Kom je met een blauw licht filter echt van je slaapproblemen af?

geplaatst in: Slaaptips | 0

blauw licht filterWil je graag weten wat een blauw licht filter is? Dan ben je hier aan het juiste adres!

In dit artikel ga ik je vertellen wat een blauw licht filter doet en of het de moeite waard is om er één te gebruiken.

De gedachte is namelijk dat een dergelijk filter je helpt om beter te slapen.

Je zou dan geen last meer hebben van het blauwe licht dat van het scherm van je telefoon, tablet of computer af komt.

De vraag is natuurlijk of dit ook echt zo is en of je echt de moeite moet doen om er één te gebruiken.

Waarom zou je een blauw licht filter moeten gebruiken?

De meeste mensen hebben zo’n acht uur slaap per etmaal nodig.

De jeugd heeft daarbij wat meer slaap nodig dan volwassenen, maar feit blijft dat je voldoende moet slapen om overdag genoeg energie te hebben.

Als je te weinig slaap, en dat meerdere nachten achter elkaar, of zelfs heel regelmatig voor langere tijd, dan kan dat leiden tot de volgende aandoeningen:

  • Je kunt last krijgen van hart- en vaatziekten
  • Van depressiviteit
  • En van overgewicht

Iets om rekening mee te houden dus!

Wat (blauw) licht met je doet

klok op tafelJe biologische klok is afgestemd op het licht dat je te zien krijgt.

In de avond, als het buiten donker wordt, is je hoofd al bezig om naar de slaapmodus te gaan. Omdat het dan buiten minder licht is, wordt de aanmaak van melatonine vergroot.

Melatonine zorgt er voor dat je slaperig wordt.

Normaal gesproken wordt er overdag, als het buiten juist wel licht is, nauwelijks melatonine aangemaakt. Daardoor heb je dan geen zin in slaap.

Dit is precies de reden dat je ’s avonds zin in slaap krijgt als het donker wordt en ’s morgens weer wakker wordt als het licht begint te worden. Die twee ritmes lopen daarin dus gelijk.

De theorie van blauw licht

Als je dus kijkt naar je slaap-waak ritme en hoe je lichaam omgaat met licht, zou je kunnen zeggen dat je geen licht meer om je heen moet hebben ’s avonds.

Licht wat bijvoorbeeld een tv, computer of mobiel afgeeft.

Juist ook omdat het blauwe licht van deze apparaten heel erg lijkt op daglicht. Ik heb het dan over de lichtsterkte, maar er zijn meer overeenkomsten waar ik je nu niet mee wil vermoeien.

De vraag is natuurlijk of deze theorie klopt of dat het een broodje aap verhaal is en je helemaal geen blauw licht filter nodig hebt!

Wat onderzoeken zeggen over blauw licht

Natuurlijk klinkt het heel erg logisch wat er gezegd wordt.

Zelf staaf ik dit liever aan wetenschappelijk onderzoek voordat iedereen diep in de buidel gaat tasten voor allerlei ‘oplossingen’.

Als je de beschikbare onderzoeken er op na kijkt dan is het inderdaad waar dat blauw licht in het algemeen en bij smartphones in het bijzonder er voor zorgt dat je korter en dus slechter slaapt.

Dit geldt niet alleen voor de jeugdigen onder ons, maar ook voor mensen die al wat ouder zijn 😉

Hoeveel invloed dit blauwe licht precies heeft is daarbij niet aan te tonen.

Wel is aangetoond dat als je voor langere tijd achter je pc of met een smartphone in de weer bent in de uren vlak voordat je gaat slapen, je hier minder goed van slaapt.

laptop

Hoeveel blauw licht is onschadelijk?

Het is daarbij erg interessant om te weten hoeveel tijd je dan nog wel kan besteden op de blauw licht apparaten. Zonder dat je daarbij last krijgt met inslapen of doorslapen natuurlijk.

Dit komt niet echt naar voren uit de onderzoeken die er zijn.

Het kan dus zomaar zijn dat even je berichten bekijken geen invloed heeft als het om blauw licht gaat.

Waar het natuurlijk wel invloed op kan hebben is je gesteldheid. Je kan enorm in de stress raken van wat je leest, of je bent nog heel erg in je hoofd bezig met het filmpje wat je zojuist op je telefoon aan het bekijken was.

En dan maakt het natuurlijk niets uit of je een blauw licht filter gebruikt of niet.

Werkt een blauw licht filter echt of is het onzin?

In principe werkt een blauw licht filter wel, het blauwe licht wordt er minder fel van.

Het doet dus wat het beloofd.

Maar als je kijkt naar de onderzoeken is daar ook alles mee gezegd.

Als je voor lange tijd blauw licht te verduren krijgt vlak voordat je gaat slapen, dan heeft dit wel invloed op het slapen. Je kan er korter of minder diep door gaan slapen.

Dit komt doordat er minder van het hormoon melatonine wordt aangemaakt wat er voor zorgt dat je slaperig wordt.

Het is daarbij niet aangetoond hoe lang je aan blauw licht blootgesteld moet zijn voor impact op je slaapritme.

Je kan dus een blauw licht filter gebruiken om beter te slapen, maar het is niet aangetoond dat het werkt.

Lees dit artikel voor blauw licht filter apps die je op apparaten kan installeren >>

De nadelen van een blauw licht filter

teddybeerZelf denk ik dat een blauw licht filter je alleen maar nadelen geeft.

Het geeft je namelijk een gevoel van veiligheid waardoor je denkt dat het niet erg is om voor het slapen nog veel naar een scherm te kijken.

En dat terwijl naast het blauwe licht ook heel veel andere dingen die je op het scherm ziet je slaap kunnen beïnvloeden.

Alternatieven voor een blauw licht filter

In plaats van een blauw licht filter zijn er alternatieven die veel beter werken:

  • Een uur voordat je naar bed gaat niet meer achter een scherm(pje) zitten
  • Ontspan jezelf in dat uur met een boek of een warm bad
  • Sta geen schermen toe in je slaapkamer om de verleiding te kunnen weerstaan

Nog veel meer tips om beter te leren slapen

Als je dit artikel interessant vond, dan heb ik wat leuks voor je.

Er zijn namelijk nog veel meer wetenswaardigheden en trucjes waardoor je beter gaat slapen.

Deze vind je in het boek Perfect Slapen in 7 Stappen.

Dit is een methode dat ook met onderzoek is onderbouwt en waarbij je zelf aan de slag gaat met je slaapproblemen.

Klik op de link om direct de methode en de inhoud van het boek te bekijken.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.