Hoe je Snurken tijdens de Zwangerschap kan voorkomen + oplossen

geplaatst in: Snurken | 0

snurken tijdens de zwangerschapSnurken tijdens de zwangerschap is een bekend fenomeen.

Je bent dus echt niet de enige, mocht je er last van hebben 😉

En het komt echt door de zwangerschap want veel van de zwangere snurkers hadden voorheen nergens last van.

In dit artikel lees je alles over snurken tijdens de zwangerschap; Zoals hoe het komt dat je het doet, maar ook wat je er tegen kan doen.

Want in veel gevallen blijft het niet bij snurken, maar is ook slecht slapen iets waar je in deze periode last van kan hebben.

Lees dus snel verder!

Snurken tijdens de zwangerschap kan gevaarlijk zijn

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar snurken tijdens de zwangerschap.

Daaruit kwam naar voren dat snurken geen sporadisch probleem is onder zwangere vrouwen, maar dat het veelvuldig voorkomt.

Uit de onderzoeken kwam naar voren dat rond de 30% van de vrouwen die zwanger is, ook snurkt. De helft daarvan kampte ook nog met slaapapneu.

Als je last hebt van slaapapneu zijn er momenten dat je stopt met ademhalen.

Je zult niet stikken van slaapapneu, maar het zorgt er wel voor dat je telkens even bewust of onbewust wakker wordt. Je hersenen krijgen op zo’n moment namelijk een signaal dat er iets niet klopt en maken je daarom wakker.

Doordat je steeds even wakker wordt ben je de volgende dag nog steeds erg moe en niet uitgeslapen.

Waarom zwangere snurkers extra risico lopen

Ook mensen die niet zwanger zijn, zowel mannen als vrouwen, kunnen last hebben van snurken en van slaapapneu.

Toch lopen zwangere vrouwen ene extra groot risico. Want snurken tijdens de zwangerschap betekend een grotere kans op verhoging van de bloeddruk en een aandoening als epilepsie.

Hoe meer er gesnurkt wordt en hoe meer men last heeft van slaapapneu, hoe groter deze kans wordt.

Juist voor een vrouw die een kindje bij zich draagt zijn dit zaken die de gezondheid van beiden in gevaar kunnen brengen.

37 weken zwanger en snurken

Er is een moment in de zwangerschap dat het snurken het meest aanwezig is.

Waar snurken in het begin van je zwangerschap misschien nauwelijks aanwezig is (de eerste 10 weken), kan het daarna flink erger worden.

Hoe verder je in je zwangerschap komt, hoe meer vocht er door je lichaam vastgehouden wordt. Dit geldt ook voor je nek en je keel, de plekken waarlangs je adem gaat.

Doordat de luchtwegen nauwer worden, gaan deze delen trillen waardoor het geluid van gesnurk wordt geproduceerd.

Dit is niet alleen lastig voor jezelf omdat je er wakker van kunt worden, maar ook voor degen die naast je ligt.

Op deze manier beginnen de slapeloze nachten al voordat het kindje geboren is!

Ben je rond de 37 weken zwanger dan is het snurken het meest aanwezig. Dit snurken tijdens de laatste weken van je zwangerschap kan behoorlijk hard zijn en de hele nacht doorgaan, niet leuk dus.

zwangere vrouw slaapt

Andere oorzaak van snurken tijdens de zwangerschap

Naast het feit dat zwangere vrouwen steeds meer vocht gaan vasthouden naarmate de zwangerschap vordert, is er nog een andere oorzaak van het snurken.

Snurken in de laatste weken van je zwangerschap komt ook doordat veel aanstaande moeders aankomen in deze 9 maanden.

Het extra vet wat je lichaam hierbij opslaat is een andere oorzaak van het snurken. Dit vet kan er namelijk net als het vocht voor zorgen dat de luchtwegen minder vrij zijn.

Natuurlijk moet je niet gaan lijnen tijdens je zwangerschap, maar je kunt er natuurlijk wel voor zorgen dat je blijft bewegen en gezond eet.

Juist in je de laatste weken van je zwangerschap als je niet meer werkt, meer bezoek krijgt en het gezellig is, is het lastig om ‘gezond’ te blijven doen.

Zwanger en keelpijn van het snurken?

Het is erg vervelend als je midden in de nacht of de volgende ochtend wakker wordt met keelpijn van het snurken.

Deze keelpijn kan door het snurken komen, maar het kan ook andersom zijn. Dat je gaat snurken omdat je slijmvliezen ontstoken zijn wat ook keelpijn met zich meebrengt.

Je kunt dit herkennen doordat je last hebt (sommige) van de volgende symptomen:

  • Dichte keel
  • Aanwezigheid van snot
  • Beetje bloed in het snot

Tips tegen snurken tijdens de zwangerschap

Omdat snurken tijdens de zwangerschap veel overlast kan veroorzaken, heb ik hieronder een paar tips voor je op rij gezet waarmee je het snurken kan minimaliseren.

In sommige gevallen kun je er zelfs helemaal vanaf komen, dat is natuurlijk afhankelijk van de bouw van je lichaam en andere omstandigheden.

De juiste slaaphouding

Om snurken te voorkomen moet je proberen op je zij te gaan slapen in plaats van half op je buik of op je rug.

Daardoor worden de luchtwegen ontlast en ook heb je dan minder last van je buik.

Mocht je automatisch weer op je rug rollen tijdens het slapen, dan kan je partner je eventueel een duwtje geven om door te rollen naar de andere zij. Vaak is een klein duwtje al genoeg en heb je het zelf niet eens in de gaten.

Een andere manier van het veranderen van de lighouding is het kussen wat hoger laten liggen. Dit kun je op de volgende manieren doen:

  • Een extra kussen onder je eigen kussen
  • Een verstelbare lattenbodem die het hoofdeinde omhoog brengt
  • Klossen onder de poten van het bed aan de zijde van het hoofdeinde

Luchtwegen geven wat ze nodig hebben

Om er voor te zorgen dat je luchtwegen zo veel mogelijk gebruikt kunnen worden waarvoor ze bedoelt zijn, is het aan te raden om een zoutoplossing te nemen.

Zowel je neus en je keel kunnen er mee vrij gemaakt worden waardoor er meer lucht naar binnen kan komen en er minder gesnurkt wordt.

zwangere vrouw leest

Kwalitatieve lucht

De kwaliteit van de lucht is ook van belang bij snurken tijdens de zwangerschap.

Goede lucht bestaat uit een doorstromende aanvoer van verse lucht.

Hier kun je voor zorgen door de slaapkamer goed te ventileren. Zet dus je raam een stukje open of de ventilatieroosters die boven het raam zitten.

Snurken na de bevalling

In de meeste gevallen heb je geen last meer van snurken nadat je bent bevallen.

Het kan kort na de bevalling zelfs al over zijn.

Maar dat is niet bij iedereen het geval, bijvoorbeeld als je bent aangekomen tijdens je zwangerschap. En daarmee bedoel ik niet het vruchtwater, de baby en het vasthouden van vocht.

Het gaat dan om het extra vet wat is opgeslagen door minder bewegen en te veel ongezond eten.

Het is wel zaak om van je snurken af te komen, want je slaapt er slechter door waardoor je minder energie hebt als je weer wakker wordt. Het kan zelf zo ver komen dat het je hele leven gaat beïnvloeden.

Slaapproblemen oplossen

Mocht je last hebben van slaapproblemen en wil je graag snel weer beter gaan slapen, kijk dan eens naar de Perfect Slapen in 7 Stappen methode waarmee je in 7 stappen beter leert slapen.

Via onderstaande link kun je ontdekken wat de methode precies inhoud en of het ook iets voor jou is.

Want als je dit onder de knie hebt, dan weet ik zeker dat je overdag ook veel meer energie gaat hebben!

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.