Alle voor- en nadelen van Melatonine op een rij

geplaatst in: Slaapmiddelen | 0

melatonineAls je op zoek bent naar een snelle oplossing voor je slaapproblemen, dan is Melatonine misschien wel iets voor je.

Wat is er makkelijker dan een pilletje te slikken en in slaap te vallen?

Eigenlijk klinkt dit te mooi om waar te zijn en er zijn dan ook nadelen van melatonine op te noemen.

De zogenaamde bijwerkingen kunnen in sommige gevallen behoorlijk zijn.

Er zullen altijd mensen zijn die beweren dat melatonine niet schadekijk kán zijn, omdat het een natuurlijke stof is.

Het is waar dat het lichaam zelf deze stof ook aanmaakt. Als het avond is geworden begint de productie, en dat gaat de hele nacht door tot de morgen.

Het zorgt er voor dat je je moe voelt en zin in slapen hebt.

Maar een teveel van deze stof is natuurlijk ook niet goed. Ontdek in dit artikel of de voordelen van melatonine voor jou groot genoeg zijn te opzichte van de nadelen!

Wat is Melatonine?

Melatonine is een hormoon dat in het menselijk lichaam wordt aangemaakt. Dit gebeurd in de hersenen in de zogenaamde pijnappelklier.

Melatonine komt in je bloed terecht en in het vocht van je hersenen.

Dit gebeurd met name in de avond en in de nacht. Overdag zorgt het daglicht er voor dat de aanmaak van melatonine sterk verminderd. Er zijn nog meer factoren die de aanmaak van melatonine afremmen:

  • Kunstlicht
  • Licht van televisie
  • Licht van monitoren

Natuurlijke aanmaak van melatonine

Tussen half 8 en half 10 in de avond begint de aanmaak van melatonine, waarbij tussen 12 en 2 ’s nachts het meeste van dit hormoon wordt aangemaakt.

Als het dan weer ochtend wordt neemt dit sterk af om terug te gaan naar de ‘normale’ waarde.

In feite zorgt melatonine er dus voor dat je lichaam weet wanneer het tijd is om te rusten waardoor er een gezonde afstemming is tussen slapen en wakker zijn.

Als er in de productie van melatonine een storing optreed, dan krijg je in de meeste gevallen last van problemen met slapen.

De lever zorgt er voor dat melatonine weer wordt afgebroken in het lichaam.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je slikt, maar je moet van ongeveer 4 tot 6 uur uitgaan waarin 75% van de ingenomen hoeveelheid weer is afgebroken.

menselijk lichaam

Is melatonine schadelijk?

Er zijn groeperingen die liever hadden gehad dat melatonine niet vrij verkrijgbaar zou zijn. Hier hebben de volgende professionals en instanties voor gepleit:

  • Slaapartsen
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg
  • Nederlandse Voedsel- en Waren autoriteit

Vooralsnog kun je melatonine gewoon bij de drogist of apotheek krijgen, zij het in doseringen tot 0,3 milligram.

Hogere doseringen vallen onder de geneesmiddelen wet en zijn zodoende alleen op doktersrecept verkrijgbaar.

Toch zijn er ook voedingssupplementen verkrijgbaar die 3 mg melatonine bevatten.

Deze komen uit het buitenland.

Omdat Nederland lid is van de EU, mogen producten die in een ander EU-land worden toegelaten ook in ons land niet geweigerd worden.

Als je melatonine gaat kopen, kan het wel zo zijn dat het een andere naam heeft, dit is afhankelijk van welk merk je het koopt.

Waarom zou je tegen zijn?

Maar kan melatonine schadelijk zijn?

In eerste instantie niet.

Melatonine kan schadelijk worden in de volgende gevallen:

  • Bij onjuist gebruik
  • Bij overdosering

Het middel gaat dan tegen je werken in plaats van voor je. Je gaat er dan niet sneller van slapen, maar je slaapproblemen worden alleen nog maar groter.

Veel mensen die slaapproblemen hebben in een (ver)gevorderd stadium, hebben zelf al melatonine gebruikt. Je kunt beter zeggen; Misbruikt. Op die manier kan melatonine schadelijk zijn.

Dit is vaak een gevolg van een teveel ingenomen hoeveelheid, of een lichaam dat de melatonine niet goed kan afbreken waardoor er steeds meer in je lichaam achterblijft.

Het gevolg hiervan is dat je natuurlijke dag en nacht ritme helemaal door de war raakt.

De gevolgen hiervan kun je zelf wel invullen, want slecht slapen is ten eerste de reden om naar melatonine te grijpen.

Tip: Gebruik in plaats van melatonine de veilige 7 Stappen Methode.

7 Stappen Methode Ontdekken

De voordelen van Melatonine

De voordelen van melatonine zijn er natuurlijk ook. Anders zou het niet zo’n enorm populair middel zijn om slaapproblemen mee aan te pakken.

Als slaapmiddel kan het bij goed gebruik veel effect hebben. Daarbij zijn wel enkele kanttekeningen, en één daarvan is dat je goed moet weten wat je doet om het juiste effect te bereiken.

Dit zijn de zaken waar je op moet letten om de voordelen van melatonine tot hun recht te laten komen:

  • Er moet een tekort zijn aan natuurlijke melatonine
  • Of het ritme van melatonine moet verschoven zijn
  • De juiste dosis moet ingenomen worden
  • De melatonine tabletten moeten op het juiste moment ingenomen worden

melatonine tabletten

Als je dit allemaal goed doet, dan zijn de voordelen van melatonine helemaal op jou van toepassing.

Maar om dit voor elkaar te krijgen moet je dus wel weten hoe het met de bovenstaande 4 punten zit. Een tekort of verschuiving van het ritme kan worden vastgesteld met een test.

Vervolgens kan een arts de dosis bepalen en je vertellen wanneer het in te nemen.

Niet iets wat je dus zomaar even zelf doet.

De nadelen van Melatonine

Naast de voordelen van melatonine zijn er natuurlijk ook de nadelen van melatonine.

De oplettende lezer heeft al opgemerkt dat het best snel mis kan gaan als je niet op doktersrecept met dit slaapmiddel aan de slag gaat en dat te veel melatonine gevaarlijk voor je kan zijn.

Als je al beslist om het te gaan gebruiken, doe dit dan niet langer dan 3 maanden. Je blijft dan in de veilige zone.

Melatonine bijwerkingen voor volwassenen

Eén van de grote nadelen van melatonine is dat het meerdere bijwerkingen kent, naast de extra slaapproblemen die het kan geven.

Hieronder maak ik er een opsomming van:

  • Het kan er voor zorgen dat bij bepaalde ziektes je alleen nog maar zieker wordt, zoals bij leukemie, baarmoederhalskanker en ziekte van Crohn
  • De natuurlijke aanmaak van melatonine wordt er mee afgezwakt als het te lang achter elkaar wordt gebruikt wat de tabletten metalonine verslavend kan maken
  • Bij een hoge dosering kun je last krijgen van hoofdpijn, ontregelde hormonen, slaperigheid overdag en onrustig slapen
  • Het kan schadelijk zijn als je zwanger bent of borstvoeding geeft
  • Je kan het beter niet innemen als je last hebt van epilepsie of last hebt van nierfalen

Bovenstaande bijwerkingen en nadelen van melatonine zijn ook niet zo gek als je bedenkt dat het receptoren (geven signalen door) heeft in het centraal zenuwstelsel.

Maar óók in het maag- en darmstelsel, in het afweersysteem en in het stelsel van het hart en vaten.

Het staat dus met bijna het hele lichaam in contact.

hoofdpijn

Melatonine bijwerkingen voor kinderen

De nadelen van melatonine zijn er niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen.

Hieronder volgt een opsomming van eventuele bijwerkingen van melatonine bij kinderen:

  • Slapeloos
  • Rusteloos
  • Hoofdpijn
  • Duizelig
  • Overgeven
  • Aankomen
  • Nachtmerries

De melatonine dosering bij kinderen komt erg precies, misschien nog wel meer als bij volwassen. Zorg er daarom voor dat je dit alleen gebruikt op aanbeveling van een dokter of arts als het om kinderen gaat.

5 Melatonine ervaringen van verschillende mensen

Ik heb op het internet rond zitten speuren naar melatonine ervaringen van verschillende mensen.

Als je daar naar op zoek gaat dan kom je er pas achter hoe veel mensen dit gebruiken. Je moet niet vergeten dat er maar weinig mensen bereid zijn om een ervaring achter te laten op het wereld wijde web.

Maar de ervaringen zijn er behoorlijk veel.

Ik zal hieronder de melatonine ervaringen beschrijven die ik tegenkwam. Ik heb ze verder niet geselecteerd, behalve op inhoudelijke waarde.

Persoonlijke ervaring vrouw 34 jaar

Hieronder een melatonine ervaring van een vrouw van 34:

Ik gebruikte voor een paar weken melatonine, zo’n 3 mg. Het gekke is dat ik vanaf het begin me niet beter ging voelen maar juist slechter.

Ik begon last te krijgen van zaken waar ik normaal nooit last van heb: Overdag was ik soms duizelig, tot aan het gevoel van flauw vallen toe. Ik voelde me overdag terneergeslagen, futloos, had gewoon nergens zin in.

Ook angstaanvallen zaten er tussen.

Dit gebeurde ongeveer twee weken nadat ik melatonine tabletten begon te slikken. In die eerste twee weken sliep ik heerlijk en had ik nergens last van week. Nadat deze bijwerkingen begonnen waren, werd het alleen maar erger.

Zelf drink ik al ene poosje geen koffie meer, ik ben overgevoelig voor cafeïne. Ik had vernomen dat dit ook geldt voor melatonine, ik denk dat er een verband tussen zit.

Naar mijn idee was mijn dosis gewoon te hoog voor mij waardoor ik last van deze bijwerkingen kreeg.

Ik ben met melatonine gestopt en een dag later voel ik me al weer veel beter als toen ik het wel gebruikte. Nog even en ik ben hopelijk van alle bijwerkingen weer af…

Persoonlijke ervaring vrouw 42 jaar

Dit is een melatonine ervaring van een vrouw van 42 jaar:

Sinds 25 jaar kan ik al slecht inslapen. Het was zo erg dat ik onderzoeken heb ondergaan en sinds kort is in een slaapkliniek de diagnose gesteld dat ik te weinig melatonine in mijn lichaam heb.Officieel is het een aandoening wat het Verlaat Slaapfase Syndroom heet, SDPS.

Op voorschrift van de behandelende arts ben ik begonnen met het slikken van melatonine. Het advies was eerst 1 mg maar ik kan/mag eventueel doorgaan tot 5 mg.

Op dit moment zit im op 3 mg en eerlijk gezegd bevalt het me helemaal niet. Het slapen gaat wel heel erg goed, maar overdag heb ik nergens zin in en voel ik me net een vaatdoek. Ook heb ik last van misselijkheid.

Het ergste zijn nog de momenten dat ik het idee heb dat ik ga wegvallen. De duizeligheid overvalt me dan en ik voel het tintelen in mijn vingers. Omdat dit erger is dan de slapeloosheid ben ik op dit moment juist weer aan het afbouwen met de melatonine tabletten.

Mijn ervaring met melatonine is dan ook dat het ook tégen je kan werken en niet enkel voordelen kent.

Persoonlijke ervaring man 22 jaar

Dit is een ervaring met melatonine van een jonge man van 22 jaar:

Vanwege mijn problemen met inslapen ben ik op zoek gegaan naar een oplossing en kwam ik bij melatonine terecht.

Ik ben dit gaan kopen bij de drogist waas ik melatonine tabletten haalden van 0,1mg. Dit werkte een paar weken, maar daarna kwamen mijn slaapproblemen terug. Waarschijnlijk was mijn lichaam er snel aan gewend geraakt.

Ik ben toen naar de dokter gegaan en die heeft mij een (veel) hogere dosis voorgeschreven. Nu gebruik ik 5mg en het werkt behoorlijk goed, maar niet iedere keer dat ik het slik.

Persoonlijke ervaring vrouw 65 jaar

Deze melatonine ervaring komt van een vrouw van 65 jaar:

Tot nu toe gebruik ik de melatonine tabletten ongeveer een week en ze werken echt heel goed.

Ik ben iedere dag heel goed uitgerust, en ik hoop dat dit de komende tijd nog steeds zo is. Het enige nadeel vind ik dat er zo veel verschillende soorten melatonine zijn en dat ik niet weet welke ik moet kiezen.

Hieronder een melatonine ervaring van een jong vrouw van 23 jaar:

De neuroloog schreef mij melatonine voor omdat de melatonine die ik zelf aanmaak twee uur verplaatst is, dus ik maak het te laat aan waardoor ik lastig inslaap.

Ik slaap dus wel in, maar pas na middernacht…

De melatonine zou moeten helpen om weer op tijd in te gaan slapen, en dat doet het ook. Maar er zijn ook nadelen, want overdag voel ik me niet echt fit, ik heb gewoon nergens zin in en ben ook vaker uit mijn humeur.

Voor het slapen doet het dus wat het moet doen, maar overdag heb ik wel wat bijwerkingen. Misschien is de dosis gewoon te hoog, want toen ik melatonine tabletten van slechts 0,1mg gebruikte, had ik nergens last van.

Alternatief voor het gebruik van melatonine

Wat mij betreft zitten er te veel nadelen aan het gebruik van melatonine:

  • Melatonine kan schadelijk zijn
  • Melatonine kan verslavend zijn
  • Melatonine kan slecht voor de gezondheid zijn

Vaak gaat het in de eerste week of weken wel goed, maar daarna komen er toch ongewenste bijwerkingen.

Mocht je er toch voor willen gaan, zorg dan dat je dit altijd op doktersrecept doet. Je wordt dan getest op hoeveel milligram je echt nodig hebt en op welk moment.

In 7 stappen beter slapen

Het alternatief voor melatonine is een natuurlijke manier van beter leren slapen.

Er is een methode waarin je jezelf dat kan aanleren onder goede begeleiding. Dit is de Perfect Slapen in 7 Stappen methode waarbij je geen last van bijwerkingen hebt.

Sterker nog, als je deze stappen onder de knie hebt kun je daar de rest van je leven profiteren en altijd lekker slapen.

Echt een aanrader!

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.