13 Manieren om je slaapproblemen direct op te lossen

geplaatst in: Slaaptips | 0

slaapproblemen oplossenAls je je slaapproblemen oplossen wilt, moet je eerst weten wat de oorzaak is.

Anders kun je niet tot de kern komen en kunnen je slaapproblemen zomaar chronisch worden.

In dit artikel ga ik verschillende oorzaken en oplossingen met je doornemen zodat je direct een aanknopingspunt hebt om mee verder te gaan.

Je kunt slaapproblemen met recht een ‘hot topic’ noemen, want minstens 50% van onze landgenoten wil graag beter slapen.

33% voelt zich gedurende de dag moe en 20% doet een kort slaapje overdag…

Als je daar vanaf vandaag niet meer bij wilt horen moet je snel verder lezen!

Wanneer moet je slaapproblemen oplossen?

Misschien klinkt dit als een gekke vraag, want moet je niet in alle gevallen slaapproblemen oplossen?

Dat hangt er van af of je wel echt een slaapprobleem hebt.

Het kan namelijk zomaar zijn dat je eens een nacht of twee wat minder slaapt. Om maar eens wat voorbeelden te noemen:

  • Je hebt een enerverende avond gehad en wordt daardoor extra vroeg wakker
  • Je hebt de avond er voor behoorlijk wat alcohol gedronken en slaapt daardoor licht
  • Je hebt een stressvolle dag gehad en kan dat ene probleem niet loslaten waardoor je laat in slaap valt

Als dit incidentele gevallen zijn dan heb je nog geen slaapproblemen die opgelost moeten worden.

Je moet dan gewoon de dag er na even wat eerder naar bed gaan of wat langer uitslapen om het weer recht te trekken.

uitslapen

Wanneer heb je dan wel slaapproblemen?

Je hebt pas echt slaapproblemen als je overdag hinder gaat ondervinden van het slaaptekort waar je onder lijdt:

  • Bijvoorbeeld omdat je overdag niet helder meer kunt nadenken
  • Je kunt je niet meer concentreren
  • Je loopt te knikkebollen terwijl je bij de bakker staat te wachten

Het kan dan zomaar zijn dat je te kampen hebt met een slaapstoornis. Hier dien je voor behandelt te worden.

Als je echte slaapproblemen hebt, dan moet je aan de volgende zaken denken:

  • Je kunt maar moeilijk in slaap komen
  • Opstaan gaat echt heel moeizaam
  • Je krijgt onvoldoende slaap in een nacht

En wanneer heb je een Slaapstoornis?

Een slaapstoornis is ten opzichte van slaapproblemen nog een stapje erger:

  • Een chronisch tekort aan slapen
  • Bijna iedere dag te weinig slaap krijgen
  • Overdag je werk niet meer kunnen doen

Hoe weet je of je slaapproblemen hebt?

Als je je regelmatig overdag moe voelt, dan kun je daaraan herkennen dat je een slaapprobleem of misschien wel een slaapstoornis hebt.

Je voelt je futloos, zonder energie en hebt concentratieproblemen.

Ook uit bed komen gaat moeizaam en je doet het liefst een slaapje overdag.

Symptomen tijdens het slapen niet altijd duidelijk

stress werk

Kijk, als je telkens een uur wakker ligt voordat je in slaap valt, dan weet je dit wel van jezelf.

Maar het kan ook goed zijn dat je het idee hebt lang geslapen te hebben en toch moe wakker wordt of overdag moe bent.

Dan heb je dus ongemerkt last van slaapproblemen of een -stoornis hebben.

Er zijn zelfs gevallen waarin je te lang hebt geslapen. Dus je hebt dan behoorlijk wat uurtjes liggen ronken en toch sta je niet fris op!

Zo is er een slaapstoornis waarbij je telkens ongemerkt wakker wordt ’s nachts waardoor je niet diep genoeg slaapt. Dit wordt een slaapapneu genoemd.

Meest bekende slaapproblemen

Hieronder vind je de meest voorkomende slaapproblemen. Misschien herken je je eigen slaapprobleem er wel in:

  • Het hebben van een tekort aan slaap
  • Moeizaam opstaan en veel snoozen
  • Te lang slapen
  • Moeite met in slaap vallen
  • Snurken – kan ook een probleem voor je omgeving zijn
  • Regelmatig ’s nachts wakker worden
  • Veel te vroeg wakker worden

Om deze slaapproblemen op te lossen moet je eerst weten wat je verkeerd doet. Want in veel gevallen kun je er best wel wat aan doen.

Je kennisniveau over slapen

Het grootste probleem is bij de meeste mensen heel eenvoudig:

Een gebrek aan kennis over slapen.

Als je weet wat je moet doen om je slaapkwaliteit te verhogen, dan kun je er direct mee aan de slag, daar ben ik van overtuigd.

Je bent op dit moment al heel goed bezig door dit uitgebreide artikel te lezen, ga hier dus zeker mee door!

Je moet echter niet vergeten dat veranderen van oude gewoonten niet zomaar gaat. Als je wilt stoppen met snoepen of met roken ben je daar ook niet van de ene op de andere dag klaar mee.

Het is een proces waarin je moet groeien en blijven doorgaan.

groeien

De fouten die jij maakt (en vele anderen met jou…)

Hieronder zal ik de meest gemaakte fouten opnoemen waardoor slaapproblemen ontstaan.

Als je ze herkent, doe er dan wat aan! (Wees gerust, ik ga je ook tips geven om je slaapproblemen op te lossen 😉 )

Je sluit je dag niet goed af

Veel mensen gaan in de twee uren voordat ze naar bed gaan nog allerlei dingen doen als:

  • TV kijken
  • Weken
  • Sporten
  • Online bezig zijn op tablet, telefoon of laptop

Al deze zaken zorgen er voor dat je jouw lichaam het signaal geeft dat het niet gaat rusten, maar dat het flink bezig en alert moet blijven.

Dat is natuurlijk geen proces waardoor je snel in slaap valt.

Je eet verkeerd

verkeerd etenZoals de juiste voeding ook je gezondheid kan stimuleren, kan de juiste voeding er ook voor zorgen dat je beter gaat slapen.

Maar behalve de juiste voeding bepaald ook het tijdstip van eten de kwaliteit van je slaap.

Als je vlak voor het naar bed gaan nog even een flinke maaltijd naar binnen werkt, is dit een flinke kluif voor je lichaam om te verwerken.

Daar gaat dan zoveel energie naar toe dat je lichaam niet meer aan voldoende slaap toekomt.

Verder moet je niet vergeten dat dranken zoals koffie en cola boordevol cafeïne zitten waardoor je alerter wordt en dus minder goed in slaap komt.

Je beweegt niet voldoende

Als je overdag lekker veel beweegt, dan ben je ’s avonds ook lichamelijk moe waardoor je sneller in slaap valt.

Je lichaam kan zich dan veel beter ontspannen en dat is precies wat je nodig hebt om niet lang wakker te liggen.

Je bent te druk in je hoofd

Als je tijdens het slapen gaan nog veel te druk in je hoofd bent vanwege allerlei gebeurtenissen of stress, dan is het erg lastig om in te slapen.

Het opvallende is dat je vaak begint na te denken als je rustig in bed ligt.

Je lichaam gaat dan op de automatische piloot waardoor je hoofd alle kans krijgt om de aandacht op te eisen.

Je ontregelt je dag- en nacht ritme

Als je overdag nauwelijks buiten komt, dan krijg je maar weinig zonlicht mee.

In de avond blijf je wat langer op en krijgt dan alleen maar kunstlicht te zien. Geen wonder dat je lichaam op den duur niet meer goed weet wanneer het nou overdag of ’s nachts is.

En dat is trouwens nog niet alles, want het blauwe licht van beeldschermen zorgt er nog eens voor dat je lichaam denkt dat het overdag is.

Hierdoor gaat het niet voldoende in de ruststand op het moment dat dat wel zou moeten. Je kunt hier overigens wel een blauw licht filter voor gebruiken.

Maar al met al zorgt dit er voor dat je lichaam het juiste ritme van dag en nacht kwijt is geraakt.

Je slaappatroon is onregelmatig

Als je de ene avond om 22:00 op bed gaat en de avond daarop om 1:00 en zo de hele week door, dan zit er geen regelmaat in je slaappatroon.

Dat houdt natuurlijk automatisch in dat je ook op verschillende tijden opstaat.

Al deze onregelmatigheden in je slaappatroon verstoren je slaap- waakritme.

Je slaapkamer is niet juist ingericht

tv kijkenDe slaapkamer waar je in slaapt moet ook echt op slapen zijn ingericht.

Dit is de praktijk bij veel mensen:

  • Geen goede verduistering
  • Een televisie in de slaapkamer
  • Geen goede ventilatie
  • Een te oud matras en kussen
  • Te warm
  • Allerlei afleiding van telefoon of lichtgevende apparaten

Jouw slaapproblemen oplossen

Ik laat je natuurlijk niet zitten, we gaan nu ook samen deze slaapproblemen oplossen.

Het zal niet meevallen om dat te doen, want hoe lang maak je al deze fouten?

In feite zijn ze ingesleten in je leefpatroon en om dat te veranderen heeft ook wel even tijd maar ook doorzettingsvermogen nodig.

Maar ga er mee aan de slag, want de beloning is echt super.

Als je eenmaal ervaren hebt hoe het is om een dag vol in je energie te staan, dan wil je dat het liefst iedere dag weer.

Hieronder zal ik je tips geven waar je waarschijnlijk wel even mee vooruit kan.

Voldoende daglicht

Zorg dat je genoeg zonlicht meepakt overdag. Dim in de avond het kunstlicht zo veel mogelijk.

Hou een vast ritme aan

Zorg dat je zo veel mogelijk op vaste tijden naar bed gaat.

Je lichaam weet dan wanneer het in de ruststand moet komen waardoor je automatisch beter gaat slapen.

Zorg voor slaapritueel

Net als bij kleine kinderen is het goed om een vaste volgorde aan te houden bij de dingen die je doet voor je gaat slapen.

Je lichaam zal gaan herkennen dat het weer tijd is om te gaan slapen.

tanden poetsen

Snooz niet meer

Snoozen is het telkens een paar minuten uitstellen van je wekker. Je lichaam valt dan weer in slaap en wordt weer wakker, en dat een paar keer achter elkaar.

Je staat dan alleen maar vermoeider op.

Niet meer eten voor het slapen

Eet geen complete maaltijd vlak voordat je naar bed gaat. Het liefst ook geen hele vete of juiste hele zoete dingen.

Je lichaam is dan veel te veel bezig met het verwerken van dat voedsel wat ten koste gaat van je slaap.

Drink cafeïne overdag met mate

Hou het bij zo’n 3 koppen koffie per dag.

Daarnaast heeft cafeïne best veel tijd nodig om uit te werken in je lichaam, stop dus zo vroeg mogelijk op de dag met het drinken er van.

Maak meer melatonine aan

Melatonine is het hormoon dat er voor zorgt dat je sneller in slaap komt.

Door bijvoorbeeld banaan te eten of melk te drinken (of gezamenlijk in een milkshake) ga je meer van dit hormoon aanmaken.

Geen alcohol voor het slapen

Misschien heb je het idee dat je veel sneller inslaapt als je alcohol drinkt.

Dat is ook zo.

Maar de andere kant van de medaille is dat je veel lichter slaapt en dus minder goed uitgerust wakker wordt.

Ontspan

Zowel overdag is het van belang dat je je momenten pakt om te ontspannen, maar vooral ook vóór het naar bed gaan.

Ga een uur van tevoren niet meer super actief doen door te sporten en maak jezelf niet druk in je hoofd.

Ga een boek lezen

Veel mensen kijken naar een scherm voordat ze gaan slapen.

Of het nou de tv is, een tablet of een smartphone. Pak in plaats daarvan eens een boek.

Je zal zien dat het best leuk is om te lezen en ook erg ontspannend. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je persoonlijke ontwikkeling!

boek lezen

Blijf niet liggen om het liggen

Als je niet kan slapen, blijf dan niet gedwongen in bed liggen.

Beter ga je even uit bed om te plassen, een boek te lezen of ontspanningsoefeningen te doen.

Neem een warme douche

Een warme douche helpt echt om te ontspannen.

Je wordt er lekker loom van en het is een heerlijke manier om je dag af te sluiten.

Ga meer bewegen

Meer bewegen is niet alleen goed voor je gezondheid, je gaat er ook beter door slapen.

Je lichaam is dan meer moe aan het einde van de dag. Ga niet sporten vlak voor het slapen, dat werkt juist averechts.

Meer bewegen hoeft overigens niet sporten te zijn, je kan ook:

  • Een blokje om met de hond
  • De fiets nemen in plaats van de auto
  • De trap in plaats van de lift
  • Lopend je pauze doorbrengen in plaats van zittend

Heb je hier echt geen tijd voor? Met dit programma heb je iedere dag maar 4 minuten nodig om fit te blijven.

BESTE tip voor slaapproblemen oplossen

7 stappen methodeTot slot wil ik je nog mijn beste tip geven om je slaapproblemen ook voor lange termijn op te lossen.

Dit kan je namelijk het beste doen door het boek Perfect Slapen in 7 Stappen te lezen en toe te passen.

In dit boek staat nog veel meer praktische achtergrond informatie over slecht slapen.

Je gaat aan de hand van de 7 stappen actief aan de slag om je slaapproblemen aan te pakken.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.