Adem jij wel goed tijdens het slapen? Je kan een aandoening hebben!

geplaatst in: Slaapstoornissen | 0

ademhaling tijdens het slapenHeb je het idee dat er iets aan de hand is met je ademhaling tijdens het slapen?

Veel mensen ademen onrustig, ademen zwaar, ademen onregelmatig tijdens het slapen.

Misschien dat je opmerkingen krijgt van je partner, of misschien wordt je er zelfs wel zelf wakker van.

Om te ontdekken of er iets met je ademhaling tijdens het slapen aan de hand is heb ik dit (uitgebreide) artikel geschreven.

Je weet dan ook direct wat je te doen staat, zodat het geen invloed gaat hebben op je leven overdag.

Ik heb een rare ademhaling tijdens het slapen…

Er zijn mensen die snurken tijdens hun slaap.

Dit kan komen doordat ze op hun rug liggen te slapen of omdat ze een avond achter de rug hebben met meer dan genoeg alcohol.

Maar er zijn ook mensen die altijd last hebben van snurken. Dat snurken kan op den duur overgaan in een moment waarop helemaal niets meer te horen is. Op dat moment wordt er geen adem gehaald.

Vervolgens wordt er gehijgd, of men wordt wakker en gaat weer verder met slapen.

Naar Beter Slapen Methode

Gevolgen van slecht ademalen onder het slapen

Als je zo’n last hebt van je ademhaling, dan kunnen dit de gevolgen zijn:

  • Overdag ben je wel eens misselijk
  • Je hebt regelmatig last van diarree
  • Je hebt overdag weinig energie
  • Je valt wel eens flauw

Als je deze symptomen hebt, is het van groot belang dat je naar een dokter gaat.

Slaaponderzoek?

In de meeste gevallen wordt er dan een slaaponderzoek bij je gedaan, en met de bovenstaande symptomen heb je kans dat je last hebt van slaapapneu.

Slaapapneu is een aandoening waarbij je luchtwegen niet voldoende lucht binnen krijgen waardoor de ademhaling stopt.

Je wordt dan wakker of gaat lichter slapen om de ademhaling weer op gang te brengen.

Dit kan zo de hele nacht doorgaan, waardoor je niet voldoende in je diepe slaap komt en dus niet voldoende uitrust.

Lees ook het gratis boek met 10 technieken om makkelijker in te slapen >>

Wat je tegen slaapapneu (ademstop tijdens slaap) kan doen

Omdat slaapapneu door een obstructie in de luchtwegen wordt veroorzaakt, kun je bijvoorbeeld aangeraden worden om je gehemelte te laten aanpassen.

Dit is een behoorlijk ingrijpende operatie.

Ze gaan dan wat van het zachte gedeelte van je gehemelte verwijderen.

Een andere optie is om te kiezen voor een apparaat voor slaapapneu. Je krijgt dan een maskertje op tijdens het slapen waar een slang aan vast zit waardoor continu lucht wordt geblazen.

Op die manier zullen je luchtwegen niet meer een tekort aan lucht hebben.

Beide opties hebben grote nadelen.

Bij een operatie weet je nooit zeker of je daadwerkelijk van je slaapapneu af bent. En een apparaat voor slaapapneu is geen pretje om mee te slapen, dat is erg wennen.

Als je er al ooit aan kan wennen.

Voordat je het ergste vreest

Je moet natuurlijk niet direct van het ergste uitgaan. 

Een slaapapneu is niet niks, en tussen goed slapen en een slaapapneu zit een groot gat. 

Ik raad je daarom ook aan het eerst te zoeken in de kwaliteit van je slaap en de kleine probleempjes die daarbij aanwezig kunnen zijn.

Dit kun je het beste doen met een methode waarbij je stapsgewijs aan beter slapen gaat werken. 

Dan weet je zeker dat je geen last van de ‘kleine’ slaapproblemen hebt.

De beste methode hiervoor is de 7 Stappen methode.

7 Stappen Methode Ontdekken 

slapende man

Vermeende oorzaak van raar ademen tijdens slaap

Als je raar ademt tijdens je slaap dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Snurken of een slaapapneu komen niet zomaar opzetten.

De oorzaken die doktoren vaak geven hebben allemaal te maken met luchtwegen die niet vrij genoeg zijn of makkelijk vernauwen. Hierdoor kan de patiënt niet rustig en ontspannen continu door blijven ademen.

Oorzaken hiervan kunnen dan zijn:

  • Een neus die verstopt is (bijvoorbeeld door allergie of verkouden)
  • Het tussenschot in de neus dat een afwijkende vorm heeft
  • De neus of keel amandelen die te groot zijn
  • Te veel vet rond de luchtwegen zoals in de nek
  • Een te kleine of verkeerde vorm van de kaak
  • Het gehemelte dat niet juist gevormd is
  • Een tong die te groot zou zijn

Natuurlijk kan het heel goed zijn dat deze genoemde punten er aan bijdragen dat er minder lucht in de luchtwegen komt dan bij andere personen.

Toch zijn er ook mensen die snurken of slaapapneu hebben zonder dat zij van bovenstaande punten last hebben.

Daarnaast kan het heel goed zijn dat mensen al heel lang deze kenmerken hebben en pas later last krijgen van snurken of slaapapneu.

Bekijk deze hulpmiddelen om snurken en verkeerd ademen tegen te gaan >>

Is jouw hoofd de laatste 10 – 20 jaar veranderd?

De meeste mensen hebben geen grote veranderingen in hun gezicht ondergaan vanaf pakweg hun 20e levensjaar.

Is jouw gehemelte in die jaren veranderd? Is je tong significant groter geworden? Is je kaak anders gaan staan?

De meeste mensen zullen hierop ontkennend antwoorden.

Natuurlijk niet.

Maar hoe kan het dan dat je jarenlang nergens last van hebt gehad en nu je ademhaling tijdens het slapen raar doet? Dat je last hebt van snurken of misschien wel een slaapapneu?

Waar komt raar ademen tijdens slaap dán vandaan?

Maar als de bouw van je hoofd nauwelijks van invloed is, waar komt die rare ademhaling tijdens het slapen dan wel vandaan?

Er moet iets aan de hand zijn!

Wat je niet moet vergeten is dat stoppen met ademen tijdens de slaap of snurken niet voorkomt bij mensen die op de juiste manier ademen.

Hieruit kun je dus de conclusie trekken dat mensen die wél raar ademen tijdens hun slaap, niet op de goede manier adem halen.

Natuurlijk is het zo dat als je verkouden bent of te veel alcohol hebt gedronken het snurken of slaapapneu erger kunnen maken.

Maar als je kijkt naar hoe er geademd wordt bij zowel snurken als een slaapapneu, dan zie je dat er veel lucht ineens naar binnen gaat.

Het gaat ook te snel, en het is te veel voor je lichaam om het goed te kunnen verwerken.

ademen tijdens slaap

Dit is raar ademen:

Je kunt het overdag ook wel zien bij mensen die snurken. Ze halen dan ook teveel adem:

  • Ze ademen zwaarder dan normaal
  • Ze ademen vanuit hun borst in plaats van buik
  • Er zitten hele diepe ademhalingen tussen hun ademen in
  • Ze moeten vaak gapen en zuchten

Het is een patroon van ademen waar ze vaak onbewust mee door gaan. Juist ook als je iemand tijdens het slapen observeert met deze manier van ademhalen, kun je goed het verschil ontdekken.

Diegene zal snel ademhalen en met veel kracht in en uit ademen tijdens het slapen.

De gevolgen van deze manier van ademen

Als je te grote hoeveelheden lucht in je mond en luchtwegen krijgt, dan kunnen de zachte delen in de luchtwegen gaan uitdrogen en opzetten.

Hierdoor worden deze luchtwegen natuurlijk minder ruim.

Doordat de spieren in je keel tijdens het slapen minder gespannen zijn, gaan deze zachte, opgezette delen trillen en dat hoor je dan als gesnurk.

Misschien heb je wel eens geprobeerd adem te halen door een rietje. Dat lukt misschien even, maar na een poosje moet je weer gewoon adem halen, je krijgt niet genoeg lucht binnen.

Dit is precies wat er gebeurd bij slaapapneu.

Mensen met slaapapneu verplaatsen dan ook tot wel 3 keer zoveel lucht (15 liter lucht per minuut) als mensen die op de juiste manier adem halen.

De juiste manier van ademhalen

Mensen met een goede ademhaling tijdens het slapen verplaatsen dus ongeveer 5 liter lucht per minuut, en dit gaat als volgt:

  • Ze ademen zonder geluid
  • Ze ademen langzaam (ongeveer 10 keer per minuut)

Het gekke is dat je ademhaling met hele kleine stapjes kan veranderen waardoor je uiteindelijk kunt gaan snurken of een slaapapneu kan ontwikkelen.

Dit gebeurd vaak zonder dat je het door hebt.

Wanneer controleer je nou je ademhaling, of wanneer wordt dit door een specialist gecontroleerd?

Niet vaak.

Daarnaast wordt er bij snurken of een slaapapneu vaak gekeken naar de luchtwegen en de bouw van het hoofd. Niet naar hoe er verkeerd adem wordt gehaald.

Zo komt het dat je al snel de keuze moet maken tussen een chirurgische ingreep, het slikken van medicijnen of het slapen met een apparaat op je hoofd.

Er wordt vaak overgeslagen wat men zelf aan raar ademen tijdens de slaap kan doen.

Bekijk deze hulpmiddelen om snurken en verkeerd ademen tegen te gaan >>

liggende vrouw

Zo ontdek je of jij verkeerd ademt tijdens je slaap

Door het beantwoorden van de volgende vragen kun je voor jezelf bepalen of  je op de juiste manier ademt.

Mocht je een vraag positief beantwoorden, dan is de kans groot dat je ademhaling verstoord is.

  • Snurk je wel eens?
  • Wordt je wel eens wakker van het hoesten omdat je het benauwd hebt?
  • Is je ademhaling hoorbaar overdag en in de nacht?
  • Heb je last van zwaar ademhalen?
  • Heb je wel eens ademnood?
  • Ben je vaak duizelig?
  • Adem je altijd door je mond?
  • Haal je adem vanuit je borst?
  • Haal je vaker dan 14 keer per minuut adem?
  • Heb je een onregelmatige ademhaling?
  • Hou je wel eens spontaan je adem in?
  • Heb je wel eens last van onverklaarbare pijnen?
  • Heb je steeds last van kriebelhoest?
  • Is je neus vaak verstopt?
  • Heb je het idee door een rietje te ademen als je door je neus ademt?
  • Moet je vaak zuchten of gapen?

Het maakt hierbij niet uit of je dit overdag hebt of ’s nachts. Je manier van ademen overdag wordt namelijk in de nacht gewoon doorgezet.

Lees ook het gratis boek met 10 technieken om makkelijker in te slapen >>

5 tips om de ademhaling tijdens de slaap te verbeteren

Voordat je nu direct naar de dokter rent en de medische molen in gaat, is het slim om te proberen of je niet zelf wat aan je ademhaling kan doen.

Je wilt niet met een machine hoeven slapen als je dat kunt voorkomen natuurlijk!

Daarom hieronder 5 tips die je kunt toepassen om je ademhaling tijdens de slaap te verbeteren:

  1. Geef aandacht aan je ademhaling. Probeer het te analyseren. Een goede ademhaling gaat door de neus, bijna ruisloos in een langzaam tempo zonder horten of stoten.
  2. Probeer zo veel mogelijk door de neus te ademen. Het moet natuurlijk wel met gemak gaan.
  3. Probeer tijdens het ademhalen jezelf zo veel mogelijk te ontspannen. Mocht je niet door je neus kunnen ademen omdat deze verstopt is, probeer het dan heel rustig door de mond te doen.
  4. Probeer met een rechte rug te zitten, dus niet onderuit gezakt. Als je niet rechtop zit heb je eerder de neiging om sneller te ademen en vanuit de borst. Dit kost meer inspanning en daarmee ben je minder ontspannen.
  5. Volg de training Perfect Slapen in 7 Stappen.

Train jezelf om perfect te slapen

Als je last hebt van een verkeerde ademhaling tijdens het slapen of je gaat raar ademen tijdens je slaap, dan krijg je vanzelf last van slaap tekort.

En als je overdag mo en futloos bent, heb je minder zin in bewegen en meer zin in ongezond voedsel.

Je komt dan in een neerwaartse spiraal terecht waar je zonder hulp maar moeilijk uit kunt komen.

Gelukkig is er de training Perfect Slapen in 7 Stappen. Voor veel mensen is dit de redding geweest om weer lekker te kunnen slapen en overdag hun energie weer terug te krijgen.

Ik weet zeker dat jij er ook mee geholpen kan zijn, kijk daarom snel of het iets voor je is.

Niet geschoten is altijd mis!

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.