Waarom in slaap vallen niet lukt + 8 direct toepasbare tips

geplaatst in: Slaapstoornissen | 0

niet in slaap kunnen vallenNiet in slaap kunnen vallen is een probleem van heel erg veel mensen.

Dit onderwerp wordt alleen niet zo vaak met elkaar besproken, want vaak wordt het weggewimpeld als ‘ach, slecht geslapen’.

Natuurlijk zit er veel meer achter dan een keertje niet goed kunnen slapen.

En omdat slaap zo belangrijk voor ons is, is het niet in slaap kunnen vallen een cruciaal probleem als het gaat om een goede nachtrust.

In dit artikel ga ik je vertellen hoe je er voor kunt zorgen dat je wél goed in slaap kan vallen.

Als je er voor wilt zorgen dat jouw probleem van het niet in slaap kunnen vallen voorgoed verleden tijd wordt, moet je dus snel verder lezen!

Wanneer heb je echt een slaapprobleem?

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, zo kan de één toe met 6 uur slaap per nacht, terwijl de ander toch minimaal een uur of 9 nodig heeft.

Lees hier mijn artikel: Hoeveel slaap heb je nodig? 

Toch heeft iedereen wel eens een keer dat ze niet in slaap kunnen komen.

Zo kun je midden in de nacht een keer wakker worden of heel vroeg in de ochtend. Dit hoeft geen probleem te zijn als je over het algemeen voldoende slaap krijgt.

Omdat je op tijd op bed bent gegaan bijvoorbeeld, of omdat je de avond daarna weer lekker vroeg er in duikt en het zo compenseert.

Daarnaast zijn er ook veel mensen die dénken dat ze ’s nachts uren wakker hebben gelegen. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat deze mensen dan toch een paar uur hebben geslapen.

Vaak denk je dat je al uren wakker ligt terwijl het in werkelijkheid amper een uurtje is.

Vooral als je er heel erg over in zit dat je wakker ligt kan het heel lang lijken. Niet iedereen is gelijk, er zijn ook mensen die er niets om geven.

Officieel een slaapprobleem

In de medische wereld wordt pas van een slaapprobleem gesproken als je over een langere tijdsperiode slecht slaapt. Dit zijn daarbij overdag de symptomen:

  • Je voelt je moe
  • Je bent prikkelbaar
  • Of je voelt je slaperig
  • Je hebt moeite met concentreren

Dit alles heeft dan grote invloed op je bezigheden overdag, welke dat ook mogen zijn.

En dat is dan ook direct de kern: Zodra je dagelijkse werk en bezigheden er onder gaan lijden heb je een slaapprobleem.

vrouw is moe

De reden van niet in slaap kunnen vallen

Er is natuurlijk niet één grote reden van niet in slaap kunnen vallen, dit kan verschillende oorzaken hebben.

Dit zijn hele duidelijke oorzaken, omdat ze plaats vinden terwijl je wilt gaan slapen:

  • Geluidsoverlast van de buren
  • Je partner die snurkt
  • Last van klachten als pijn, jeuk of benauwd zijn

Activiteiten vóór het slapen gaan

Ook door vlak voordat je naar bed gaat nog even uitgebreid te eten, werk je niet in slaap kunnen vallen in de hand.

Daarnaast kunnen bijvoorbeeld de cafeïne in koffie en het roken een oorzaak zijn. Deze laatste twee zorgen er namelijk voor dat je lichaam denkt dat het in actie moet gaan komen, en daardoor wordt in slap vallen lastiger.

Het gaat er dus om dat je je ontspant voor het slapen gaan en activiteiten als sporten en een drukke vergadering kunnen dit tegenwerken.

Activiteiten overdag

Als je onregelmatig werkt, bijvoorbeeld in ploegen in een fabriek én als je per vliegtuig naar een ver land reist wordt je biologische klok en daarmee je slaapritme verstoord.

Maar het hoeft niet eens zo buitensporig te zijn, je doet dit ook als je de ene dag heel vroeg en de volgende heel laat naar bed gaat.

Zonder ritme dus.

Als je in de ochtend lang uitslaapt heb je een grotere kans dat je de nacht er op niet in slaap kan vallen.

Daarnaast is je leeftijd van invloed, hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je nodig hebt maar ook hoe minder goed je kan slapen.

oude man moe

Niet in slaap kunnen komen door emoties

Naast fysieke zaken kan het ook zijn dat mentale zaken zorgen voor het niet in slaap kunnen vallen.

Denk bijvoorbeeld aan dingen die je meemaakt en negatieve emoties bij je oproepen:

  • Iemand die overlijd en dicht bij je stond
  • Gedoe op je werk

Maar ook positieve emoties kunnen hier in meespelen:

  • Opwinding omdat je bijna op vakantie gaat
  • Gevoel van geluk omdat je de ware hebt ontmoet

Natuurlijk is het niet erg als je een paar nachten slecht slaapt omdat er iets vervelends is gebeurd en je daar over na blijft denken.

Het wordt wél erg als je ook daarna, dus als je er weer overheen bent, toch nog slecht blijft slapen.

Bijvoorbeeld omdat je bang bent wéér niet goed te slapen. Je weet nu hoe dat bange gevoel voelt, en daar kun je maar moeilijk weer van af komen. Het lastige is dat je daar over kunt gaan piekeren, wat het probleem alleen nog maar groter maakt.

Onduidelijke oorzaken

Naast de best wel duidelijke oorzaken van het niet in slaap kunnen komen, zijn er ook minder duidelijke oorzaken.

Als je bijvoorbeeld al heel lang met slaapproblemen kampt, is het soms lastig om te bedenken waar het nou mee begonnen is.

Er zijn mensen die al op jonge leeftijd zijn begonnen met slecht slapen, en nog steeds niet weten waarom dat zo is.

moe kind

Niet in slaap kunnen vallen – Wat kan je er aan doen?

Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kan doen tegen het niet in slaap kunnen vallen.

Het gaat er daarbij wel om dat je dit niet maar één keer of één dag volhoud, maar enkele weken achter elkaar. Met deze tips kun je dan je slaapritme en -kwaliteit verbeteren:

1. Overdag niet slapen

Ga overdag niet slapen, ook niet als je begint te dommelen.

Geef er niet aan toe!

Dit kan er namelijk voor zorgen dat ’s avonds minder moe bent en dat werkt het niet in slaap kunnen komen in de hand.

2. ’s Avonds niet eten

Eet 3 uur voordat je gaat slapen geen zware kost meer.

Probeer ook of het voor jou uitmaakt of je wel of niet zout eet bij het avondeten. Vermijd ’s avonds ook chips en zoute nootjes.

3. Geen koffie na 18:00

Probeer een week lang geen koffie te drinken na 18:00.

Het gaat dan met name om de cafeïne, als je merkt dat dit helpt, hou het dan vol. Je kunt dus wel cafeïnevrije koffie drinken.

4. Vermijd alcohol

Drink een week geen alcohol meer.

Alcohol kan er namelijk voor zorgen dat je wel lekker inslaapt, maar tussendoor ook vaker wordt. Daarnaast zorgt alcohol er voor dat je minder diep slaapt en daardoor minder uitgerust wakker wordt.

5. Meer ontspannen

boek bedEen uur voordat je naar bed gaat moet je echt je best gaan doen om te ontspannen.

Wat je dus niet moet doen is televisie gaan kijken of nog even wat administratief werk doen.

Wat je wel kan doen:

  • Boek lezen
  • Klein stukje lopen (met de hond)
  • Een warm bad of warme douche nemen
  • Vrijen (geeft een ontspannen gevoel en je kunt er beter door inslapen)

6. Ga op tijd naar bed

Misschien klinkt dit als een dooddoener, maar deze tip is vooral heel goed voor mensen die bang zijn dat ze niet genoeg slapen.

Je hebt dan alle tijd om aan je slaap te komen die je nodig hebt, en het is minder erg als je vroeg wakker wordt.

Het kan hierbij heel goed helpen om op een vaste tijd naar bed te gaan en een vaste tijd van opstaan te hebben.

7. Verban omgevingsgeluid

Als je snel wakker wordt van omgevingsgeluiden, verban die dan.

Dit kan heel makkelijk met bijvoorbeeld oordopjes.

Ook kunnen dikkere gordijnen helpen, of in een andere slaapkamer in huis te gaan slapen. Soms is het aan de achterkant van het huis minder gehorig of rumoerig dan aan de voorkant of vice versa.

8. Blijf niet in bed liggen

Als je ’s nachts wakker wordt, blijf dan niet in bed liggen.

Ga uit bed en ga iets doen waarmee je je gedachten kan verzetten en niet te inspannend is.

Bijvoorbeeld het luisteren van muziek met een rustig karakter of een warme douche of bad nemen. Ga niet achter een scherm(pje) zitten!

in bad

Wanneer naar een dokter?

Soms wordt het niet in slaap kunnen vallen zo erg en komt het zo vaak voor, dat je er over denkt om er mee naar een dokter te gaan.

In deze gevallen moet je dat zeker doen:

  • Als je niet kan slapen omdat je last hebt van lichamelijke klachten
  • Als je na een aantal weken al van alles hebt geprobeerd en niets helpt
  • Als het niet in slaap kunnen vallen er voor zorgt dat je overdag niet meer normaal kan functioneren
  • Als je meer wilt weten over hoe je beter kunt slapen
  • Als je pillen gebruikt om in slaap te vallen en dat niet langer wilt doen, je dokter kan je daarbij helpen

De beste manier om beter te leren slapen

Als je graag op een gestructureerde manier aan de slag wilt met je slaapprobleem, dan is de Perfect Slapen in 7 Stappen methode wat voor je.

Aan de hand van deze methode ga je aan de slag om meer structuur en regelmaat te krijgen en meer vertrouwen te krijgen in je nachtrust (en dus in jezelf).

Daarnaast leer je om je leven zó in te richten dat je ’s avonds ook echt moe bent en dus beter kan inslapen.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.