Heb jij 1 van deze 6 slaapstoornissen? Ontdek wat je er aan kan doen

geplaatst in: Slaapstoornissen | 0

slaapstoornisMisschien slaap je slecht en vraag je je af of je een slaapstoornis hebt.

Of je vind het lastig om in te slapen en je wilt weten wat je er aan kan doen.

In dit artikel vind je alles over slaapstoornissen en waar je een slaapstoornis aan kan herkennen.

Het opvallende is dat de wetenschap er nog niet helemaal over uit is waar slapen nou precies goed voor is.

Voor je spieren hoef je het niet te doen en ook je hartslag en ademhaling gaan gewoon door. Ook je bewustzijn blijft intact.

De aanname is dat je slaapt omdat je lichaam en dan vooral de hersenen zich moeten herstellen.

Lees snel verder als je alles wilt weten over een slaapstoornis en wat je er aan kan doen.

Wanneer heb je last van een slaapstoornis?

Je hebt vooral slaap nodig omdat je anders concentratieproblemen krijgt en niet goed meer kunt nadenken.

Als je te weinig slaap krijgt kun je zelfs gaan hallucineren.

Bij ouderen komt het vaak voor dat ze nog gewend zijn aan hun oude slaapritme, terwijl de behoefte veranderd is.

Daardoor ervaren zij relatief vaak slaapproblemen. Meestal komt dit doordat ook hun manier van leven is veranderd, zij het heel geleidelijk.

Verschillende soorten slaapstoornissen

Binnen een zestal hoofdgroepen zijn momenteel zo’n 80 verschillende slaapstoornissen te benoemen.

Ik ga deze 80 slaapstoornissen niet allemaal met je behandelen, sommigen daarvan lijken ook veel op elkaar.

Dit zijn de 6 hoofdgroepen van de slaapstoornissen:

  1. Slapeloosheid (ook wel Insomnie genoemd)
  2. Ademhalingsstoornissen die met slapen te maken hebben (o.a. slaapapneu)
  3. Overmatige slaperigheid overdag (Hypersomnie)
  4. Een ontregeld biologische klok (Circadiane ritmeslaapstoornissen)
  5. Opvallend gedrag tijdens het slapen (Parasomnieën)
  6. Bewegingsstoornissen die met slapen te maken hebben

Hieronder zal ik deze 6 groepen 1 voor 1 met je doornemen. Ik zal proberen zo veel mogelijk begrijpbare taal te gebruiken, maar soms is het goed om ook de medische term te weten van een slaapstoornis.

erg moe

1. Slapeloosheid (Insomnie)

De slaapstoornis slapeloosheid komt het meeste van alle slaapstoornissen voor.

Dit is wat je ervaart als je last hebt van slapeloosheid:

  • Het ’s avonds lastig vinden om in te slapen
  • ’s Nachts herhaaldelijk wakker worden
  • ’s Ochtends veel te vroeg wakker
  • Niet meer kunnen inslapen nadat je tussendoor of veel te vroeg wakker bent geworden

Vaak weet je van jezelf wel hoe het komt dat je last hebt van slapeloosheid.

Heel vaak heb je het op die momenten overdag te druk en ervaar je veel stress. Voor de meeste is mensen is dit slechts een periode waar op den duur ook weer een eind aan komt.

Je hebt echt chronische slapeloosheid als je drie maanden of langer minstens drie nachten in de week last hebt van slaapproblemen.

Deze slaapstoornis kan er voor zorgen dat je overdag moeite hebt met concentreren, je duf en vermoeid voelt, neerslachtig voelt en last hebt van hoofd- en spierpijn.

2. Ademhalingsstoornissen tijdens het slapen

Als je spreekt over een slaapstoornis die met de ademhaling te maken heeft, dan lukt het niet meer om goed adem te halen tijdens het slapen.

De slaapstoornis die in dit segment het meest voorkomt is slaapapneu.

Hieraan kun je zien of iemand slaapapneu heeft:

  • Als je overdag heel vaak heel erg moe bent
  • Als je ’s nachts heel lang en diep snurkt

Professionals spreken van een slaapapneu als iemand iedere nacht minstens 20 maal 10 seconden ophoud met ademen.

Want dat is wat een slaapapneu doet; Je stop voor een korte tijd met ademen. Overigens hoef je niet bang te zijn om te stikken want je wordt er automatisch wakker van, ook al merk je dat zelf niet altijd.

Dit zorgt er op zijn beurt wel weer voor dat je niet uitgerust opstaat.

Gevolgen slaapapneu

vrouw hoofdpijnJe slaapt door het steeds (onbewust) wakker worden niet diep genoeg en rust daardoor niet genoeg uit. Hierdoor kun je overdag een kompleet wrak worden:

  • Je voelt je moe
  • Hebt moeite met concentreren
  • Last van hoofdpijn
  • Gaat je anders gedragen
  • En je kan er depressief van worden

Je kan slaapapneu krijgen doordat je spieren slapper zijn geworden waardoor je luchtwegen (gedeeltelijk) geblokkeerd worden door onder andere de tong en het weefsel in je keel.

Ook kan het zijn dat je hersenen niet meer doorgeven dat je moet ademhalen.

Wat ik er bij wil vermelden is dat mensen met overgewicht sneller last kunnen krijgen van slaapapneu. Dit is dus iets om rekening mee te houden.

Behandelingen slaapapneu

Er zijn verschillende behandelingen voor slaapapneu mogelijk.

Hierbij kun je denken aan een zogenaamd CPAP masker maar ook een operatie behoord tot de mogelijkheden.

Een dergelijk CPAP masker zorgt er voor dat je keel open blijft staan waarvoor een bepaalde luchtdruk wordt gebruikt.

Het is in feite een ondersteuning bij het ademen.

Daarnaast kun je denken aan het sterk minderen of zelfs helemaal stoppen met het drinken van alcohol en stoppen met roken. Dit kan de klachten namelijk sterk doen afnemen.

3. Overmatige slaperigheid overdag (Hypersomnie)

Als je overdag telkens heel erg moe bent en op bijna elk moment wel in slaap zou kunne vallen, dan heb je last van de slaapstoornis hypersomnie.

Let wel, hier heb je dan last van terwijl je ’s nachts wel gewoon goed en voldoende slaapt!

Hoe moe je overdag bent of voelt kan variëren, hierbij enkele voorbeelden:

  • Je kunt je lichtelijk moe voelen na het middageten
  • Je valt zomaar in slaap tijdens een vergadering op je werk

in slaap vallen

Op de automatische piloot verder

Als je veel last hebt van hypersomnie, kan het zijn dat je op de automatische piloot dingen gaat doen.

Terwijl je een slaapaanval hebt ga je dan gewoon door met dingen waar je mee bezig was zonder dat je daar achteraf iets van kan herinneren.

Je hoort wel eens van mensen die bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur zijn en zich niet meer kunnen herinneren dat ze over een bepaalde weg zijn gereden. Ze werden op een bepaald moment wakker en waren ineens op een andere plek.

Om de slaapstoornis Hypersomnie als diagnose  te krijgen, moet je er minimaal 3 maanden last van hebben.

Je kunt het tijdelijk wat minder erg maken door overdag korte momenten te slapen.

Voorbeeld van hypersomnie – Narcolepsie

kataplexieOm je een voorbeeld te geven van hypersomnie wil ik je kort wat vertellen over de aandoening narcolepsie.

Je kun dan heel onverwacht een slaapaanval krijgen waar je niets tegen kan doen.

Vaak gebeurd dit op een moment dat je heel gespannen bent of juist als je iets als heel saai ervaart.

Iemand die narcolepsie heeft, heeft vaak ook last van kataplexie. Hierbij gaan op een onverwacht moment je spieren ineens verslappen.

Dit gebeurd vaak als er emoties vrij komen – blijdschap, verdriet, boosheid – waardoor men zich opwind.

Je valt dan ineens slap neer en hebt geen controle meer over je spieren.

Dit kan een paar seconden tot soms een minuut duren. Je kan dan niet praten, maar je weet wel wat er om je heen gebeurd en je blijft ook gewoon adem halen.

Oplossingen voor narcolepsie

Je kunt niet van narcolepsie genezen, maar je kunt het wel afzwakken met medicijnen.

Daarnaast is het heel belangrijk dat je op vaste tijden gaat slapen en weer wakker wordt. Als je er last van hebt, dan wordt dit vaak zichtbaar als je ongeveer 15 jaar tot 25 jaar bent.

Iedereen kan narcolepsie krijgen, maar je kan het ook krijgen omdat het in de familie voorkomt.

Men denkt dat narcolepsie wordt veroorzaakt doordat de hersenen beschadigd zijn, en dan met name de amygdala (deel in de hersenen dat invloed heeft op het aansturen en verwerken verschillende emoties).

Om veel problemen vóór te zijn is het belangrijk dat je een officiële diagnose van narcolepsie krijgt.

Je kunt dan namelijk beter anticiperen op sociale moeilijkheden die hierdoor op school kunnen voorkomen, of op je werk.

4. Een ontregeld biologische klok (Circadiane ritmeslaapstoornissen)

Iedereen heeft ene biologische klok die er voor zorgt dat je lichaam weet wanneer het dag en nacht is en wat er dan moet gebeuren.

Meestal slapen we ’s nachts en je lichaam weet dan dat het in de rust-stand moet.

Als je biologische klok ontregeld is, dan spreek je ook wel .

Dit is wat er gebeurd als je van deze slaapstoornis last hebt:

  • Als je wilt of moet slapen kun je niet slapen
  • Als je wakker wilt of moet blijven heb je sterk de neiging in slaap te vallen

Het Vertraagde Slaapfase syndroom

laat slapenHet vertraagde slaapfase syndroom (DSPS genoemd) is een voorbeeld van een circadiaanse ritme slaapstoornis.

Je valt dan heel erg laat in slaap waarbij in feite dus je biologische klok naar voren is verschoven.

Verder slaap je goed als je hier last van hebt, alleen erg kort doordat je de volgende ochtend meestal wel weer op tijd staat.

Je kunt je wel voorstellen dat je op den duur een slaaptekort opbouwt die voor veel problemen kan zorgen.

Het Vervroegde Slaapfase syndroom

Er is ook nog de tegenhanger van DSPS en dat is ASPS.

Je hebt dan al heel vroeg op de avond de neiging om te gaan slapen en je wordt ook weer heel vroeg wakker. Er zijn meer mensen die last hebben van DSPS dan van ASPS.

De reden dat je last hebt van één van beide aandoeningen kan eenvoudig liggen in het feit dat je gewoon altijd laat naar bed gaat en laat op staat.

Op den duur gaat je biologische klok hiermee gelijk lopen omdat je ook op andere momenten blootgesteld wordt aan donker en aan licht.

Daarnaast kan ook het blauwe licht van beeldschermen effect hebben op je biologische klok.

Ook erfelijkheid is bij deze slaapstoornis niet uitgesloten.

5. Opvallend gedrag tijdens het slapen (Parasomnieën)

Als je rare dingen gaat doen tijdens het slapen (gek slaapgedrag) dan heb je het over parasomnie.

Dit is een slaapstoornis waaronder andere slaapstoornissen vallen, zoals:

  • Slaapwandelen (somnambulisme)
  • Gedragsstoornis tijdens je REM-slaap
  • Angstaanvallen in de nacht (pavor nocturnus)
  • Momenten dat je slaapdronken bent

Als je last hebt van een dergelijke slaapstoornis dan lijkt het net of je heel goed weet wat je aan het doen bent. In werkelijkheid gebeurd alles wat je doet onbewust en heb je er geen controle over.

6. Bewegingsstoornissen tijdens het slapen

Er zijn bepaalde ongecontroleerde bewegingen die je tijdens je slaap kan maken en vallen onder slaapgerelateerde bewegingsstoornissen.

Je kunt hierbij denken aan:

  • Knarsetanden
  • Ritmische beweging
  • Wiegende bewegingen

Een voorbeeld van een dergelijke slaapstoornis is het rusteloze benen syndroom, ook wel Restless Legs syndrome genoemd, RLS.

Je benen blijven dan bewegen omdat ze een soort van prikkelend gevoel hebben dat niet als prettig wordt ervaren.

Om de diagnose te krijgen van een bewegingsstoornis tijdens het slapen moeten er de volgende zaken aan de hand zijn:

  • Of je kunt er overdag niet normaal door functioneren
  • Of je slaap slecht doordat je last hebt van de bewegingen

Slaapstoornis niet overhaast vaststellen

Denk niet gelijk dat als je vaak moe bent dat je te maken hebt met een slaapstoornis.

Het kan zomaar zijn dat je gewoon meer slaap nodig hebt dan je dacht, of juist minder (bij het ouder worden bijvoorbeeld).

Kijk daarom goed naar wat precies de oorzaak is van het moe-zijn.

Om beter te leren slapen kun je ook de Perfect Slapen in 7 Stappen methode gebruiken. 

Hierbij ga je actief aan de slag met je slaapproblemen. 

Je leert wat je moet doen in welke situatie zodat je weer controle krijgt over je nachtrust. 

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.