstaan, dan zijn er gelukkig een aantal dingen die je daarbij kunnen helpen.

Je kunt namelijk de kwaliteit van je slaap verbeteren en er mee aan de slag gaan.

Hier komen de slips tegen licht slapen!

#1 De juiste slaapkamer

Je kunt je slaapkamer er op inrichten waardoor beter en dieper gaat slapen.

Dit doe je ten eerste door gordijnen te hebben die de kamer goed verduisteren, ook als het buiten al licht wordt. In feite mag je niets meer kunnen zien.

Daarnaast is het belangrijk dat je de juiste temperatuur hebt in je slaapkamer, dit is ongeveer 18 graden.

Behoorlijk koel dus!

Ook een goed frisse lucht circulatie is belangrijk. De aanvoer moet constant zijn.

Als je deze beide zaken op orde hebt ben je al een heel eind op weg naar een betere nachtrust.

#2 Stop op tijd met cafeïne

Je mag wel cafeïne drinken gedurende de dag, maar stop daar in de middag al mee, zo rond de klok van 15:00.

Als cafeïne eenmaal is ingenomen duurt het best lang voordat het uitgewerkt is.

Het is daarom zaak om je lichaam die tijd ook te gunnen en er zeker van te zijn dat je hier geen last meer van hebt als je naar bed gaat.

geen cafeine

#3 Geen alcohol voor het slapen gaan

Veel mensen die licht slapen drinken juist wel alcohol voordat ze gaan slapen.

Het helpt ze om makkelijker in slaap te komen en beter door te slapen (denken ze). In werkelijkheid slapen ze wel beter door, maar je blijft oppervlakkig slapen.

Juist de fase waarin de REM-slaap aan bod komt raakt hierdoor uit balans.

#4 Voorkom stress zo veel mogelijk

Dit klinkt misschien super logisch,maar je wilt niet weten hoeveel mensen er al aan gewend zijn om stress te hebben.

Daardoor hebben ze niet meer in de gaten dat dit het is wat licht slapen veroorzaakt.

Stress kan ook voelen als spanning in je hoofd. Probeer te bedenken wat de stress veroorzaakt.

Vaak is het vooral iets wat in je hoofd afspeelt, dat je je te druk maakt om iets waar je niet veel aan kan doen (anders had je het al opgelost).

#5 Voorkom licht slapen door voldoende daglicht

zonlichtJe hebt in je lichaam een biologische klok die zichzelf afstemt op het daglicht.

Dat is ook de reden dat je last kan hebben van een jetlag, je biologische klok is dan niet afgestemd op het daglicht dat op een ander tijdstip is.

Maar ook jouw biologische klok kan ontregeld zijn.

Dit kun je herstellen door overdag zo veel mogelijk daglicht mee te pakken. Doe dit het liefst direct als je wakker wordt.

Als je biologische klok weer goed loopt, wordt er in de avond op het juiste moment slaaphormonen aangemaakt waardoor je beter en dieper gaat slapen.

Als het buiten niet lang licht is, zoals in de winter, dan kun je ook gebruik maken van een daglicht lamp. Maar er gaat natuurlijk niets boven natuurlijk daglicht!

#6 Eet het juiste voedsel

Als je veel voedsel eet waarin veel koolhydraten zitten, dan wordt er meer van het hormoon cortisol aangemaakt.

Dit wordt ook wel het stresshormoon genoemd en deze zorgt er voor dat je minder snel en diep slaapt als dit op het verkeerde moment wordt aangemaakt of als er teveel van in je lichaam zit.

Vooral als je veel suikers op een dag eet wordt het cortisol niveau in je lichaam verhoogd.

Een uitgebreid stappenplan tegen licht slapen

Wil je serieus aan de gang met het verbeteren van je slaapkwaliteit en licht slapen voorgoed vaarwel zeggen?

Dan kan ik de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van harte aanraden.

Met deze bewezen methode zijn al vele anderen aan de slag gegaan waarbij ze grote verbeteringen merkten in de kwaliteit van hun slaap.

Ik kan me goed voorstellen dat jij dit ook graag wilt. Klik dan op onderstaande link om direct de methode en het bijbehorende boek te bekijken.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.