Wat moet je doen als je niet kan slapen? 8 Snelle tips om direct in te zetten

geplaatst in: Slaaptips | 0

Wat te doen als je niet kan slapenWat te doen als je niet kan slapen?

Blijven liggen of er uit?

Even televisie kijken? Een glas melk drinken?

Zomaar wat tips uit de hoek van ‘oma-weet raad’. Maar wat helpt nou echt?

In dit artikel ga ik je precies vertellen wat kan helpen. Vergeet niet dat iedereen anders is en dat ieder lichaam weer anders reageert.

Probeer dus verschillende dingen uit en dan ga je antwoord krijgen op ‘wat te doen als je niet kan slapen’.

Voorgoed!

Tips voor wat te doen als je niet kan slapen

Als je op dit moment in je bed ligt, of net uit bed bent gegaan omdat je niet kan slapen, dan wil je snelle tips om toch weer in slaap te vallen.

Ik ga je die tips ook geven, maar er is een uitgebreider stappenplan om van slapeloosheid af te komen.

In die stappen laat ik je zien hoe het komt dat je niet kan slapen en wat je moet doen om dat in de toekomst te voorkomen.

Want met de onderstaande snelle tips kun je nu wel in slaap komen, maar als je ze te vaak gebruikt zullen ze ook minder goed gaan werken.

Veel beter is het om de oorzaken aan te pakken.

Snelle tip 1: Slaapkamer koud genoeg maken

In deze eerste tip over wat te doen als je niet kan slapen gaan we kijken naar je slaapkamer.

Het kan zomaar zijn dat je slaapkamer op dit moment te warm is. De beste omgevingstemperatuur om te slapen is 18 graden.

Het is daarbij niet erg als je er een graad onder of boven zit, maar 20+ graden wordt toch echt te warm.

Doe dus de verwarming op je slaapkamer uit, en zet een raam open voor voldoende frisse lucht.

In de zomer, als het buiten erg warm is (geweest), is het natuurlijk lastig om je kamer zo koel te krijgen. Zet dan wat ramen tegen elkaar open zodat er een beetje wind door de slaapkamer kan waaien.

Snelle tip 2: Slaapkamer donkerder maken

donkere gordijnenDeze tip is in het verlengde van tip 1, want je moet er voor zorgen dat je slaapkamer donker genoeg is.

Eigenlijk moet er geen sprankeltje licht binnen kunnen komen.

Vooral als je slaapkamerraam vlakbij een lantaarnpaal gelegen is, of als het buiten nog licht is, is het zaak om voor dikke verduisterende gordijnen te zorgen.

Heb je die momenteel niet? Hang een groot laken voor de gordijnen. Hoe meer lagen, hoe beter het verduisterd.

Daarnaast is het slim ook de lichtgevende objecten in de slaapkamer zelf uit te doen of af te schermen. Hierbij kun je denken aan:

  • Digitale wekker (draai hem om of leg er iets overheen)
  • Telefoon die oplicht
  • Standby lampje van oplader of andere apparaten

Snelle tip 3: Ga oefeningen doen

Er zijn oefeningen die je zelfs in bed kunt doen om in slaap te vallen.

Dit zijn oefeningen die je helpen om je te ontspannen, en ze zijn voor zowel lichaam als geest.

Ik zal je er één geven die je direct kan doen in bed:

  • Span je teenspieren aan
  • Span ook de rest van je voetspieren aan
  • Span je kuiten ook aan
  • Span de spieren in je bovenbenen ook aan
  • Daarna de spieren van je buik
  • De spieren van je rug
  • De spieren in je armen
  • En tot slot de spieren in je nek

Houd zo je hele lichaam gespannen voor 10 langzame tellen, en ontspan daarna alles tegelijk.

Doe deze oefening twee of drie keer achter elkaar en je zult merken dat niet in slaap kunnen komen verleden tijd is.

Snelle tip 4: Eet een banaan of drink wat melk

banaan en melkHoewel het misschien wat oubollig klinkt, deze tip werk voor heel veel mensen best goed.

In deze voedingsmiddelen zitten namelijk bestanddelen die er voor zorgen dat je meer melatonine aan gaat maken.

Als je de mogelijkheid hebt kun je ook een smoothie maken van beide producten samen. Dat is niets meer dan een banaan en wat melk in een blender doen die er één drinkbaar geheel van maakt.

Natuurlijk zit er nog een positieve zijde aan deze tip.

Je bent namelijk even met hele andere dingen bezig dan met de vraag: Waarom kan ik niet slapen?

In feite verzet je je gedachten en dat kan voor mensen net even het zetje zijn om straks wél in slaap te vallen. Ook heb je dan uitgesloten dat je niet kan slapen vanwege heftige trek.

Snelle tip 5: Verzet je gedachten

Het kan zomaar zijn dat dat je niet kan slapen omdat er teveel in je hoofd aan het rondmalen is.

Wij mensen zijn er een ster in om onszelf helemaal gek te maken met onze gedachten.

En dat terwijl denken in de meeste gevallen helemaal niet helpt om een probleem op te lossen, helemaal niet als het al laat is en je niet meer helder kan denken.

Je moet er dus voor zien te zorgen dat je gedachten stopt met malen.

Dat kun je doen door even een boek te gaan lezen, een vermakelijk boek, geen zware kost.

Ga juist NIET naar een scherm liggen of zitten kijken zoals je smartphone, televisie of tablet.

Andere opties zijn:

  • Alvast de tafel dekken voor morgenvroeg
  • Eventueel ook alvast je brood smeren of andere lunch klaarmaken
  • Even wat strijkgoed wegwerken
  • Alvast de vuilnis buiten zetten (lekker even in de frisse lucht)

Het gaat er om dat je dingen doet waarbij je wat om handen hebt, maar niet te veel hoeft na te denken.

Snelle tip 6: Doe dit als je ligt te woelen

Als je ligt te woelen in bed dan blijf je maar draaien, je bent echt super onrustig.

Dit heeft er meestal mee te maken dat je ook onrustig bent in je hoofd. Je kunt de goede lighouding niet vinden en je irriteert je overal aan.

Eigenlijk heb je het idee dat je helemaal niet moe bent, maar gezien de dag die je gehad hebt kan dat niet anders.

Wat je moet doen is letterlijk uit deze situatie stappen.

Stap uit je bed en doe wat dingen uit tip 5.

Maak buiten eventueel een klein ommetje om wat frisse lucht op te doen. Als je dan weer thuis komt zul je merken dat je je wel degelijk moe voelt.

nacht wandelen

Snelle tip 7: Heb een goede vrijpartij

Deze zevende tip over wat doen als je niet kan slapen is misschien niet iets waar je zelf direct aan denkt.

Want sex is toch juist opwindend en daardoor zou je toch juist niet in slaap kunnen vallen?

Dat klopt, dat risico loop je.

Maar er zitten ook veel voordelen aan:

  • Je bent even met je gedachten heel ergens anders mee bezig
  • Je voelt je nadien heel erg voldaan en ook moe
  • Je ligt niet aldoor in dezelfde houding
  • Je hebt daarna veel meer zin om te slapen.

Moet je natuurlijk wel je partner zo ver krijgen om mee te doen, want dat werkt vaak het best.

Snelle tip 8: Neem een warme douche

warme doucheMisschien heb je er wel eens van gehoord: Je lichaamstemperatuur moet dalen als je lekker wilt inslapen.

Maar waarom zou een WARME douche daarbij helpen?

Het lijkt tegenover elkaar te staan, maar het werkt anders dan je op het eerste gezicht zou denken:

  1. Overdag is je lichaam druk bezig omdat jij ook druk bent, waardoor je lichaamstemperatuur hoog is
  2. Voordat je gaat slapen ga je eerst relaxen waardoor je lichaamstemperatuur langzaam daalt
  3. Vlaak voordat je gaat slapen ga je warm douchen waardoor je bloedvaten wijder worden
  4. Zo kan er meer zuurstof door je hele lichaam komen waardoor je lichaam tot rust komt
  5. Dit zorgt er voor dat je lichaamstemperatuur nog verder daalt, je lichaam weet dat het niet meer in actie hoeft te komen
  6. Je voelt je lekker moe en loom – de ideale positie om goed in slaap te kunnen vallen.

Beste Tip voor de lange termijn

Ik hoop dat je één of meerder van de snelle tips gaat toepassen en dat het lukt om in slaap te komen.

Je weet in ieder geval de antwoorden op vragen als:

  • Wat te doen als je niet kan slapen?
  • Niet in slaap kunnen komen…
  • Wat kun je doen als je niet kan slapen?

Ga de tips nu ook echt toepassen he?!

En mocht je nog veel meer willen weten over slapeloosheid en hoe je dit in jouw situatie kan aanpakken, lees dan het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’.

Hierin ontdek je precies de achtergrond van je slaapproblemen.

Ook staan hier erg veel tips in om iedere nacht weer lekker te kunnen slapen, een echte must-have dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.