Slecht geslapen? 6 Tips om dit in het vervolg te voorkomen!

geplaatst in: Slaaptips | 0

slecht geslapenHeb je slecht geslapen vannacht en wil je dit niet weer laten gebeuren?

In dit artikel ga ik je tips geven waardoor je iedere nacht goed gaat slapen.

Als je vaker last hebt van slecht slapen, dan zal dit niet van de ene op de andere nacht veranderen.

Je zult er bepaalde gewoontes voor moeten creëren om het weer op de rit te krijgen.

Misschien klinkt dat nu nog wat zwaar, maar je zult me dankbaar zijn als je ze hebt toegepast.

Want je leven wordt veel rijker als je vol energie zit en niets je teveel is.

Lees dus snel verder als slecht slapen verleden tijd moet worden!

Slecht geslapen? Zo voorkom je dit in de toekomst

Huilende vrouwAls je slecht geslapen hebt, kan dit door verschillende oorzaken in de hand gewerkt zijn.

Vaak komt het door piekeren, dat je over verschillende zaken loopt na te denken waardoor je de slaap niet kan vatten.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Zorgen om geld
  • Drukte op het werk
  • Ziekte bij een dierbaar persoon
  • Relaties die op gespannen voet staan

Dit kan voor veel getob en gemaal in je hersenpan zorgen.

De volgende dag nadat je slecht geslapen hebt worden hiervan de gevolgen merkbaar en zichtbaar.

Je hebt wallen onder je ogen, je bent humeurig en je hebt midden op de dag zin om te slapen.

Je bent niet de enige in Nederland…

De cijfers liegen er niet om als je naar de totale bevolking in Nederland kijkt.

Ieder jaar heeft een derde van alle mensen in Nederland een keer te maken gehad met slaapproblemen.

10 tot 15 procent heeft daarbij echt te maken met daadwerkelijke slapeloosheid.

Dit is best veel en eerlijk gezegd schrok ik er zelf ook wel een beetje van.

Het betekend namelijk dat een heel groot deel van de bevolking moeite heeft met slapen, en soms ook nog best ernstig. Goed slapen is toch een eerste levensbehoefte.

Van je slaapkwaliteit hangt de kwaliteit van je leven af…

1. Drink alcohol en koffie met mate

Vrouw die drinktAls je gewend bent om in de avond na het avondeten nog een paar kopjes koffie te drinken, dan is het advies om daarmee te stoppen.

De cafeïne die in de koffie zit zorgt er voor dat je lichaam adrenaline aan gaat maken.

Dit zorgt er voor dat je lichaam in staat van paraatheid komt waardoor je dus minder snel inslaapt.

Als je echt niet zonder een kopje koffie kan, kies dan voor de cafeïnevrije versie ervan.

Soms moet je offers brengen voor je nachtrust 😉

Waarom je van alcohol slecht geslapen kan hebben

Ook alcohol kun je na het eten beter vermijden.

Ook al slaap je er sneller van in, je slaapt er wel minder diep door. Ook slaap je onrustiger en is de kans groot dat je midden in de nacht wakker wordt.

Überhaupt drinken na 20:00 (zoals water of frisdrank) kan er voor zorgen dat je wakker wordt omdat je moet plassen.

Vooral als je moeite hebt met doorslapen moet je dit zien te voorkomen.

Anders heb je de volgende ochtend weer slecht geslapen.

2. Geef gepieker geen kans

Veel mensen die slecht slapen geven als reden ‘piekeren’.

En dat terwijl ergens heel lang en diep over nadenken vaak niet de oplossing is.

Het wordt er meestal alleen maar erger van omdat je steeds ergere scenario’s bedenkt voor je probleem en daar weer oplossingen voor moet bedenken.

Het kan zelfs zo erg worden dat je er ook overdag over gaat zitten denken.

Als dat zo is kan het piekeren er voor zorgen dat je nog slechter slaapt en daardoor nog meer gaat piekeren. Het wordt een cirkel waar bijna niet meer uit te komen is.

Bijna.

Een piekerende vrouw

4 Tips om piekeren te voorkomen

Want het kan wel:

  1. Praat met iemand anders over je problemen en gedachten
  2. Ga aan hele andere, veel leukere dingen denken, en ga ze eventueel ook echt doen
  3. Neem speciaal de tijd, bijvoorbeeld 15 minuten, om te piekeren en stop er daarna mee
  4. Probeer de zaken waarover je piekert te relativeren, want vaak maak je de problemen veel groter dan ze in werkelijkheid zijn

Verder kan je de dingen die je niet mag vergeten en daarom steeds in je hoofd herhaalt, op papier zetten.

Leg eenvoudig pen en papier klaar op je nachtkastje vóórdat je gaat slapen.

Overigens kun je sowieso eerst even alles ‘uit je hoofd schrijven’ voordat je gaat slapen.

Je zult merken dat je hoofd dan al direct een stuk leger is.

3. Ga vaker ontspannen overdag

Als je overdag weinig ontspannen hebt, lig je ’s avonds ook veel meer gespannen op bed.

Deze ontspanningsmomenten hoeven helemaal niet lang te duren.

Je kan dan bijvoorbeeld:

  • Een klein blokje om lopen (buiten of door het kantoor)
  • Een paar ontspanning oefeningen doen (zoals slaapmeditatie)
  • Even koffie halen voor jezelf en je collega’s of een keer vaker naar de wc

Ht gaat er om dat je even uit je werkzaamheden bent en dát niet meer aan je hoofd hebt.

Zo haal je telkens even de druk van de ketel en hoeft dat niet pas aan het einde van de dag. De druk is dan al veel te ver opgebouwd…

4. Ga niet te laat sporten

vrouw fitnessHet is goed om te sporten, het is gezond en het kan ervoor zorgen dat je goed moe bent als je wilt slapen.

Daarnaast helpt sporten goed tegen stress.

Toch heeft je lichaam na het sporten een bepaalde periode nodig om weer tot rust te komen.

Als je dus te weinig tijd hebt zitten tussen sporten en slapen, dan lig je met je ogen open naar het plafond te staren.

Een goede regel is om 3 uur voor het slapen gaan niet meer te sporten.

Wat dat betreft kun je beter je dag begínnen met sporten.

In de ochtend heb je lekker veel energie en zo maak je een goede start van de dag, ook al heb je slecht geslapen.

5. Eet het juiste voedsel in de avond

Als je gewend bent om in de avond nog veel te snoepen, zorg dan je wel de juiste dingen eet.

De volgende producten kan je op dat moment beter laten staan, ik zal je ook uitleggen waarom:

  • Koek
  • Snoep
  • Gebak
  • Chips

Eigenlijk alles waar veel koolhydraten in zitten kan je beter laten staan.

Waarom geen koolhydraten?

Op het etiket van het product staat hoeveel koolhydraten er in zitten, en veel is meer dan 10 gram koolhydraten per 100 gram van het product.

Koolhydraten zorgen er namelijk voor dat je bloedsuiker spiegel gaat pieken.

Je krijgt dan ineens heel veel energie in je lichaam waarmee ontspannen heel lastig wordt. Je lichaam moet iets met die energie, en je zal er dus niet van ontspannen.

Je kan wat dat betreft veel beter iets hartigs eten zoals een stukje kaas of worst.

Nog beter is om helemaal niets meer te eten na 20:00 en alleen nog een lekker kopje kruidenthee te drinken waar je van ontspant.

6. Zorg voor minder licht in de avond

Een laptop op bedZo lang je lichaam wordt bloot gesteld aan veel licht, denkt je lichaam dat het in de ‘actieve modus’ moet blijven.

Dit geldt overigens ook voor het licht van je smartphone, tablet of laptop.

Eventueel zou je er een blauw licht filter op kunnen installeren om er minder last van te hebben.

Het licht zorgt er namelijk voor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt.

Dit is een hormoon waarvan je sneller in slaap valt.

Schermen houden je hersenen actief

Daarnaast zorgt het kijken naar een beeldscherm ervoor dat je hersenen denken dat ze actief moeten blijven.

Die kunnen niet zo snel omschakelen als je daarna in bed ligt…

Het beste is om een uur of twee voor het slapen niet meer naar beeldschermen te kijken.

Daarnaast kan je vanaf een uur of 8 ’s avonds de lichten een beetje dimmen, eventueel steeds een beetje meer naarmate bedtijd dichterbij komt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.