Ontdek of jij Restless Legs (Rusteloze Benen) hebt en wat je er tegen kan doen

geplaatst in: Slaapstoornissen | 0

restless legsAls je last hebt van het Rusteloze Benen syndroom (ook wel Restless Legs syndroom genoemd), dan heb je last van een vervelend gevoel in je benen.

Het is niet direct pijn wat je voelt, maar meer dat het prikkelt, en dat je je benen wel MOET bewegen om het te laten verdwijnen.

Dit gevoel kan naast je benen ook in je armen voorkomen, en je bent niet de enige.

In Nederland zijn er naar schatting 500.000 mensen die er last van hebben.

Als jij wel pijn in je benen ervaart en ze in bed bewegingen maken waar je geen controle over hebt, dan moet je eerder denken aan spierkrampen.

Deze spierkrampen zijn een aandoening die in de buurt komen van het Restless Legs Syndroom (RLS), maar net even weer anders.

Oorzaken van het Restless Legs Syndroom (RLS)

Als je last hebt van rusteloze benen, dan is het goed om te weten waar dit door komt om zo ook beter de oplossing te kunnen toepassen.

Het lastige is dat men niet precies weet waar het restless legs syndroom vandaan komt. Er kan wel met zekerheid gezegd worden dat het niet aan je benen ligt, maar dat het euvel in de hersenen gezocht moet worden.

Ook zijn er een aantal punten die er voor zorgen dat je meer kans hebt om last te krijgen van rusteloze benen:

  • Als je zwanger bent wordt je er vaak al voor gewaarschuwd, het kan deel uitmaken van de zwangerschap
  • Bij het innemen van een aantal soorten medicijnen zoals medicijnen die voorkomen dat je depressief of misselijk wordt of een allergie moeten voorkomen
  • Hoe oud je bent, zo kun je na 45e sneller last krijgen van het restless legs syndroom
  • Als je last hebt van een chronische ziekte zoals reuma, een ziekte aan je nieren of schildklier of diabetes
  • Als je last hebt van tekorten aan vitaminen of zuren zoals B12 of foliumzuur
  • Of het in de genen zit, bij 50% van mensen met rusteloze benen is dit het geval

Mocht je dus aan één of meerdere van bovenstaande punten voldoen, dan heb je meer kans om het restless legs syndroom te krijgen.

Hoe je rusteloze benen kunt herkennen

De symptomen van rusteloze benen zijn een irritant gevoel in de benen, vaak onder de knie, terwijl je op bed ligt:

  • Je voelt het dan kriebelen, tintelen en sommigen omschrijven het als een branderig gevoel. Het voelt in ieder geval onrustig in je been
  • Alleen door je benen te bewegen kan dit nare gevoel verdwijnen, maar je wordt er ook bijna toe gedwongen om ze te bewegen, je kan nauwelijks stil liggen
  • Het gaat opspelen als je je ontspant, vaak aan het einde van de dag en in bed

De momenten dat het opspeelt zijn juist de momenten dat je ook je rust moet pakken.

Dat maakt het restless legs syndroom ook zo lastig; Je kan er niet van slapen.

Val je toch in slaap dan kan het zijn dat je ongemerkt in je slaap je benen gaat bewegen. Dit zorgt er dan weer voor dat je niet voldoende uitgerust bent de volgende dag.

vrouw in bed

De impact van het Restless Legs syndroom

Als je last hebt van rusteloze benen, kan dit veel invloed hebben op je leven overdag.

Er zijn mensen die ook overdag nog (voor een deel) last hebben van het nare gevoel in hun benen en soms ook armen.

Maar ook als je daar geen last van hebt overdag, kan de onrust die je er in de nacht van hebt er voor zorgen dat je je overdag erg moe gaat voelen.

Je moet niet vergeten dat de vermoeidheid zich gaat opstapelen.

Na een paar weken slecht slapen kan het zijn dat je je ogen overdag maar amper open kan houden.

Vaak wordt dit ‘opgelost’ door overdag (kort) te gaan slapen, maar daarmee wordt het hele dag en nacht ritme verstoord wat veel impact heeft op de rest van je gezondheid.

In feite werk je daarmee in de hand dat de perioden dat je in de nacht wakker bent, steeds langer worden met alle gevolgen van dien.

Tip: Heb je geen Restless Legs maar wil je wel beter leren slapen? Gebruik dan de 7 Stappen Methode.

7 Stappen Methode Ontdekken

Vaststellen of je last hebt van rusteloze benen

Misschien heb je zelf het idee dat je last zou kunnen hebben van het restless legs syndroom.

Een specialist zal deze diagnose dan officieel moeten bevestigen om er aan geholpen te kunnen worden.

Dit gebeurd in veel gevallen door middel van een slaaponderzoek.

Je verteld dan eerst wat je zelf ervaren hebt, zowel in de nacht als overdag. Al deze informatie zal worden meegenomen in de uiteindelijke diagnose.

Soms moet je voor dit onderzoek een nacht in het ziekenhuis of speciale kliniek verblijven, en soms kan dit thuis plaats vinden.

Eén en ander is afhankelijk van de omstandigheden van de persoon om wie het gaat.

Slaaponderzoek

Tijdens het onderzoek zal worden gekeken naar hoe je slaapt:

  • Of je bijvoorbeeld veel beweegt met je benen en op welke manier
  • Wat je slaaphouding is

Ook worden er verschillende funties van het lichaam gemeten, zoals je hartslag en hoeveel zuurstof er in je bloed zit.

Daarnaast wordt de ademhaling door je neus en mond, maar ook van binnen in de borst en buik gemeten.

Naast het slaaponderzoek zal er nog een lichamelijk onderzoek plaats vinden waarbij wordt gekeken naar andere aandoeningen.

Het kan namelijk zo zijn dat rusteloze benen wordt veroorzaakt door iets anders waar je last van hebt.

lichamelijk onderzoek

Medicijnen tegen rusteloze benen

Als je de diagnose van rusteloze benen hebt gekregen, kan je ook medicijnen voorgeschreven krijgen.

Het is namelijk iets waar je aan geholpen kan worden en wat ook weer over kan gaan (gelukkig). Dit geld vooral voor zwangere vrouwen; In de meeste gevallen heb je na de zwangerschap er nauwelijks meer last van.

Je hebt twee soorten RLS (Restless Legs Syndroom):

  • Primaire RLS
  • Secundaire RLS

Primaire RLS

Als het Restless Legs van primaire aard is, dan wordt er dopamine-agonist geadviseerd.

Deze medicijnen zorgen er voor dat wat dopamine normaal gesproken in je lichaam moet doen, nu door het medicijn wordt gedaan.

Dopamine zorgt er namelijk voor dat de juiste signalen doorgegeven worden aan de zenuwcellen. De medicijnen kunnen zowel in de vorm van pilletjes als in de vorm van pleisters toegediend worden.

Bij primaire RLS is het lastig om aan te wijzen wat de oorzaak er van is.

Meestal zit het dan al in de familie en heb je er al van jongs af aan last van.

Secundaire RLS

Als je last hebt van Restless Legs van secundaire aard, dan is dit een gevolg van een andere aandoening.

Denk hierbij aan chronische ziektes zoals reuma, een ziekte aan je nieren of schildklier of diabetes.

RLS kan dan het gevolg zijn van één van deze ziektes, maar het kan ook komen door een opstapeling van meerdere ziektes.

Door de onderliggende aandoeningen aan te pakken is het zeer waarschijnlijk dat de rusteloze benen ook zullen verdwijnen. Het is dus altijd zaak om eerst naar andere (chronische) aandoeningen te kijken en deze te laten behandelen.

Tips om Rusteloze Benen te voorkomen

Als je rusteloze benen wilt tegengaan dan kun je dat vooral doen door gezond te leven en regelmaat toe te passen.

Dit werkt niet allen voor de mensen die het willen voorkomen, maar ook voor de mensen die op dit moment last hebben van Restless Legs, en daar misschien ook wel medicijnen voor krijgen.

De tips die ik je nu ga geven zijn altijd toepasbaar en zullen ook op andere vlakken goed zijn voor je gezondheid:

Op de juiste tijd naar bed gaan

De juiste tijd is het moment dat je je moe begint te voelen.

Je kunt dus beter naar je lichaam luisteren dan dat je naar de klok kijkt. Misschien ben je gewend om rond 11 uur je nest in te duiken, maar als je om half 10 al het idee hebt dat je je moe voelt, geef daar dan aan toe.

Ga dus niet alsnog de tv aan zetten omdat het toch nog geen ‘bedtijd’ is.

Op die manier pak je het meeste slaap mee.

slapen in bed

Zorg voor vaste tijden

Hoe meer je vast houd aan vaste tijden, hoe meer je lichaam gewend raakt aan dat ritme.

En dan heb ik het vooral over het ritme van slapen en wakker zijn. Je lichaam weet dan op den duur dat het tijd is om te gaan slapen waardoor dit steeds makkelijker zal gaan.

Ook het doorslapen zal dan steeds beter gaan.

Maak slapen zo makkelijk mogelijk

Door er voor te zorgen dat je slaapkamer ook een echte slaap-kamer is, zul je minder snel afgeleid worden en sneller en beter slapen.

Hierbij kun je aan de volgende punten denken:

  • Komt er geen daglicht naar binnen?
  • Komt er geen lawaai van buiten de kamer naar binnen? (Deur dicht doen, zwaardere gordijnen, dubbel glas)
  • Heb je alle lichtgevende apparaten uit gezet? (Standbij knopje van tv, lichtgevende wekker etc.)
  • Heb je het juiste matras voor jou lighouding en gewicht?
  • Heb je een goed kussen?
  • Is de temperatuur in de slaapkamer goed?
  • Komt er voldoende frisse lucht in de slaapkamer?

Als je deze punten op orde hebt, is je slaapkamer er ook daadwerkelijk op ingericht om goed te kunnen slapen.

Extra bewegen

Om gezond te zijn en te blijven moet je voldoende bewegen.

De stelregel is dat je iedere dag een half uur extra beweegt. Je kunt best een dag overslaan, maar dan moet je de dag er na (of er voor) een uur extra bewegen.

Je kunt hierbij denken aan:

  • Een rondje stevig door lopen (met de hond)
  • Fietsen
  • Zwemmen

Het gaat er om dat je je hartslag iets verhoogd en dat je het doet naast je normale activiteiten.

Eet dit niet

Door je lichaam gezond te houden kun je er voor zorgen dat je minder kans hebt op rusteloze benen.

Dit doe je door ongezonde zaken links te laten staan. Je kunt hierbij denken aan frisdranken en vruchtensappen uit pak. Daarnaast is overmatig gebruik van alcohol geen goed idee.

Maar ook andere voedingsproducten waaraan veel stoffen zijn toegevoegd kun je beter niet eten.

Rook niet meer

Als je rookt, brengt dit onder andere de aanmaak van dopamine in de war. Deze stof heb je juist nodig om je benen goed te laten functioneren.

Daarnaast is roken sowieso slecht voor je gezondheid, dus stoppen is nooit een slecht idee.

Masseer je benen

Door iedere dag je benen te (laten) masseren gaat het bloed op die plek beter stromen.

Ook krijg je er meestal een fijn gevoel van, je voelt je er rustig en prettig door. Dit komt doordat er dopamine vrij komt wat ook weer goed is tegen restless legs.

Tip: Heb je geen Restless Legs maar wil je wel beter leren slapen? Gebruik dan de 7 Stappen Methode.

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.