6 Oorzaken van slapeloosheid mét 6 oplossingen! (Tip)

geplaatst in: Slaapstoornissen | 0

slapeloosheid oorzakenWat zijn de oorzaken van slapeloosheid? Die vraag komt vaak voorbij en in dit artikel ga ik hem beantwoorden.

Slapeloosheid komt grofweg in 2 gradaties: Acute slapeloosheid en chronische slapeloosheid.

Bij acute slapeloosheid heb je tijdelijk last van slecht slapen.

Dit gaat dan vanzelf weer over als de achterliggende oorzaak ook weer verdwenen is.

Bij chronische slapeloosheid heb je er voor langere periode last van, en dan kan het daadwerkelijk leiden tot (medische) klachten.

Gelukkig zijn er manieren om er af te komen, maar dit gaat vaak niet met een pilletje.

In de meeste gevallen moet je het zoeken in het trainen van je lichaam en geest.

Is slapeloosheid een ziekte of het gevolg ervan?

Vrouw die wakker ligtWe hebben allemaal wel eens dat we een nacht minder slapen. Of een paar nachten achter elkaar.

Vaak lig je dan in bed te malen in je hoofd, je denkt aan allerlei zaken die in je leven hebben plaats gevonden of nog aan de gang zijn.

De oorzaken van slapeloosheid kunnen dan bijvoorbeeld zijn:

  • Problemen op je werk
  • Vervelende omstandigheden thuis
  • Doordat je ziek bent geworden of een aandoening hebt gekregen

In de meeste gevallen is het dan tijdelijk, een acute slapeloosheid.

Maar het kan ook langer aanhouden en dan praat je over chronische slapeloosheid ofwel chronische insomnia.

Definitie van een ziekte

Ik vond verschillende definities van het begrip ‘ziekte’.

Ze zijn allemaal net even anders, maar komen in de kern wel op het zelfde neer. Dit komt omdat er zoveel verschillende ziekten zijn.

Alleen al het verschil tussen een lichamelijke en geestelijke ziekte is groot.

Dit is de definitie die het heel begrijpelijk uitlegd:

Een toestand van slechte gezondheid, het hebben van een ziekte, aandoening of ander slecht functioneren van de geest of van het lichaam.

Als je slecht slaapt, of heel weinig slaapt, dan is het gevolg dat je lichaam slecht gaat functioneren.

Daarnaast is het vaak zo dat slecht slapen zelf ook altijd een gevolg is van iets anders wat er in je lichaam of geest gebeurd.

Maar is dat niet bij elke ziekte het geval?

Slapeloosheid de prioriteit van een ziekte geven

Een radarOf slapeloosheid qua definitie nou wel of geen ziekte mag heten, is dus niet zo makkelijk te zeggen.

Wat voor mij wel heel duidelijk is, is dat je slapeloosheid dezelfde prioriteit als een ziekte moet geven.

Juist omdat slapeloosheid heel lang ‘onder de radar’ werkt.

Je merkt in het begin nauwelijks dat je er last van hebt. Je hebt het idee dat het wel snel weer over zal gaan en dat het een tijdelijk probleempje is.

Maar als de gevolgen steeds groter worden, en slapeloosheid wel op de radar begint te verschijnen, zit je er al heel erg diep in.

Hoe langer je wacht om wat met de oorzaken van slapeloosheid te doen doen, hoe meer schade het zal aanbrengen aan je leven.

En hoe moeilijker het wordt om er weer van af te komen.

Wanneer je het ‘chronische slapeloosheid’ mag noemen

Een keer een nacht slecht slapen is natuurlijk niet direct chronische slapeloosheid.

Je kan het gewoon een nacht heel warm hebben omdat het buiten ook zo warm is, of je hebt te laat gesport waardoor de energie nog door je lichaam giert.

Dit is dan een nachtje zo, en de volgende dag voel je je wat minder fit.

Je lost het eenvoudig op door de nacht er op wat langer te slapen, door eerder naar bed te gaan of uit te slapen.

Maar als je drie dagen in de week last hebt van slapeloosheid, en dit een maand lang – of langer – achter elkaar hebt, dan heb je last van chronische slapeloosheid.

Je krijgt hier natuurlijk niet zomaar last van.

Daarom wil ik een aantal oorzaken van slapeloosheid met je bespreken.

6 Oorzaken van slapeloosheid mét een oplossing

Een vrouw met hoofdpijnAls je niet kan slapen, dan ga je dat overdag terug zien aan de wallen onder je ogen.

En dt ziet niet alleen jij, maar ook de mensen om je heen. Opmerkingen als ‘Wat zie jij er moe uit’ en ‘gaat het wel goed met je?’ zijn natuurlijk niet leuk om te horen.

Maar ook in je hoofd kan slecht slapen grote gevolgen hebben.

Zoals het hebben van veel stress, doordat je last van bepaalde angsten hebt.

Bij stress verbruikt je lichaam van de neurotransmitter serotine. Serotine staat in nauw verband met hoe je je voelt, in welke stemming je verkeerd.

Hoe minder serotine in je lichaam, hoe slechter je je voelt.

En hoe meer stress, hoe minder serotine er over blijft.

In feite kom je in een vicieuze cirkel terecht waarbij je je steeds slechter gaat voelen en daardoor ook steeds minder goed kan slapen.

Slapeloosheid oorzaak #1: Je partner slaapt onrustig

Samen slapen is niet iets wat vanzelf gaat.

Als je een partner hebt, dan kan het zomaar zijn dat hij of zij heel onrustig slaapt:

  • Vanwege woelen
  • Praten in de slaap
  • Omdat hij of zij snurkt
  • Onregelmatige ademhaling tijdens het slapen

Dit kan veel overlast voor jou veroorzaken, zelfs zo erg dat je er niet van kan slapen.

Oplossing: Praat er over

Natuurlijk kan je er voor kiezen om in een andere ruimte te gaan slapen.

Maar dat wil je natuurlijk liever niet, je houdt van elkaar.

Jij zou kunnen kiezen voor oordopjes, dan ben je van het geluid af.

Het belangrijkste is dat je het er met elkaar over hebt, maak het bespreekbaar. Misschien moet het probleem dan niet bij jou gezocht worden, maar bij je partner.

Als je partner veel beweegt in bed tijdens het slapen, en het ook on verwachte bewegingen zijn, lees dan ook het artikel over rusteloze benen.

Slapeloosheid oorzaak #2: Onverwacht groot verlies

Treurende manEr kunnen verschillende onverwachte grote verliezen in je leven voorkomen.

Dit kan veel emoties en onzekerheid voor de toekomst geven. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Je relatie wordt verbroken
  • Je wordt ontslagen op je werk
  • Iemand van wie je houd overlijd 

Dit soort gebeurtenissen kunnen je vaak en lang wakker houden. 

Oplossing: Probeer het actief te verwerken

Praat er met anderen over wat er voorgevallen is. 

Dit alleen al kan veel opluchting geven, maar het zal het verlies natuurlijk niet direct wegnemen. 

Iedereen verwerkt bepaalde gebeurtenissen op zijn eigen manier, maar er mee blijven zitten heeft nog nooit iemand geholpen. 

Slapeloosheid oorzaak #3: Blijven hangen in piekeren

Als je je grote zorgen maakt over hoe de toekomst zal verlopen, dan kan dit je erg uit je slaap houden. 

Je blijft maar malen over de situaties die zich voor kunnen gaan doen.

En omdat je hoofd niet tot rust komt, kan je lichaam ook niet tot rust komen. 

Vaak gaat het om situaties die je niet kan oplossen, omdat je nou eenmaal niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Het malen zal dus niet vanzelf ophouden.

Oplossing: Een manier om het los te laten

De enige manier om hiervan af te komen is door het probleem los te laten. 

Bekijk deze cursus die helpt om te stoppen met piekeren >>

Voor mijzelf helpt het vaak om te bedenken dat het erover nadenken niets aan de situatie zal veranderen. 

Na een tijdje kom je er namelijk achter dat je de situatie niet kan beïnvloeden, bijvoorbeeld omdat het niet JOUW problemen zijn. 

Als er al een oplossing voor het probleem zou zijn, dan zou je die wel weten. 

En misschien weet je de oplossing ook wel, maar ligt die niet bij jou. Het ligt buiten jouw beïnvloeding. 

Slapeloosheid oorzaak #4: Alcohol drinken om in te slapen

Het klinkt als een goede oplossing; Alcohol drinken. 

Je kan er goed mee je zorgen vergeten en ook val je er lekker snel van in slaap. 

Toch is dit een lapmiddeltje, want je lichaam moet flink aan de slag om die alcohol in je lichaam te verwerken.

Daarnaast zorgt alcohol er voor dat je de slaapcyclus niet goed doorloopt.  

Als je dan ’s nachts wakker wordt, kan het zomaar zijn dat je niet weer goed kan inslapen. 

Oplossing: Alcohol inname matigen

De oplossing is dan ook simpel, drink niet te veel alcohol. 

Drink het vooral niet omdat je er je zorgen mee wilt vergeten, maar ga actief aan de slag om je zorgen weg te werken. 

Slapeloosheid oorzaak #5: Ontwikkeling van een depressie

Als je het heel druk hebt op je werk, of je relatie dreigt stuk te lopen, dan kan je veel stress voelen. 

Je verbruikt dan veel serotine en zit daardoor steeds minder goed in je vel. 

Het is de aanloop naar een burn-out of een flinke depressie.

Nog voordat is vastgesteld dat je één van deze twee aandoeningen hebt, kan je veel wakker liggen ’s nachts. 

En hoe verder het zich ontwikkeld, hoe meer je wakker ligt. Daardoor rust je steeds minder goed uit wat natuurlijk olie op het vuur is voor de depressie of burn-out. 

Oplossing: Wees de depressie voor

Veel mensen die in een depressie zitten of er weer uit zijn gekomen weten achteraf wel wat de symptomen waren. 

Ze kunnen achteraf aangeven wat de signalen voor hun waren. Vaak wordt dan gezegd dat ze daar eerder wat mee hadden moeten doen. 

Als jij alleen al het idee hebt dat je in een depressie dreigt te raken, volg daar dan een cursus voor om het tij te kunnen keren

Cursus Ontspannen & Positief Leven

Slapeloosheid oorzaak #6: Lichamelijke ziekte

Als je bijvoorbeeld een longontsteking hebt, kan je door het vele hoesten maar moeilijk in slaap komen en wordt je steeds wakker van jezelf. 

Daarnaast kunnen bepaalde huidaandoeningen jeuk veroorzaken waardoor je slecht slaapt en niet aan je rust toekomt. 

Vaak is het bij deze voorbeelden wel duidelijk waar het aan ligt. 

Maar je kan ook ziek zijn zonder dat je het zelf doorhebt. 

Je krijgt dan te maken met vage klachten waar je de vinger niet bij kan leggen. Slecht slapen kan daar één van zijn. 

Oplossing: Laat je onderzoeken door een huisarts

Als je echt geen idee hebt waar het slechte slapen vandaan komt, ga dan gewoon naar een huisarts. 

Het is sowieso slim om eens in de zoveel tijd je te laten onderzoeken op kwaaltjes of aandoeningen. 

Je kan er dan in een vroeg stadium al wat aan doen, wat vaak makkelijker is dan wanneer je de gevolgen echt gaat merken. 

Oplossing voor de meeste slapeloosheid oorzaken

7 stappen methodeProbeer weg te blijven van slaappillen of andere lapmiddelen die de echte oorzaken van slapeloosheid niet aanpakken. 

Ga naar de bron en probeer te ontdekken waarom je slecht slaapt. 

Vervolgens kun je dáár dan wat aan doen. 

Een hele goede manier om dit aan te pakken is de methode Perfect Slapen in 7 Stappen.

Hierin ga je stapsgewijs met je slaapproblemen aan de slag en ook krijg je oplossingen aangereikt om ze te verhelpen. 

Deze methode heeft al duizenden mensen geholpen. 

Dit komt met name doordat je aan de hand wordt genomen en actief bezig gaat. Hierdoor wordt je gemotiveerd om ook echt resultaten te behalen. 

7 Stappen Methode Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.