Heb je last van slecht slapen? Met deze 12 tips slaap je als een roos!

geplaatst in: Slaaptips | 0

slecht slapen tipsAls je op zoek bent naar slecht slapen tips, dan zit je hier helemaal goed.

In dit artikel ga ik je namelijk tips geven hoe je wél goed kan gaan slapen en je zeker wet dat je morgenvroeg uitgerust opstaat.

Je kunt namelijk net als eten en drinken niet zonder een goede nachtrust.

Net als een periode van honger en dorst kun je ook slaapgebrek wel voor een tijdje vol houden.

Maar als dit te lang gaat duren zijn de gevolgen niet te overzien; Je wordt overdag futloos, je krijgt concentratieproblemen en je weerstand wordt ineens veel minder waardoor je sneller ziek wordt.

Dit moet je echt niet onderschatten want het kan zomaar een ongeluk in bijvoorbeeld het verkeer veroorzaken.

Lees deze slecht slapen tips dus grondig door en pik die tips er uit die goed bij jou passen.

12 Slecht slapen tips op een rij

Met de onderstaande slecht slapen tips kun je er voor zorgen dat je weer lekker gaat slapen en nooit meer naar het plafond hoeft te liggen staren.

Misschien ben je al een beetje vergeten hoe het was om lekker te kunnen slapen.

Hoe het was om overdag gewoon genoeg energie te hebben zonder een zeurende hoofdpijn op de achtergrond.

Kies de tips er uit waarvan je denkt dt je ze makkelijk kan uitvoeren en ervaar hoe het is om makkelijk in te slapen!

Tip 1: Kijk verder dan je neus lang is

In de eerste van deze slecht slapen tips wil ik je gelijk even in het diepe gooien.

Als je echt beter wilt leren slapen is het zaak om meer te weten te komen over hoe slapen precies werkt.

Hoe kan het dat je slaapproblemen hebt? Wat kun je er precies aan doen?

Voor de meeste mensen is slapen een cruciale bezigheid, of je nou veel of weinig slaap nodig hebt.

De snelste manier om je te verdiepen en veel te leren over je eigen slaapproblemen is door je te verdiepen in de Perfect Slapen in 7 Stappen methode (lees mijn review hiervan).

Tip 2: Zorg dat je goed ligt

matrassenSommige mensen slapen al 15 jaar op hetzelfde matras of hebben een bedbodem die al lang niet meer bij hun lichaam past.

Toch zijn dit essentiële onderdelen van een bed en van een goede nachtrust.

30% van je hele leven lig je in bed, ga dus niet op deze onderdelen besparen.

Maar welk matras en welke ondervering moet je dam hebben? Op deze website kun je hier veel informatie over vinden (Stichting Voorlichting Slaapcomfort).

Eén van de zaken waar je om moet denken is je gewicht. Zo heeft een zwaarder persoon een stuggere vering nodig dan iemand die lichter is.

Tip 3: Maak je slaapkamer geluidsarm

Dit klinkt natuurlijk als een open deur, maar je moet er voor zorgen dat er geen geluiden in je slaapkamer kunnen komen.

Het kan zomaar zijn dat je helemaal gewend bent aan het feit dat je veel lawaai om je heen hebt als je slapen gaat.

Natuurlijk kun je nooit om wat kleine geluiden heen als het tikken van verwarmingsbuizen of de wind die buiten raast.

Maar een irritant tikkende klok of een oplader die piepgeluiden maakt moet je niet in je slaapkamer hebben.

Mocht je last hebben van geluiden waar je zelf niets aan kan doen zoals:

  • Verkeer dat buiten langs je huis rijd
  • Lawaai bij de buren
  • Een bouwput in de buurt

Dan kun je ook denken aan oordopjes van hoge kwaliteit die de geluiden buiten houden.

Je kunt natuurlijk ook muziek gaan luisteren met oordopjes in. Zorg dan wel dat dit hele rustige muziek is waar je van in slaap valt.

Tip 4: Doe dit niet op bed

Er zijn dingen die je beter niet in je slaapkamer op bed kan doen.

Dit zeg ik niet om te betuttelen, maar omdat je lichaam van gewoonten houd. Als jij bijvoorbeeld iedere avond eerst nog een uurtje gaat tv kijken op bed, dan gaat je lichaam niet in de rust-stand.

Het denkt dan dat het energie moet blijven leveren waardoor inslapen veel moeilijker wordt.

Dit zijn dingen die je beter niet kan doen als je naar bed gaat:

  • Tv kijken
  • Op je laptop dingen doen (werken!)
  • Social media checken op je smartphone
  • Gamen
  • Spelen met de hond of kat
telefoon op bed
Beter geen schermpjes mee naar bed nemen…

Tip 5: Doe de test en leer meer over slapen

In deze online slaap test kun je zien hoeveel je over slapen weet.

Op deze manier kun je op een leuke manier meer te weten komen over slaapproblemen en de onderliggende oorzaken.

Oftewel: je wordt een Slimme Slaper die daarna geen slecht slapen tips meer nodig heeft.

Tip 6: Is jouw bed schoon genoeg?

Mensen zweten ’s nachts enorm! Iedere nacht verlaat er zo’n halve tot hele liter vocht je lichaam.

Iedere nacht!

Dat moet toch ergens blijven? Het gaat dus in je lakens, dekbed en matras zitten.

Daarom is het zaak om je bed goed te luchten en minimaal 1 keer in de week alles te verschonen.

Als je weet hoe lekker het is om in een schoon, fris en heerlijk ruikend bed te kruipen dan is dit geen straf om te doen. Je slaap dan echt zo veel lekkerder.

Tip 7: Zo maak je je hoofd leeg

Van alle slecht slapen tips is dit er één die mij persoonlijk veel heeft geholpen.

Je kunt namelijk zo liggen malen over de dag van morgen. Wat er allemaal nog gedaan moet worden en wat je zeker niet mag vergeten.

Of je ligt iets te bedenken wat zo briljant is dat je het niet mag vergeten. Dit houd je gedachten zo in zijn greep dat je er niet van kan slapemn.

De oplossing is vrij simpel (dat zijnd de beste oplossingen altijd…): Leg een notitie blokje en een pen naast je bed.

Schrijf alles op wat je hebt bedacht en het is uit je hoofd. Blijf net zo lang schrijven tot er niets meer uit komt.

schrijven

Tip 8: Lees de juiste boeken voor het slapen

Een boek lezen voor het slapen gaan is tien keer beter dan televisie kijken of iets anders op een schermpje doen.

Het is daarbij wel belangrijk dat je het juiste boek leest.

Ga geen zware literatuur lezen waarbij je zelf veel moet nadenken of waarvan je veel indrukken in je hoofd krijgt. Of stukken voor je werk.

Ga boeken lezen die makkelijk weglezen en waarbij je nauwelijks hoeft na te denken.

Tip 9: Maak je lichaam klaar voor de nachtrust

Soms heb je een hele drukke dag gehad die ook in de avond nog lang door ging.

Het kan dan lastig zijn om je bed in te duiken en direct alles los te laten.

Omdat niet iedereen een persoonlijke masseur in huis heeft of kan laten komen, moet je op zoek gaan naar een alternatief.

Gelukkig hebben de meeste mensen die wel voor handen; Een lekkere warme of zelfs hete douche.

Je raakt er ontspannen van, het kan zelfs een masserende werking hebben en je lichaam wordt lekker warm. Ga daarna direct in bed liggen en je zult merken dat je al snel slaperig wordt.

Tip 10: Doe deze ademhalingsoefening

Bij een rustgevende ademhaling gebruik je bijna je hele lichaam:

  • Adem in door je neus
  • Adem uit door je mond
  • Maak iedere ademhaling dieper dan die ervoor

Adem helemaal vanuit je buik en voel hoe de adem door je lichaam gaat. Je voelt niet alleen je borst heen en weer gaan, maar ook je onderrug.

Door zo bewust bezig te zijn met ademhalen raak je helemaal ontspannen en val je sneller in slaap.

Tip 11: Doe deze ontspanningsoefening

liggenBij de slecht slapen tips mag deze tip niet ontbreken.

Toen ik hem voor het eerst deed stond ik versteld van het resultaat.

Hij is heel eenvoudig maar niet makkelijk. Je zult hem een paar keer moeten oefenen om hem onder de knie te krijgen:

Span al je spieren aan en houd dit 10 seconden vol.

Yes, that’s it.

Zo kun je deze oefening het beste aanpakken:

  • Span eerst de spieren in je voeten aan
  • Dan die in je onderbenen
  • In je bovenbenen
  • In je bovenlichaam (Buik, borst, rug
  • In je armen
  • In je nek
  • Hou dit 10 seconden vol!

Als je dan weer ontspant dan voel je je ook daadwerkelijk erg ontspannen. Eventueel kun je de oefening een paar keer achter elkaar herhalen.

Tip 12: Eet dit voor je gaat slapen

Het is niet verstandig om een flinke maaltijd naar binnen te werken vlak voordat je naar bed gaat.

Toch kan het zijn dat je trek in iets hebt voordat je naar bed gaat.

Als je dan wat wilt eten, kies dan iets waarin veel eiwitten zitten zoals bijvoorbeeld kip, kwark, de meeste noten en kalkoen.

In voeding met veel eiwitten zit namelijk ook calcium en tryptofaan. Calcium zorgt er voor dat je hersenen tot rust komen en tryptofaan zorgt er voor dat er meer melatonine aangemaakt wordt, het hormoon waar je van gaat slapen.

Bonustip: Lees dit boek met de beste slecht slapen tips

Als laatste wil ik je nog wijzen op het boek Perfect Slapen in 7 Stappen.

In dit boek lees je alles over de oorzaken van slecht slapen en natuurlijk de bijbehorende oplossingen.

Ieder mens is uniek en iedereen moet voor zichzelf de beste methode vinden om goed in slaap te vallen en lekker door te slapen.

Deze methode geeft je de juiste handvatten om er achter te komen wat voor jou wel en niet werkt.

Het is een fysiek boek met daarbij een cursus die je kan volgen. Klik op onderstaande link en wordt ook een Slimme Slaper.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.