7 Tips om van Samen Slapen een succes te maken!

geplaatst in: Slaaptips | 0

samen slapenMisschien ga je voor het eerst met iemand samen slapen of werkt het momenteel gewoon niet zo goed.

In beide gevallen kunnen de tips uit dit artikel er voor zorgen dat je allebei tóch uitgerust opstaat.

Er is namelijk niets zo belangrijk als een goed nachtrust.

De kwaliteit van je leven hangt er van af, en daarmee overdrijf ik niet.

Als je goed slaapt heb je energie, staan je zintuigen op scherp en ben je over het algemeen veel positiever.

Lees dus snel verder als je van samen slapen een succes wilt maken!

Tip 1: Samen slapen kost gewoon tijd!

dekenAls je nog niet zo lang samen slaapt met iemand anders in één bed, weet dan dat je ook aan elkaar moet wennen.

Vooral als je voorheen altijd alleen geslapen hebt, is het een hele verandering waar zowel je lichaam als geest aan moet wennen.

Dit zijn veranderingen waar je mee te maken krijgt:

  • Iemand die ’s nachts tegen je aan kan stoten
  • Geluiden in de slaapkamer die je voorheen niet gewend was
  • Een ander slaapritueel voordat je gaat slapen – je moet met elkaar rekening houden
  • Momenten waarop je niet tegelijk naar bed gaat
  • Een deken die voor beide personen goed moet zijn qua warmte

Voordat je aan deze punten gewend bent gaat er wel wat tijd overheen, tenzij je een hele vaste slaper bent en overal doorheen slaapt.

Maar dan was je niet op zoek naar tips gegaan 😉

Tip 2: Ontwikkel een gezamenlijk slaapritueel

Een vast slaapritueel zorgt er voor dat je lichaam weet dat het tijd is om te gaan slapen.

Het helpt daarbij niet als je de ene avond heel wat anders doet als de andere avond. Je lichaam raakt daarmee in de war en pikt de slaap-signalen niet op.

Het is niet zo dat dit persé moet, maar het kan je goed helpen om makkelijker in slaap te komen.

Een vast slaapritueel zou bijvoorbeeld de volgende kunnen zijn:

  1. Naar boven gaan en een warme douche nemen
  2. Je tanden poetsen
  3. Een half glas water drinken
  4. Nog 15 minuten een boek lezen of kletsen
  5. In je slaaphouding gaan liggen
  6. In slaap vallen

Het is af te raden om in bed nog met schermen bezig te zijn, zoals tv kijken of op je telefoon bezig zijn.

Dit geeft namelijk blauw licht af en het is druk in je hoofd.

Tip 3: Samen slapen én op verschillende tijden slapen

Samen slapen betekend niet dat je tegelijk naar bed wilt gaan. 

Het kan zomaar zijn dat jij vroeg op moet terwijl je partner later op kan staan en graag nog wat dingen wil doen. 

Of dat jij er niet tegen kan om op tijd op bed te gaan en je dan toch wakker ligt te zijn en gaat lopen woelen in bed. 

Als je het lastig vind om in slaap te komen omdat je alleen ligt óf omdat het gewoon te vroeg voor je is, dan zou je het op de volgende manier kunnen oplossen: 

  • Ga tegelijk naar de slaapkamer
  • Ga allebei lekker in bed liggen
  • Klets en knuffel voor een minuut of 10 tot 15 met elkaar
  • Degene die wil blijven liggen kan nu lekker gaan slapen
  • Degenen die nog niet wil slapen gaat nog even andere dingen doen

Op die manier heb je toch samen de tijd om je klaar te maken voor de nachtrust en hoef je dat beide niet te missen met verschillende slaaptijden. 

slaapkamer

Tip 4: 2 verschillende bedden in één

Aan deze tip heb ik zelf ook veel gehad. 

Samen slapen betekend niet dat je altijd maar bij elkaar wilt liggen of elkaar wilt aanraken tijdens het slapen.

Als je een tweepersoons bed hebt, hoeft daar niet persé een tweepersoons matras op te komen liggen. 

Sterker nog, een goed matras en bedbodem is voor iedereen weer anders. Dit is afhankelijk van je gewicht, slaaphouding en ook lengte en postuur spelen mee. 

Daarom kun je beter twee losse matrassen kopen als het om lekker en gezond slapen gaat. 

2 opties

Nu kun je twee dingen doen: 

  1. Een topper kopen zodat je toch het idee hebt dat je op een tweepersoons bed slaapt
  2. Een spleet laten tussen de twee matrassen die als het ware een bepaalde scheiding aangeeft. 

Zelf hebben wij het laatste gedaan. 

De spleet is niet zo erg dat je nooit tegen elkaar aan ligt of een obstakel is om elkaar in bed op te zoeken. 

Toch ligt het lekkerder om op je eigen bedhelft te liggen en heb je daar dan ook alle ruimte voor. 

Want als twee matrassen naast elkaar liggen, heb je het toch snel over een minimale breedte van 180 cm van het totale bed. Je kunt dan indien gewenst heerlijk onafhankelijk van elkaar slapen. 

Tip 5: Gebruik 2 dekens

Misschien is dit niet je ideale beeld van samen slapen, maar 2 losse dekens geven je wel de optimale vrijheid. 

Het kan minder gezellig zijn, je merkt er veel minder van als de ander aan de deken trekt of het bed in en uit stapt. 

Een grote ergernis is vaak dat de deken telkens omhoog gaat bij het bewegen van de ander waardoor er koude lucht onder komt. 

Daarnaast kun je met twee dekens kiezen voor de juiste dikte en daarmee de juiste warmte van de deken die bij beide personen passen. 

De één heeft het gewoon snel warm terwijl de ander maar koud blijft. 

man vrouw bed

Tip 6: Heb wat voor elkaar over!

Het feit dat je samen slaap zegt natuurlijk over de band die je met elkaar hebt. 

Het is nou eenmaal een intieme gebeurtenis!

Daarmee bedoel ik te zeggen dat het aannemelijk is dat je van elkaar houdt en dus bepaalde zaken voor lief moet hebben of voor elkaar over moet hebben. 

Denk bijvoorbeeld aan het niet meer in bed bezig zijn met beeldschermen. 

Het is heel goed mogelijk dat één van beide daar slecht tegen kan, en als de één het doet, heeft ook de ander daar last van. Denk hierbij aan:

  • Televisie kijken
  • Je tablet of laptop gebruiken
  • Op je telefoon social media bekijken

Als je dit niet voor elkaar over kan of wilt hebben dan is er misschien meer aan de hand in je relatie. 

Aan de andere kant; een social media verslaving kan ook op de loer liggen!

Tip 7: Praat er met elkaar over

Wees niet bang dat je de ander in verlegenheid brengt of zelf een blauwtje loopt. 

Samen slapen is erg belangrijk binnen een relatie, zowel voor je gezondheid als voor de bestendigheid van de relatie. 

Wees dus niet bang om samen slapen als gespreksonderwerp aan te roeren. 

Het moment waarop je dit doet kan wel uitmaken, het is af te raden om dit te doen als je net een hele slechte nacht achter de rug hebt. Het gevaar dat je dan allebei alleen maar naar de ander gaat wijzen is levensgroot aanwezig…

Ik spreek uit ervaring 😉

Bonustip: Oplossing voor je slaapproblemen

Als je al heel lang samen slaapt, en je hebt nog steeds of ineens problemen met slapen, dan kan er meer aan de hand zijn. 

In dat geval raad ik de methode ‘Perfect Slapen in 7 Stappen‘ van harte aan. 

Dit is een methode waarbij je in jouw situatie nagaat wat er mis gaat met je nachtrust. 

Samen slapen maakt daar ook onderdeel van uit. 

Wil je dus eindelijk weer uitgerust opstaan, kijk dan zeker even of dit iets voor jou is. 

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.