7 Tips waardoor slecht slapen tijdens je zwangerschap verleden tijd is

geplaatst in: Slaaptips | 0

zwanger en slecht slapenVoor veel vrouwen is het een onlosmakelijke combinatie: Zwanger en slecht slapen.

Dit kan allerlei redenen hebben, bijvoorbeeld omdat je maar blijft malen over hoe het straks allemaal zal gaan als de baby er is.

Of alles wel goed zal komen met de bevalling…

Het is natuurlijk ook een spannende tijd en je wilt je er zo goed mogelijk op voorbereiden.

Je hebt je slaap echter wel heel hard nodig, want anders ga je het niet volhouden.

En ook die gedachte kan weer leiden tot nadenken en wakker liggen. Je komt in een neerwaartse spiraal terecht!

In dit artikel ga ik je tips geven over hoe je beter kan slapen tijdens je zwangerschap.

Wakker liggen vanwege piekeren en door lichamelijke ongemakken zal straks verleden tijd zijn!

Zwanger en slecht slapen óók niet goed voor baby

zwangere vrouwKijk, voor jezelf is het minder prettig als je zwanger bent en slecht slaapt.

Je bent wat humeurig en je hebt niet zoveel energie als anders.

Op zich is dat nog wel te overzien, je bent immers een sterke vrouw?

Dit wordt echter anders als je helemaal niet meer kan functioneren. Dan wordt je zwangerschap een periode van alleen maar ongemakken en doorbijten.

Om over de gezondheid van de baby nog maar te zwijgen.

In dit onderzoek komt naar voren dat als je slecht slaapt, je ook minder weerbaar bent voor ziekten. Natuurlijk heeft dit ook effect op de baby die je in je draagt.

Want die ‘leeft’ van jouw lichaam, die krijgt alles mee wat er in en met jouw lichaam gebeurd.

Slecht slapen kan dus ook invloed hebben op de gezondheid van je baby, en dat wil je natuurlijk ten alle tijde voorkomen.

HEt is natuurlijk niet zo dat je na een nacht of twee wat minder slaap direct ziek zal worden.

Maar als je structureel slecht slaap tijdens de zwangerschap dan is het heel verstandig om hier aandacht aan te gaan schenken.

Ook voor jezelf!

Niet kunnen slapen zwanger symptoom

De symptomen die er voor kunnen zorgen dat je ’s nachts niet kan slapen tijdens je zwangerschap kunnen de volgende zijn:

  • Misselijkheid
  • Vaak moeten plassen
  • Wakker liggen vanwege piekeren
  • Niet goed ademen tijdens het slapen
  • Geen goede slaaphouding kunnen vinden
  • Last van maagzuur of een brandend gevoel

Aan de hand van deze symptomen heb ik een aantal zwanger slapen tips voor je beschreven waardoor zwanger en slecht slapen niet meer persé samen hoeven te gaan. 

Bekijk ook het boek Perfect Slapen in 7 stappen, hierin lees je alles over beter leren slapen

7 Tips voor zwanger slapen

Zwanger en slapen is een combinatie die je in de vingers moet zien te krijgen om je zwangerschap een periode te laten zijn waar je met plezier op terug kijkt.

Daarom heb ik hieronder een aantal tips voor je beschreven die je daarbij gaan helpen.

Het is niet zo dat iedere tip bij iedere zwangere vrouw helpt.

Dat ligt aan je eigen persoonlijke situatie en waar jij je prettig bij voelt.

Kies er dus de tip(s) uit die je het meeste aanstaan en ga daarmee aan de slag. Neem het wel serieus, want met een halve inzet krijg je ook halve resultaten.

Tip 1: Doe iedere avond hetzelfde

Een doucheVoordat je naar bed gaan is het slim om een ritueel te hebben.

Een vast ‘riedeltje’ wat je afloopt voor het slapen gaan.

Op den duur pakt je onderbewuste dit op als de serie van handelingen en belevingen die horen bij het naar bed gaan, en vooral bij het slapen gaan.

Je lichaam gaat dan bijna automatisch in de slaapstand, waardoor je veel minder moeite hoeft te doen om in slaap te komen.

Je kunt hierbij aan de volgende routine denken:

  1. Om 22:30 naar je slaapkamer gaan
  2. Spullen pakken om een warme douche te nemen
  3. Een warme douche nemen
  4. Tanden poetsen
  5. 15 minuten een boek lezen
  6. Nog even met je partner kletsen
  7. Slapen gaan

Tip 2: Maak je slaapkamer slaperig

Gebruik je slaapkamer alleen maar om in te slapen.

Dit zorgt er namelijk voor dat je ook niet meer aan andere dingen hoeft of kan denken, waardoor je sneller in slaap zult vallen.

Heb dit bijvoorbeeld NIET in je slaapkamer:

  • Een televisie
  • Een laptop
  • Je telefoon
  • Werkpapieren
  • Apparaten die veel licht geven

Misschien wordt je slaapkamer hier heel saai van, maar dat is juist de bedoeling.

Actieve dingen kun je beter in een andere ruimte doen (behalve seks, dit bevorderd ook je slaap). Je komt dan ook niet in de verleiding om direct iets te gaan doen als je even niet kan slapen.

Juist als je op zo’n moment een beeldscherm er bij pakt, brengt dit je gedachten op gang en wordt inslapen alleen maar lastiger.

Tip 3: Investeer in je slaapkamer

slaapkamer gordijnenIk ga je nu niet aanmoedigen om geld over de balk te smijten, je moet het echt zien als een investering.

Het is namelijk zo dat een donkere kamer veel bevorderlijker is voor je nachtrust.

Gordijnen die echt goed verduisteren zijn echter wel wat duurder dan de vaak dunnere gordijnen.

Laat dit je niet weerhouden om toch de juiste gordijnen te kopen, ik weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen.

Daarnaast is een goede ventilatie van de slaapkamer belangrijk.

Als je geen raam hebt die open kan, of niet goed open kan, zorg dan dat er eentje komt die dat wel kan.

Het liefst heb je een ventilatierooster dat altijd open kan blijven staan. Je bent dan niet afhankelijk van regen en het is ook niet inbraakgevoelig.

Daarnaast kun je hem zo ver open zetten als je zelf wilt.

Met het 7 Stappen Plan leer je stapsgewijs beter slapen >>

Tip 4: De juiste geur om beter te slapen

Als je zwanger bent is je reukvermogen ineens veel sterker.

Je vind bepaalde soorten eten ineens enorm stinken terwijl je er vóór je zwangerschap helemaal geen last van had.

Dit kan heel vervelend zijn, maar het kan ook in je voordeel werken.

Je kan namelijk bepaalde geuren gebruiken om beter door in slaap te komen. Denk bijvoorbeeld aan geurolie die je door middel van een oliebrander in je slaapkamer laat verspreiden.

De geuren die hierbij goed werken zijn:

  • Kamille
  • Lavendel
  • Oranjebloesem (Neroli)

Kies er de geur uit die je zelf het lekkerste vind ruiken. wees er wel van verzekerd dat er geen ongelukken kunnen gebeuren met het oliebrandertje!

Tip 5: De juiste slaaphouding aannemen

Vooral als je voor je zwangerschap gewend was om op je buik te slapen, zul je nu toch opnieuw je draai moeten vinden.

Je wilt natuurlijk niet de hele nacht liggen woelen…

De beste slaaphouding is op je linkerzij te gaan liggen.

De reden hiervoor is dat in die positie het bloed het beste door de placenta kan stromen, wat natuurlijk bevorderlijk is voor de gezondheid van de baby.

Daarnaast kunnen extra kussens je slaaphouding ook verbeteren:

  • Kussen tussen je benen waardoor je rug een betere houding krijgt
  • Kussen achter je rug waardoor je in dezelfde positie blijft slapen
  • Kussen in je armen waardoor je armen uit elkaar blijven en je makkelijker kan ademen

Ook hiervoor geldt; Test uit wat je zelf het meest prettig vind en waar je het meeste baat bij hebt.

Tip 6: Het juiste voedsel op het juiste moment eten

Drinken en zwangerAls je vlak voordat je naar bed gaat nog veel gaat eten, dan moet je lichaam daar ook mee bezig om het te verwerken.

Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Je wilt immers dat je lichaam juist tot rust komt waardoor je snel in slaap valt.

In de ochtend is je lichaam helemaal klaar voor een nieuwe dag en dat is dan ook het moment waarop je het beste veel kan eten.

Het komt er op neer dat je het volgende eetpatroon het beste kan aanhouden:

  • Een flink, stevig ontbijt
  • Een stevige lunch
  • Een licht diner

Je wilt natuurlijk niet met een hongergevoel gaan slapen.

Mocht je nog trekken hebben voordat je naar bed gaat, eet dan een banaan, wat yoghurt of iets waarin volkoren zijn verwerkt.

Dit zijn stuk voor stuk producten waarin serotonine of triptofaan is verwerkt.

Voor het eten van de juiste producten tijdens je zwangerschap kan ik je dit boek van Miss Natural aanraden

Boek Voeding Zwangerschap Bekijken

Tip 7: ’s Nachts zo min mogelijk hoeven plassen

Er is niets irritanter dan wakker worden van een volle blaas.

Vooral als je zwanger bent kan je daar sneller last van hebben en meestal heb je helemaal geen zin om midden in de nacht uit je warme bed te moeten stappen.

Daarnaast heb je telkens weer een moment dat je moet inslapen, en ook dat kan voor problemen zorgen.

Zorg er daarom voor dat je overdag het benodigde vocht binnenkrijgt.

Drink na 8 uur in de avond niets meer, behalve misschien een half kopje warme thee of melk om in slaap te komen.

Tussen 8 uur en bedtijd heb je dan gelegenheid om je blaas leeg te plassen en heb je hier midden in de nacht veel minder last van.

Zwanger en slecht slapen in trimesters

Je kunt je zwangerschap in verschillende periodes opdelen. 

In elke periode kan je last hebben van slecht slapen, maar in de ene periode vaak nog wat meer als in de andere periode. 

Zo heeft de één meer last van slecht slapen bij het einde van de zwangerschap, terwijl de ander juist tijdens de eerste weken zwanger slecht slaapt. 

Grofweg kun je de zwangerschap in 3 trimesters opdelen:

  1. Eerste trimester: Week 1 t/m 12
  2. Tweede trimester: Week 13 t/m 26
  3. Derde trimster: Week 27 t/m 42

babyschoentjes

Slecht slapen zwanger eerste trimester

In het eerste trimester van je zwangerschap heet slecht slapen vaak vooral te maken met de veranderingen die je lichaam allemaal ondergaan. 

Je lichaam moet er aan wennen dat er een baby aanwezig is en veel energie opslokt. 

Daarnaast zien jij en anderen aan de buitenkant nog niet zo veel van wat er aan de binnenkant allemaal gebeurd. 

Het is dus heel verleidelijk om gewoon door te gaan met wat je altijd deed; Werken, voor de andere kinderen zorgen, een druk sociaal leven. 

Daardoor kan je jezelf nogal eens flink forceren wart ook niet bevorderlijk is voor je nachtrust. 

Slecht slapen aan het begin van je zwangerschap betekend vaak:

  • Moeilijk inslapen
  • Moeilijk doorslapen
  • Moeite met opstaan

Je moet voor jezelf een ritme vinden waarin je genoeg energie hebt om te doen wat je moet doen. 

Dan raak je ook niet oververmoeid en is het veel makkelijker om weer een goed slaapritme op te pakken. 

Slecht slapen tijdens tweede trimester

Gelukkig komt dit niet heel vaak voor. 

De meeste vrouwen zijn in het tweede trimester gewend geraakt aan het zwanger zijn en hebben hun draai daarin redelijk kunnen vinden. 

De echte slaapproblemen komen vaak weer terug in het derde trimester. 

Slecht slapen zwanger derde trimester

97% zwangerIn het derde trimester slecht slapen komt meestal doordat de buik nu een grote omvang krijgt. 

Dit kan voor praktische problemen zorgen, vooral als je gewend was om op je buik te slapen. 

Lees daarvoor bovenstaande tips nog eens, en dan met name tip 5.

Verder is de baby nu zo volgroeid dat hij of zij tegen je organen gaat drukken, zoals je blaas en je longen. Daardoor moet je nog vaker plassen en ook je ademhaling kan er door verhogen. 

Slecht slapen na zwangerschap

Het is helaas geen feit dat je na je zwangerschap klaar bent met slecht slapen.

Ook dan kan het nog een groot probleem zijn wat mede gevoed wordt door de baby die veel aandacht opeist.

Gelukkig kun je jezelf hierop voorbereiden door van tevoren te beslissen hoe je met de baby omgaat als’ie er eenmaal is.  

Hierbij is het belangrijk om te bedenken dat als jij goed voor jezelf zorgt, je ook goed voor je baby kan zorgen!

Lees er alles over in het boek Baby Slaap Geheimen, je kan hem hier met korting krijgen

Je leert daarin niet alleen de slaapproblemen van jezelf op te lossen, maar ook die van je baby.

Overigens staat dit vaak in groot verband met elkaar 😉

Baby Slaap Geheimen Bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.