Waarom je last hebt van Slecht Slapen in de Overgang + Oplossing!

geplaatst in: Slaaptips | 0

slecht slapen in de overgangAls je last hebt van slecht slapen in de overgang, dan ben je niet de enige.

Er zijn veel vrouwen die in deze periode last hebben van problemen met slapen.

Denk hierbij aan nachtzweten en moeilijk in slaap kunnen komen.

In dit artikel ga ik de oorzaken van slecht slapen in de overgang met je bespreken.

Ook zal ik je laten zien wat je er aan kan doen, want het hoeft allemaal niet zo moedeloos te zijn, gelukkig.

Lees dus snel verder als je van je lastige slaap perikelen af wilt komen.

Eerste tekenen van de overgang

eierstokkenMisschien twijfel je van jezelf of je wel in de overgang zit of dat jouw slaapklachten ergens anders door komen.

Als je in de overgang komt, dan vinden er voornamelijk veranderingen op hormonaal niveau plaats in je lichaam.

Je eierstokken stoppen dan met het produceren van de hormonen progesteron en oestrogeen.

Ook heb je geen menstruatie meer.

Dit is niets geks, het hoort bij het ouder worden van jou als vrouw.

Het geeft aan dat je je niet meer kan voortplanten als dit eenmaal heeft plaats gevonden.

Wanneer begint het?

De overgang begint niet op een bepaalde leeftijd. Per vrouw verschilt het moment waarop het plaats vind.

Vaak ga je het merken als je zo rond de 40 jaar oud bent.

Je menstruatie wordt dan onregelmatig en ook kan je slaapproblemen krijgen.

Er zijn ook vrouwen die hier al last van krijgen als ze 30 zijn, hier is dus geen pijl op te trekken.

Direct van je overgangsklachten af zijn? Download hier ‘Overwin Je Overgang’ >>

Slecht slapen in de overgang

Er zijn grofweg drie slaapproblemen tijdens de overgang die het meeste voorkomen:

  • Niet kunnen slapen
  • Overgangsklachten van vermoeidheid
  • Nachtzweten, dit is heel veel zweten gedurende de nacht

Slecht slapen door de overgang

Een vrouw met stressVeel vrouwen die in de overgang zitten hebben last van slapeloosheid.

Uit een onderzoek is naar voren gekomen dat dit tot wel 50% van de vrouwen in de overgang betreft.

De gevolgen hiervan zijn niet mis, en kunnen de overgang tot een hele zware periode in hun leven maken:

  • Stress
  • Depressief worden
  • Opbouw van spanningen
  • Ontwikkelingen van angsten

Deze bizar hoge aantallen zorgen er voor dat vrouwen een veel hogere kans hebben van wel 2 tot 4 keer méér dan gebruikelijk op slecht slapen in de overgang.

Waar je het aan kan merken

De symptomen hiervan zijn dat je ineens heel erg gaat zweten midden in de nacht (nachtzweten), dat je ineens midden in de nacht wakker wordt en dat je heel vreemd kan dromen.

Dit kan al grotendeels voorkomen worden door de omstandigheden waarin je slaapt, dit wordt ook wel de slaaphygiëne genoemd.

Je kan daarbij denken aan:

  • Geen geluidsoverlast
  • Een goed matras en dekbed
  • Geen afleiding van lichtbronnen
  • Vast ritueel voor het slapen gaan
  • Goede ventilatie in de slaapkamer
  • De juiste temperatuur van de slaapkamer

Als je dit op orde hebt in je slaapkamer, kan slecht slapen door de overgang flink gereduceerd worden. 

Overgangsklachten van vermoeidheid

Als je overdag niet kan doen wat je wilt doen vanwege vermoeidheid, dan is dat heel frustrerend.

Veel vrouwen in de overgang geven aan overgangsklachten van vermoeidheid te hebben.

Ze hebben nergens zin in, zijn lusteloos en de vermoeidheid houd lange tijd aan.

Dit kan zowel in de sociale omgang met anderen en in het werkzame leven grote gevolgen hebben. De kwaliteit van het leven gaat er sterk door achteruit.

Vrouwen die hier last van hebben geven ook aan snel prikkelbaar te zijn.

Daarnaast vinden ze het lastig om zich goed te kunnen concentreren.

Bloem op een buik

Oplossingen voor vermoeidheid

De oplossing hiervoor ligt in het vinden van rustmomenten.

Luister naar je lichaam en ga niet door tot je er bij neervalt, want dan ben je nog veel verder van huis.

Realiseer je dat dit slechts een periode is en dat er ook weer een tijd komt dat je je energie terug hebt.

Dit zijn de punten waar je extra aandacht aan kunt schenken:

  • Een gezond dieet
  • Voldoende beweging
  • Positieve gedachtengang

Als je dit kan realiseren zullen de overgangsklachten van vermoeidheid sterk verminderen.

Slaapproblemen in de overgang door Nachtzweten

Poppetje dat zweetVrouwen in de overgang hebben vaak last van nachtzweten.

Omdat de samenstelling van de hormonen in je lichaam aan het veranderen is, weet je hoofd niet meer goed welke temperatuur het buiten het lichaam is.

Tussen je oren wordt dan geregistreerd dat het buiten het lichaam behoorlijk warm is waardoor het denkt dat het moet afkoelen.

Dit doet je lichaam door te gaan zweten.

Het is niet ongezond en het kan ook geen kwaad, maar irritant is het natuurlijk wel als je telkens badend in het zweet wakker wordt.

Oplossingen voor nachtzweten

Je kan dit voor een deel oplossen door de temperatuur in je slaapkamer laag te houden.

Dit kan bijvoorbeeld met een geluidsarme ventilator.

De pyjama die je draagt kan het beste van katoen zijn gemaakt vanwege de ventilerende eigenschappen.

Ook een matras dat goed ventileert is hierbij sterk aan te raden. Denk hierbij met name aan matrassen met pocketvering, die hebben hele goede eigenschappen als het om ventilatie gaat.

Direct van je overgangsklachten af zijn? Download hier ‘Overwin Je Overgang’ >>

In welke van de 3 fasen van de overgang zit jij? 

Als je ongeveer 40 aar oud bent, kan je last krijgen van slaapproblemen. 

In veel gevallen kenmerkt dit de eerste fase van de overgang, welke ook wel de pre-menopauze wordt genoemd. 

Daarna volgen er twee andere fasen die je doorloopt in de overgang: 

  1. Pre-menopauze
  2. Menopauze
  3. Post-menopauze

Overgangsfase 1: Pre-menopauze

In deze fase heb je het meeste last van de aanpassingen die in je hormoonhuishouding plaats vinden. 

Er wordt dan toegewerkt naar het moment dat je voor het laatst menstrueert. 

Dit kan heel geleidelijk gaan, waardoor je er in het begin nauwelijks iets van merkt, maar het kan ook ineens heftig aanwezig zijn. 

Dit zijn de symptomen van de pre-menopauze:

  • Je krijgt last van opvliegers
  • Je ondervind slaapproblemen
  • Je vagina begint droog aan te voelen 
  • Je menstruatie veranderd; het wordt intenser, vlakt af, vaker, minder vaak, etc

Dit zijn allemaal gevolgen van de veranderingen in de aanmaak van de hormonen door de eierstokken. 

De menopauze zelf komt steeds dichterbij naarmate je meer last krijgt van deze symptomen. 

Dat vrouwen in de pre overgang slecht slapen is dus één van de symptomen. 

Overgangsfase 2: Menopauze

Een maandverbandIn de pre-menopauze heb je heftigste ervaringen met de overgang. 

De menopauze zelf zal je vooral bijblijven omdat je je laatste menstruatie van je leven hebt. 

Op het moment zelf weet je dat niet, maar dat besef je pas als er daarna geen menstruaties meer komen.

Je bent pas echt door de menopauze heen als je 365 dagen niet meer hebt gemenstrueerd. 

Overgangsfase 3: Post-menopauze

Er worden door de eierstokken geen hormonen meer aangemaakt.

Je hebt de menopauze achter de rug maar je lichaam moet hier in deze fase nog aan wennen. 

Daarom zijn de symptomen van de menopauze nog niet helemaal achterwege; maar ze zullen wel in steeds mindere mate voorkomen. 

Hoe lang iedere fase duurt, is bij iedere vrouw verschillend. 

Het is dus zaak om je er zo goed mogelijk doorheen te helpen. 

Direct van je overgangsklachten af zijn? Download hier ‘Overwin Je Overgang’ >>

De veranderingen binnen je hormoonhuishouding

De veranderingen die tijdens de overgang binnen je hormoonhuishouding plaats vinden hebben ook grote invloed op je slaap.

Er zijn daarbij 2 hormonen die hierin een grote rol spelen.

Effect van Progesteron op je slaap

Vrouwen hebben in verhouding met mannen veel van het hormoon pregesteron in hun lichaam. 

Als je zwanger bent wordt dit hormoon met name geproduceerd door de placenta, maar ook als je menstrueert. 

Het hormoon heeft veel invloed op je slaap. 

Het zorgt er voor dat je in slaap valt, mits het hormoon op het juiste niveau zit.

Ook heeft dit hormoon invloed op het stabiliseren van je ademhaling, wat een belangrijk onderdeel van in slaap komen is. 

Vrouw aan het slapen

Effect van Oestrogeen op je slaap

Door dit hormoon ga je ook daadwerkelijk diep slapen. Daardoor doorloop je alle stadia van de slaapcyclus en rust je optimaal uit. 

He wordt er minder snel wakker door en ook slaap je er langer door. 

Al met al is oestrogeen een belangrijke factor voor een goede nachtrust. 

Het is dus ook niet verwonderlijk dat de overgang en slaapproblemen vaak samengaan. 

Gevolgen voor slecht slapen in de overgang

Als deze beide hormonen in een veel mindere mate in je lichaam aanwezig zijn, wordt je ’s nachts veel vaker wakker. 

Daarnaast kan je je benauwd voelen kortademig zijn. 

Het nachtzweten en de (nachtelijke) opvliegers worden veroorzaakt doordat het hormoon oestrogeen de warmte van je lichaam reguleert. 

Als dat niet meer goed gebeurd, weet je lichaam niet meer goed wanneer het nou juist warm of koud is. 

Verder zijn er nog andere hormonen die met een goede nachtrust te maken hebben: 

  • Melatonine
  • Cortisol
  • Testosteron

Laten oestrogeen en progesteron nou ook de aanmaak van deze hormonen beïnvloeden en je krijgt een dubbele dosis verstoring van je slaapkwaliteit. 

Zo wordt steeds duidelijker wat de oorzaken van slecht slapen in de overgang zijn. 

Andere symptomen naast slapeloosheid in de overgang

Er zijn nog veel meer symptomen naast slapeloosheid in de overgang waaraan je kunt herkennen dat je er in zit. 

Ik heb ze hieronder voor je op een rij gezet zodat je weet waar je aan toe bent en de veranderingen in je lichaam een plaats kan geven.

Voorbeelden van overgangsklachten:

  • Angsten
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaar
  • Nachtzweten
  • Depressiviteit
  • Libido afname
  • Uitvallend haar
  • Duizelig voelen
  • Paniekaanvallen
  • Slaapproblemen
  • Snellere hartslag
  • Andere lichaamsgeur
  • Aankomen in gewicht
  • Ontregelde menstruatie
  • Concentratieproblemen
  • Ontregelde stofwissleing
  • Plas niet op kunnen houden
  • Wisselingen van je stemming
  • Andere toonhoogte van de stem
  • Gewrichten die pijnlijk aanvoelen
  • Verlies van (korte termijn) geheugen

Oplossing voor slapeloosheid in de overgang 

Cover overwin je overgangAls je last hebt van bovenstaande overgangsklachten, dan is het fijn om te begrijpen hoe dit werkt. 

Daarnaast zou het nog mooier zijn als je niet alleen een oplossing voor slapeloosheid in de overgang vind, maar je hele overgang makkelijker kan maken.

Wat dat betreft kan ik het boek ‘Overwin je overgang‘ van harte aanraden.

Hierin ontdek je precies wat er allemaal in je lichaam plaats vindt tijdens de overgang en hoe je hier het beste op kan reageren.

Zo weet je precies waar jij in de verschillende overgangsfasen zit en wat je kan verwachten.

Een echt handboek met allerlei praktische tips en adviezen.

En met de niet-goed-geld-terug garantie loop je geen enkel risico.

Overwin Je Overgang Bekijken  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.