8 Tips om snel in slaap te vallen

geplaatst in: Slaaptips | 0

snel in slaap vallenHeb je op dit moment moeite met snel in slaap vallen? Of heb je hier de laatste nachten mee lopen strijden?

Lees dan vooral verder want in dit artikel ga ik je een behoorlijk aantal tips geven waarmee je snel in slaap vallen kan.

Sommige tips moet je overdag al opvolgen om ’s avonds beter te kunnen slapen.

Andere tips zijn direct van toepassing als je op dit moment naar het plafond aan het staren bent.

Ik weet uit ervaring hoe gefrustreerd je je voelt, ik heb het zelf ook zo vaak meegemaakt.

Het irritante is dat het op je zenuwen kan gaan werken wat het inslapen nog moeilijker maakt.

Met onderstaande lijst kun je de tip er uit halen die het beste bij je past.

Ik ben er van overtuigd dat je nog maar een moment verwijderd bent van een goede nachtrust, lees dus snel verder!

Hoe moeilijk snel in slaap vallen kan zijn

Je hebt van die momenten dat je maar blijft woelen en zonder resultaat probeert in te slapen. Snel in slaap vallen lijkt dan een utopie.

De minuten en soms zelfs de uren kunnen dan langzaam op je wekker wegtikken. Je voelt je machteloos, gefrustreerd en vaak ook zwaar geïrriteerd.

Maar het is niet alleen het ongemak van het moment zelf, de gevolgen van de dag erop kunnen nog veel groter zijn en voor veel meer moeiten zorgen:

  • Je voelt je futloos
  • Je kunt je niet concentreren
  • Je krijgt helemaal niets gedaan terwijl er zoveel (belangrijk) werk ligt
  • Je wordt er op den duur letterlijk ziek van omdat je weerstand enorm is afgenomen

Maar wanhoop niet, want de redding is nabij.

Er zijn een aantal dingen die je kan doen waardoor sneller in slaap vallen erg eenvoudig wordt. Sommige tips kunnen er misschien erg simpel uitzien dat je je afvraagt of ze wel werken.

Ik kan je vertellen; Dat doen ze.

Dus geef het in ieder geval een kans. Het kan zomaar de tip zijn die jouw je leven weer terug geeft!

vrouw slapen

Tip 1: Probeer wakker te blijven i.p.v snel in slaap vallen

Misschien heb je dit trucje wel eens gebruikt voor andere situaties. Het gaat er om dat je de psychologie helemaal omdraait.

Dit kan echt goed werken omdat je iets doet wat je hersenen helemaal niet verwachten en daardoor misleid worden.

Er is zelfs onderzoek gedaan naar deze methode van sneller in slaap vallen.

In dit onderzoek moesten 2 groepen mensen naar bed toe gaan:

  • De eerste groep moest koste wat het kost proberen wakker te blijven
  • De tweede groep moest snel in slaap vallen

Het grappige was dat de eerste groep niet alleen eerder sliepen, maar zich ook prettiger voelden op het moment dat het onderzoek werd uitgevoerd.

Tip 2: Richt je slaapkamer in op snel in slaap vallen

Het is misschien een rare gedachte, maar soms zijn slaapkamers totaal niet ingericht op snel in slaap vallen.

Toch is dat niet zo gek want als je de slaapkamer van nu vergelijkt met die van vroeger, dan zijn er heel wat apparaten in sommige slaapkamers komen te staan.

wekker roodHierbij moet je denken aan apparaten die licht geven en geluid maken:

  • Een lichtgevende wekker kun je omdraaien of afdekken, zolang je het alarm de volgende ochtend maar kan horen
  • Doe apparaten die een standby lampje hebben helemaal uit, haal desnoods de stekker uit het stopcontact
  • Als je nog andere apparaten hebt die licht en geluid maken zoals bijvoorbeeld opladers, zet die dan op een andere plek neer, zolang het maar niet je slaapkamer is

Vooral wekkers kunnen je ’s nachts echt kwellen. Je gaat je bijvoorbeeld druk maken vanwege de tijd die je ziet staan of ziet wegtikken, of je wordt helemaal gek van het licht dat het ding afgeeft.

Opladers kunnen daarbij heel irritant zoemen.

Vergeet natuurlijk ook je smartphone niet. Het beste neem je hem niet mee naar je slaapkamer, maar als je er echt verslaafd aan bent, doe hem dan uit als je gaat slapen.

Niet alleen voor het licht en geluid dat’ie kan maken, maar ook voor de straling die een goede nachtrust in de weg kan staan.

Tip 3: Zorg voor de juiste temperatuur

Voor snel in slaap vallen moet je lichaam de kans krijgen om af te koelen.

In een te warme slaapkamer lukt dit natuurlijk niet.

Een goede slaapkamer temperatuur is rond de 18 graden, het lastige is alleen dat de thermostaat vaak in de woonkamer hangt.

Het kan dus zomaar zijn dat het in je slaapkamer warmer of koeler is dan waar de thermostaat op staat.

Omdat je ook frisse lucht in de slaapkamer moet hebben voor een goede nachtrust is het raadzaam om je slaapkamerraam een stukje open te zetten.

Een goede luchtvochtigheid in je slaapkamer is 65%.

Als je niet voor de vogels wilt stoken zet je je verwarming uit en reguleer je de temperatuur van je lichaam met een extra deken of dikkere pyjama.

Mocht je het dan te warm krijgen ’s nachts, kun je deze altijd uit doen.

extra deken

Tip 4: Ademhalingsoefening om Binnen 1 Minuut te slapen

Dat is wel heel erg snel in slaap vallen, binnen 1 minuut!

Het kan als je de ademhalingstechniek volgt van dr. Andrew Weil. Met zijn beroemde 4-7-8 methode heeft deze Harvard student en succesvolle auteur een manier gevonden om supersnel lekker te slapen.

Door de ademhalingstechniek toe te passen komt je lichaam in de ruststand waardoor je geest volgt en je dus sneller in slaap vallen kan.

Dit zijn de stappen voor deze techniek:

  1. Duw het puntje van je tong tegen de achterkant van je voortanden, precies op het randje waar je tandvlees begint
  2. Hou je tong daar de hele tijd tijdens de oefening
  3. Adem nu 4 seconden lang diep door je neus naar binnen
  4. Hou je adem vervolgens 7 seconden vast (niet in- of uitademen)
  5. Adem nu 8 seconden lang achter elkaar uit door je mond
  6. Herhaal deze oefening nu vier keer achter elkaar

Bekijk ook onderstaande video waarin dr. Weil zelf uitlegt hoe het werkt:

Tip 5: Gebruik lavendel voor snel in slaap vallen

Behalve dat lavendel heel erg lekker kan ruiken heeft het nog een goede eigenschap.

Je kunt er namelijk ook heel erg lekker van slapen.

In 2005 is er een wetenschappelijk onderzoek geweest waarmee aangetoond werd dat een groepje mensen die aan lavendel roken een beter nachtrust hadden. Ze sliepen dieper en de dag er op waren deze mensen energieker.

Deze mensen roken 2 minuten achter elkaar aan de lavendel, namen 10 minuten rust en roken dan weer 2 minuten achter elkaar aan de lavendel.

Dit deden ze in totaal 3 keer om de genoemde resultaten te krijgen.

Het proberen waard lijkt me!

Tip 6: Verwen jezelf met een luxe vakantie (zonder kosten)

Voor de uitvoering van deze tip hoef je geen tickets te boeken of je koffers te pakken.

Je kunt namelijk snel in slaap vallen door enkel te denken aan de luxe vakantie waar je van droomt.

Denk in details, bedenk bijvoorbeeld precies:

  • Wat je gaat doen
  • Hoe het er uit zal zien
  • Welke geuren je zal ruiken
  • Welke mensen je gaat ontmoeten

Wat je eigenlijk doet is je gedachten verzetten. Je vergeet de stress van het niet kunnen slapen en zet negatieve gedachten om in positieve gedachten.

Je moet dit wel een beetje oefen om het goed te kunnen. Je zult namelijk merken dat je al snel weer afgeleid wordt door andere gedachten of de wekker (Wegstoppen dat ding!)

Tip 7: Begin je nachtrust NIET met stilte

muziek op bedDe meeste mensen denken dat het helemaal stil moet zijn om goed in te kunnen slapen.

Je zou sneller in slaap vallen doordat je geen geluid hoort.

Het ligt toch iets gecompliceerder. Onderzoeken hebben aangetoond dat muziek met een ritme van 60 tot 80 beats per minuut er voor zorgt dat je snelle slapen gaat.

Dit is een behoorlijk langzaam ritme waarbij je moet denken aan klassieke muziek of andere rustige muzieksoorten.

Naast een betere nachtrust kan dit soort muziek er ook voor zorgen dat klachten zoals depressies afnemen.

Tip 8: Pak je slaapproblemen SERIEUS aan met deze 7 stappen

Als je het idee hebt dat snel in slaap vallen bij jou een structureel probleem is, dan moet je verder kijken dan tips voor de korte termijn.

Het is dan echt zaak om je slaapproblemen bij de wortel aan te pakken.

Vaak zie je die bij jezelf niet zo snel, en mocht dat wel zo zijn dan is het lastig om het in je eentje op te lossen.

Daarvoor is er de Perfect Slapen in 7 Stappen methode.

Hiermee ga je er achter komen waardoor snel in slaap vallen bij jou niet lukt en wat daar de oplossing voor is.

Iedere persoon zit anders in elkaar dus het is van belang dat je er achter komt waar bij jou de schoen wringt.

Klik op de link hieronder om te direct zien wat de 7 Stappen Methode inhoud.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.